Práticas do CMMI® como regras de negócio
CMMI® practices as business rules
Morgado, Gisele P.; Gesser, Ingrid; Silveira, Denis S.; Manso, Fernando S. P.; Lima, Priscila M. V.; Schmitz, Eber A.
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132007000200013
Prod, vol.17, n2, p.383-394, 2007
Resumo
A busca pela qualidade de software leva à adoção de boas práticas no processo do desenvolvimento de software, como as práticas especificadas pelo modelo de maturidade do CMMI. A implantação do CMMI, entretanto, constitui um processo penoso e demorado. Além disso, a qualidade deste processo afeta diretamente os resultados obtidos. Este artigo explora a possibilidade de formalização das práticas do CMMI através do seu mapeamento para Regras de Negócio. A viabilidade desta proposta é estudada através do mapeamento da parte do CMMI relativa à área Gerência de Requisitos. As vantagens desta abordagem encontram-se tanto no aumento da qualidade do processo de certificação/auditoria do CMMI, quanto na melhoria da qualidade do sistema de informação que apóia o processo de desenvolvimento de software.
Palavras-chave
Qualidade, Regras de Negócio, CMMI, gerência de requisitos
Abstract
The search for software quality results in the adoption of best practices in the software development process, such as the practices specified by the CMMI maturity model. However, the CMMI implementation constitutes a difficult and slow process. Besides, the quality of such a process directly affects the results obtained. This article explores the possibility of formalizing the CMMI practices via their mapping into Business Rules. This proposal viability was studied through the mapping of the CMMI part that concerns the Requirements Management area. This approach implies in an improvement of the CMMI certification/audit process and of the information system that supports the software development process.
Keywords
Quality, Business Rules, CMMI, requirements management
References
ARAÚJO, B. et al. RÉGULA – Uma Ferramenta para a Captura de Requisitos de Software através de Regras de Negócio. Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software, Sessão Ferramentas. Florianópolis. Brasil, outubro 2006.
BOOCH, G.; RUMBAUGH, J.; JACOBSON, I. Unified Modeling Language User Guide. Massachusetts, EUA: Addison-Wesley, 1999.
BRATKO, I. Prolog Programming for Artificial Intelligence. 2. ed. Massachusetts, EUA: Addison-Wesley, 1990.
BRG Business Rules Group. GUIDE Business Rules Project: Final Report, 1997.revisão 1.2. Disponível em:
BRG Business Rules Group. Defining Business Rules – What Are They Really? 2000, revisão 1.3. Disponível em:
CHRISSIS, M. B.; KONRAD, M.; SHRUM, S. CMMI: Guidelines for Process Integration and Product Improvement. Pensilvânia, EUA: SEI Software Engineering Institute Addison-Wesley, 2003
DIAS, F. et al. Um Ambiente para Modelagem Organizacional Baseado em Regras de Negócio. I Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação, Porto Alegre, RS, Brasil, 2004.
ERIKSSON, H.; PENKER, M. Business Modeling with UML: Business Patterns at Work. John Wiley & Sons, 2000.
HOGGER, C. J. Essentials of Logic Programming. Oxford University Press, 1994.
HUMPHREY, W. S. Winning with Software – an Executive Strategy. Massachusetts, EUA: Addison-Wesley, EUA, 2002.
IEEE (1998) Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc. IEEE Std 830- 1998 Recommended Practice for Software Requirements Specifications, New York, EUA, 1998.
LEITE, J.; LEONARDI, M. Business Rules as Organizational Policies. 9th International Workshop on Software Specification & Design, 1998.
MARSHALL, I. Gestão da Qualidade. FGV Management – série Gestão Empresarial, 1. ed. Rio de Janeiro, Brasil: Editora FGV, 2003.
MORGAN, T. Business Rules and Information Systems. Massachusetts, EUA: Addison-Wesley, 2002.
MORIARTY, T. Business Grammar Rules Part 1. 2002. Disponível em:
OMG – Object Management Group. XML Metadata Interchange, 2002. Disponível em:
PAULK, M. C. et al. The Capability Maturity Model: Guidelines for Improving the Software Process. Massachusetts, EUA: Addison-Wesley, 1995.
PMI – Project Management Institute. History, 2004. Pensilvânia, EUA.Disponível em:
ROSS, R. Principles of the Business Rule Approach. Massachusetts, EUA: Addison-Wesley, 2000.
VON HALLE, B. Business Rules Applied. New York: John Wiley & Sons, Inc., 2002.