Análise da descentralização no desenvolvimento de novos produtos: uma investigação em uma empresa do setor de veículos comerciais
Analysis of decentralization of new product development: an investigation in a company from the commercial vehicles sector
Segismundo, André; Miguel, Paulo Augusto C.
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132013005000014
Production, vol.24, n1, p.118-131, 2014
Resumo
A literatura atual identifica uma tendência de descentralização no desenvolvimento de novos produtos em âmbito global. Nesse contexto, o objetivo do presente trabalho é analisar a descentralização no desenvolvimento global de produtos (DGP) em uma montadora automotiva. Os fatores que favorecem a descentralização do DGP são considerados como variáveis na investigação, bem como as suas causas. Dada a natureza dos dados (qualitativos), a relevância do contexto (setor automotivo) e o propósito da pesquisa, a abordagem metodológica de estudo de caso é adotada, conduzida em uma montadora de veículos comerciais na unidade no Brasil e na matriz no exterior. Os resultados indicam que a organização investigada reage de maneira similar a outros setores econômicos (como, por exemplo, o setor de telecomunicações), quando se depara com a decisão de descentralização do DGP. O interesse no mercado local e aspectos históricos da evolução da subsidiária brasileira mostraram-se relevantes. Identificou-se também que o produto modular influencia no processo de descentralização do DGP, contraditoriamente a estudos anteriores. A partir desses resultados, é então feita uma proposta de associação entre o tipo de estrutura de DGP e a utilização de projeto modular.
Palavras-chave
Indústria automobilística. Descentralização no desenvolvimento de produto. Modularidade
Abstract
The current literature identifies a trend of decentralization on new product development (NPD) at global level. In this context, this paper aims at analyzing the decentralization of global product development (GPD) in an assembler from the commercial vehicles industrial sector. The factors that contribute to decentralization of GPD are considered as variables in this investigation, as well as their causes. Given the nature of data (qualitative), context relevance (automotive sector), and research purpose, base-based research was adopted as the methodological approach. The study was conducted in an assembler in Brazil and in its headquarter in Germany. The results indicate that the organization reacts similarly to other economic industrial sectors (e.g. telecommunications) when facing the decision of decentralizing GPD. The interest of the local market and historical aspects of the evolution of the subsidiary were found to be relevant. It was also identified that modular design influences the process of decentralizing, contradictory to other studies. From these results, a proposal associated to the type of structure for GPD and adoption of modular design is made.
Keywords
Automotive industry. Decentralization of product development. Modularity
References
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS FABRICANTES DE VEÍCULOS AUTOMOTORES - ANFAVEA. Anuário da Indústria Automobilística Brasileira. São Paulo: ANFAVEA, 2011. Disponível em:
BALDWIN, C. Y.; CLARK, K. Managing in the ages of modularity. Boston: Harvard Business Review, 1997.
BARTLETT, C. A.; GHOSHAL, S. Managing across borders. Boston: Harvard Business School Press, 1989.
BÉLIS-BERGOUIGNAN, M.; BORDENAVE, G.; LUNG, Y. Global strategies in the automobile industry. Actes Du Gerpisa, n. 18, p. 99-115, 1996.
BEHRMAN, J. N.; FISCHER, W. A. Overseas ReD activities of transnational companies. Cambridge: Ölgeschlager, Gunn e Hain, 1980.
BRASIL. Presidência da República Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei 11.196, de 21 de novembro de 2005. Lei do Bem. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 22 nov. 2005. Seção 1, p. 1. Disponível em:
BRASIL. Presidência da República Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto nº 6.006, de 28 de dezembro de 2006. Aprova a Tabela de Incidência do Imposto sobre Produtos Industrializados - TIPI. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 29 dez. 2006. Disponível em:
BRASIL. Presidência da República Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto nº 7.567, de 15 de setembro de 2011. Regulamenta os arts. 5º e 6º da Medida Provisória nº 540, de 2 de agosto de 2011 , os quais dispõem sobre a redução do Imposto sobre Produtos Industrializados - IPI em favor da indústria automotiva, e altera a Tabela de Incidência do IPI - TIPI, aprovada pelo Decreto nº 6.006, de 28 de dezembro de 2006. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 set. 2011. Disponível em:
BROCKHOFF, K. K. L.; SCHMAUL, B. Organization, autonomy, and success of internationally dispersed R D facilities. IEEE Transactions on Engineering Management, v. 43, n. 1, p. 33-40, 1996. http://dx.doi.org/10.1109/17.491266
CALABRESE, G. R D globalization in the car industry. International Journal of Automotive Technology and Management, v. 1, n. 1, p. 145-159, 2001. http://dx.doi.org/10.1504/IJATM.2001.000032
CAMUFFO, A. Rolling out a world car: globalization, outsourcing and modularity in the auto industry. Venice: Department of Business Economics and Management Ca' Foscari University of Venice, 2001. Disponível em:
CAUCHICK MIGUEL, P. A.; HSUAN, J. An exploratory investigation on modularity adoption in design and production through a case-based research in a Brazilian automaker. Product: Management Development, v. 8, n. 2, p. 173-181, 2010.
CHIESA, V. Globalizing R D around centres of excellence. Long Range Planning, v. 28, n. 6, p. 19-28, 1995. http://dx.doi.org/10.1016/0024-6301(95)00048-N
CHIESA, V. Human resource management issues in global R D organizations: a case study. Journal of Engineering and Technology Management, v. 13, n. 1, p. 189-202, 1996. http://dx.doi.org/10.1016/S0923-4748(96)01003-X
CHIESA, V. Technology development control styles in multinational corporations: a case study. Journal of Engineering and Technology Management, v. 16, n. 1, p. 191-206, 1999. http://dx.doi.org/10.1016/S0923-4748(99)00005-3
CHIESA, V. Global R D Project Management and Organization: a Taxonomy. Journal of Product Innovation Management, v. 17, n. 1, p. 341-359, 2000. http://dx.doi.org/10.1016/S0737-6782(00)00049-7
CLARK, K. B.; WHEELWRIGHT, S. C. Revolutionizing product development: quantum leaps in speed, efficiency and quality. New York: The Free Press, 1992.
CLARK, K. B.; WHEELWRIGHT, S. C. Managing New Product and Process Development. New York: The Free Press, 1993.
CONSONI, F. Da tropicalização ao projeto de veículos: um estudo das competências em desenvolvimento de produtos nas montadoras de automóveis no Brasil. 2004. Tese (Doutorado)-Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.
COOPER, R. G. Winning at new products: accelerating the process from idea to launch. Reading: Perseus Books, 1993.
DIAS, A. V. C. Produto mundial, engenharia brasileira: integração de subsidiárias no desenvolvimento de produtos globais na indústria automobilística. 2003. Tese (Doutorado)-Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
DIAS, A. V. C.; GALINA, S. V. R. Global product development: some case studies in the brazilian automotive and telecommunication industries. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON TECHNOLOGY POLICY AND INNOVATION, 4., 2000, Curitiba. Proceedings... Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2000.
DIAS, A. V. C.; SALERNO, M. S. Descentralização das atividades de pesquisa, desenvolvimento e engenharia de empresas transnacionais: uma investigação a partir da perspectiva de subsidiárias automotivas. Gestão Produção, v. 16, n. 2, p. 187-199, 2009. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2009000200003
FLEURY, A.; FLEURY, M. T. Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra cabeça caleidoscópico na indústria brasileira. São Paulo: Atlas, 2000.
FRANSMAN, M. Evolution of the telecommunications industry into the internet age. 2001. Disponível em:
GALINA, S. V. R.; PLONSKI, G. A. Desenvolvimento global de produtos no setor de telecomunicações: uma taxonomia para a participação brasileira. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO DE DESENVOLVIMENTO DE PRODUTOS, 2., 2000, São Carlos. Anais... São Carlos, 2000.
GALINA, S. V. R. Desenvolvimento global de produtos: o papel das subsidiárias brasileiras de fornecedores de equipamentos do setor de telecomunicações. 2003. Tese (Doutorado)-Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
HARVEY, M. G.; GRIFFITH, D. A. The role of globalization, time acceleration, and virtual global teams in fostering successful global product launches. Journal of Product Innovation Management, v. 24, n. 1, p. 486-501, 2007. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5885.2007.00265.x
HÖLTTA, K.; TANG, V.; SEERING, W. P. Modularizing product architectures using dendrograms. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology, Center for Innovation in Product Development, 2003.
HUANG, C. C.; KUSIAK, A. Modularity in design of products and systems. IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics, v. 28, n. 1, p. 66-77, 1998. http://dx.doi.org/10.1109/3468.650323
HUANG, C. C. Overview of modular product development. Proceedings of the National Science Council, Republic of China, Part A, v. 24, n. 3, p. 149-165, 2000.
HUMPHREY, J.; LECLER, Y.; SALERNO, M. S. Global Strategies and Local Local Realities: the Autoindustry in Emerging Markets. London: Macmillan Press Ltd., 2001.
INTERNATIONAL ORGANIZATION OF MOTOR VEHICLE MANUFACTURES - OICA. Disponével em:
MIKKOLA, J. H. Modularity and interface management: the case of Schindler Elevators. Copenhagen Business School, Department of Industrial Economics and Strategy, 2001. Disponível em:
MILLER, R. Global ReD networks and large-scale innovations: the case of the automobile industry. Research Policy, v. 23, n. 1. p. 27-46, 1994. http://dx.doi.org/10.1016/0048-7333(94)90025-6
MUDAMBI, R.; MUDAMBI, S. M.; NAVARRA, P. Global Innovation in MNCs: The effects of subsidiary self-determination and teamwork. Journal of Product and Innovation Management, v. 24, n. 1, p. 442-455, 2007. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5885.2007.00262.x
MUFFATTO, M. Platform strategies in international new product development. International Journal of Operations e Production Management, v. 19, n. 5-6, p. 449-459, 1999. http://dx.doi.org/10.1108/01443579910260766
OPPAT, K. Disseminative Capabilities: a case study of collaborative product development in the automotive industry. Schrifften zum europäischen Management, Gabler Edition Wissenschaft, 2008.
PANDREMENOS, J. et al. Modularity concepts for the automotive industry: a critical review. CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology, v. 1, n. 1, p. 148-152, 2009. http://dx.doi.org/10.1016/j.cirpj.2008.09.012
QUINTELLA, H. L. M. M.; ROCHA, H. M. Nível de maturidade e comparação dos PDPs de produtos automotivos. Revista Produção, v. 17, n. 1, p. 199-217, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132007000100014
REDDY, A. S. P.; SIGURDSON, J. Emerging patterns of globalization of corporate R D and scope for innovation capability building in developing countries? Science and Public Policy, v. 21, n. 1, p. 283-294, 1994.
REDDY, P. New trends in globalization of corporate R D and implications for innovation capability in host countries: a survey from India. World Development, v. 25, n. 11, p. 1821-1837, 1997. http://dx.doi.org/10.1016/S0305-750X(97)00079-X
RONSTADT, R. Research and development abroad by US multinationals. Nova York: Praeger Publishers, 1977.
ROZENFELD, H. Modelo de Referência para o Desenvolvimento Integrado de Produtos. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 1997, Gramado. Anais... Gramado, 1997.
ROZENFELD, H. et al. Gestão de Desenvolvimento de Produtos: Uma referência para a melhoria do processo. São Paulo: Saraiva, 2006.
SALERNO, M. S. Nova configuração da cadeia automotiva brasileira. São Paulo: Departamento de Engenharia de Produção, Universidade de São Paulo, 2002. Relatório de Pesquisa.
SALERNO, M. S.; CAMARGO, O. S.; LEMOS, M. B. Modularity ten years after: an evaluation of the Brazilian experience. International Journal of Automotive Technology and Management, v. 8, n. 4, p. 373-381, 2008. http://dx.doi.org/10.1504/IJATM.2008.020309
SALERNO, M. S. et al. A Nova Configuração da Cadeia Automotiva no Brasil: Rumo a um Pólo de Excelência em Projeto e Produção? 1. Fase levantamento extensivo junto às empresas de autopeças. USP, 2001. Disponível em:
SILVA, S. L. et al. Product development process in the Brazilian autoparts industry: management practices and trends. International Journal of Automotive Technology and Management, v. 4, p. 40-61, 2004. http://dx.doi.org/10.1504/IJATM.2004.004395
SÖDERQUIST, K. E. Organizing knowledge management and dissemination in new product development: lessons from 12 global corporations. Long Range Planning, v. 39, n. 1, p. 497-523, 2006. http://dx.doi.org/10.1016/j.lrp.2005.07.004
SUBRAMANIAM, M. Integrating cross-border knowledge for transnational new product development. Journal of Product Innovation Management, v. 23, n. 1, p. 541-555, 2006. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5885.2006.00223.x
TOLEDO, J. C. et al. Participation of suppliers in product development process: the case of the Fiat New Palio. Product: Management Development, v. 2, p. 53-69, 2003.
TOLEDO, J. C. et al. Práticas de gestão no desenvolvimento de produtos em empresas de autopeças. Produção, v. 18, p. 405-422, 2008. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132008000200015
ULRICH, K.; EPPINGER, S. D. Product design and development. New York: McGraw-Hill, 1995.
VOSS, C. et al. Case Research in Operations Management. International Journal of Operations and Production Management, v. 22, n. 2, p. 195-219, 2002. http://dx.doi.org/10.1108/01443570210414329
WALLACE, T. Innovation and Hybridization: Managing the introduction of lean production into Volvo do Brazil. International Journal of Operations and Production Management, v. 24, n. 8, p. 801-819, 2004. http://dx.doi.org/10.1108/01443570410548239
YIN, R. G. Case study research - design and methods. London: Stage, 2001.