Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132013005000024
Production
Article

A responsabilidade social de siderúrgicas mineiras e a percepção de suas comunidades de entorno

The social responsability of steel companies from Minas Gerais State (Brazil) and the perception of their surrounding communities

Andrade, Marcelo Aureliano M. de; Gosling, Marlusa; Jordão, Ricardo Vinicius D.

Downloads: 0
Views: 873

Resumo

Este estudo analisou as percepções que comunidades de três grandes siderúrgicas mineiras têm sobre a responsabilidade social dessas organizações, assim com a relação disso com o valor da marca (VM). O estudo se baseou na Pirâmide de responsabilidade social de Carroll (1991) e foi feito a partir de um método tipo Survey. Foi estruturado um questionário com afirmações do tipo Likert que procurou avaliar como as comunidades percebem as organizações do ponto de vista dos vários aspectos da responsabilidade social corporativa, de acordo com o modelo de Carroll (1991), assim como qual a percepção de marca que essas pessoas têm dessas corporações e a relação desses fatores. Os resultados foram analisados por meio de métodos estatísticos multivariados e demonstram que as empresas têm alto VM entre suas comunidades de entorno e que isso é construído principalmente em função de uma percepção positiva das dimensões éticas e filantrópicas.

Palavras-chave

Valor de marca. Responsabilidade social

Abstract

The main purpose of this paper was to evaluate the perception of three surrounding communities of large steel companies from the State of Minas Gerais about the social responsibility of these corporations, as well as the relationship between this perception and the brand value view (BV). The study used the framework "Pyramid of Social Responsibility", proposed by Carroll (1991). It was a quantitative survey research with Likert-type questions, which aimed to assess how the communities perceive the various aspects of the social responsibility of these organizations and the perception of their brand value, as well as the relationship between these factors. The results, which were analyzed by multivariate statistical methods, showed that the analyzed companies have high quality brand values, mainly due to a positive perception of their ethical and philanthropic dimensions.

Keywords

Brand equity. Social responsibility

References



ADKINS, S. Marketing de Causas Sociais: quem se importa, vence. In: BAKER, M. Administração de Marketing. Rio de Janeiro: Ed. Campus, 2005. cap. 26.

ANDRADE, M.; GOSLING, M.; XAVIER, W. Por trás do discurso socialmente responsável da siderurgia mineira. Produção, v. 20, n. 3, p. 418-428, 2010. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132010005000014

ASHLEY, P. A. Ética e responsabilidade social nos negócios. São Paulo: Saraiva, 2002.

BORGES, F. G. Responsabilidade Social: efeitos da atuação social na dinâmica empresarial. 2001. Tese (Doutorado)-Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

BITTENCOURT, E.; CARRIERI, A. Responsabilidade Social: Ideologia, Poder e Discurso na Lógica Empresarial. RAE, v. 45, p. 10-22, 2005. Edição especial.

CARROLL, A. Corporate social responsibility: evolution of a definitional construct. Business and Society, vol. 38, p. 268-295, 1999. http://dx.doi.org/10.1177/000765039903800303

CARROLL, A. B. The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, v. 34, n. 4, p. 39-39, 1991. http://dx.doi.org/10.1016/0007-6813(91)90005-G

CARROLL, A. B. Corporate Social Responsibility: Will Industry Respond to CutBacks in Social Program Funding. Vital Speeches of the Day, v. 49, p. 604-608, 1983.

DUNN, S. C.; SEAKER, R. F.; WALLER, M. A. Latent variable in business logistics research: scale development and validation. Journal of Business Logistics, v. 15, n. 2, p. 145-173, 1994.

DRUCKER, P. F. The new meaning of corporate social responsibility. California Management Review, v. 26, p. 53-63, 1984. http://dx.doi.org/10.2307/41165066

FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DE MINAS GERAIS - FIEMG. Disponível em: . Acesso em: jan. 2009.

GUIMARÃES, A. Marketing Verde e a Propaganda Ecológica: Uma análise da estrutura da comunicação em anúncios impressos. 2006. Tese (Doutorado)-Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

HAIR J. J. F. et al. Multivariate data Analysis. 5th ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 1998.

JONES, T. M. Corporate social responsibility revisited, redefined. California Management Review, v. 22, n. 3, p. 59-67, 1980. http://dx.doi.org/10.2307/41164877

JORNAL ESTADO DE MINAS. A China é aqui!. Jornal Estado de Minas, Caderno de Economia, 09 dez. 2007.

KELLER, K. L. Conceptualizing, measuring and managing customer-based Brand Equity. Journal of Marketing, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1993. http://dx.doi.org/10.2307/1252054

KLINE, R. B. Principles and practices of structural equation modeling. New York: Guilford, 1998.

LASSAR, W.; MITTAL, B.; SHARMA, A. Mesuring Customer-based brand equity. Journal of Consumer Marketing, v. 12, n. 4, 1995. http://dx.doi.org/10.1108/07363769510095270

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A Construção do Saber. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2007.

LINDQUIST, J. D. Meaning of image: a survey of empirical and hypothetical evidence. Journal of Retailing, v. 50, n. 4, p. 29-39, 1975.

MINGOTI, S. A. Análise de Dados Através de Métodos de Estatística Multivariada: uma abordagem aplicada. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

OLIVEIRA, J. A. P. Uma avaliação dos balanços sociais das 500 maiores. RAE Eletrônica, v. 4, n. 1, 2005. http://dx.doi.org/10.1590/S1676-56482005000100002

PESTANA, M. H.; GAGEIRO, J. N. Análise de Dados para Ciências Sociais - Complementaridade do SPSS. 2. ed. Lisboa, 2000.

SERPA, D. Efeitos da Responsabilidade Social Corporativa na Percepção do Consumidor Sobre Preço e Valor: Um Estudo Experimenta. 2006. Tese (Doutorado)-Instituto COPPEAD de Administração, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

SOARES, G. M. P. Responsabilidade social corporativa: por uma boa causa!?. RAE Eletrônica, v. 3, n. 2, Art. 23, jul./dez. 2004. http://dx.doi.org/10.1590/S1676-56482004000200007

SROUR, R. H. Ética Empresarial: Posturas Responsáveis nos Negócios, na Política e nas Relações Sociais. São Paulo: Ed. Campus, 2003.

TABACHNICK, B. G.; FIDELL, L. S. Using Multivariate Statistics. 4th ed. New York: HarperCollins, 2001.

TENÓRIO, F. et al. Responsabilidade Social Empresarial. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

TOFFLER, A. A empresa flexível. Rio de Janeiro: Ed. Record, 1995.

TREVISAN, F. A. Balanço Social Como Instrumento de Marketing. RAE Eletrônica, v. 1, n. 2, jul./dez. 2002. http://dx.doi.org/10.1590/S1676-56482002000200017

WILKIE, W.; MOORE, E. Marketing's contributions to society. Journal of Marketing, p. 198-218, 1999. http://dx.doi.org/10.2307/1252112

YOO, B.; DONTHU, N. Developing and Validating a Multidimensional Consumer-based Brand Equity Scale. Journal of Business Research, v. 52, p. 1-14, 2001. http://dx.doi.org/10.1016/S0148-2963(99)00098-3

5883a43a7f8c9da00c8b483e 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections