Análise comparativa da aplicação do programa Seis Sigma em processos de manufatura e serviços
Comparative analyses of Six-Sigma program application in manufacturing and services process
Galvani, Luis Ricardo; Carpinetti, Luiz César R.
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132013005000013
Prod, vol.23, n4, p.695-704, 2013
Resumo
O programa Seis Sigma nasceu e evoluiu em ambiente de manufatura, mas também pode ser utilizado em processos de serviços. Porém sua utilização nesse ambiente tem sido feita de forma mais modesta, com menor participação de empresas e, consequentemente, menor número de casos e relatos divulgados. Este trabalho buscou comparar e analisar a aplicação do programa Seis Sigma em manufatura e serviços, por meio de revisão da literatura, análise de projetos vivenciados pelo autor e pesquisa de campo em empresas praticantes do programa. Apesar da limitação da amostra, os resultados mostram fortes indícios de diferenças significativas cuja melhor compreensão pode ajudar a obter melhores resultados em aplicações em serviços.
Palavras-chave
Programa Seis Sigma. Seis Sigma em manufatura. Seis Sigma em serviços. Controle estatístico da qualidade. Controle estatístico do processo
Abstract
The Six-sigma program has its roots in the manufacturing field, but it can be applied to a service process. However, this application has been done in a modest manner, with the participation of few companies and, as a consequence, few cases, projects, and papers have been exposed. This paper presents a comparative analysis of Six-sigma program application in manufacturing and services process by literature review, comparative analyses of Six-sigma projects experienced by the author, and case studies with companies that apply the program in the manufacturing and services field. Even with sample restriction, the results show key differences that can lead to benefits to services application.
Keywords
Six Sigma program. Comparative analyses. Six sigma in manufacturing. Six sigma in services. Statistical quality control. Statistical process control
References
ANDRIETTA, J. M.; MIGUEL, P. A. C. Aplicação do programa Seis Sigma no Brasil: resultados de um levantamento tipo survey exploratório-descritivo e perspectivas para pesquisas futuras. Gestão Produção, v. 14, n. 2, p. 203-219, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2007000200002
ANTONY, J. Some pros and cons of six sigma: an academic perspective. The TQM Magazine, v. 16, p. 303-306, 2004. http://dx.doi.org/10.1108/09544780410541945
ANTONY, J. Six sigma for service processes. Business Process Management Journal, v. 12, p. 234-248, 2006. http://dx.doi.org/10.1108/14637150610657558
ANTONY, J.; BANUELAS, R. Key ingredients for the effective implementation of Six Sigma program. Measuring Business Excellence, v. 6, p. 20-27, 2002. http://dx.doi.org/10.1108/13683040210451679
CALIA, R. C.; GUERRINI, F. M. Projeto Seis Sigma para a implementação de software de programação. Revista Produção, v. 15, n. 3, p. 322-333, 2005.
CHAKRABARTY, A.; CHUAN, T. K. An exploratory qualitative and quantitative analyses of Six Sigma in service organizations in Singapore. Management Reserch News, v. 32, p. 614-632, 2009. http://dx.doi.org/10.1108/01409170910965224
FERNANDES, M. M.; TURRIONI, J. B. Seleção de projetos Seis Sigma: aplicação em uma indústria do setor automobilístico. Revista Produção, v. 17, n. 3, p. 579-591, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132007000300013
GONÇALVES, B. S. O. A importância do processo de alinhamento da estratégia com projetos seis sigma: um estudo multicasos em operadores logísticos. 2007. Dissertação (Mestrado)-Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2007.
HARRY, M.; SCHROEDER, R. Six Sigma: The Breakthrough Management Strategy Revolutionising the World's Top Corporations. New York: Doubleday Currency, 2000.
HENSLEY, R. L.; DOBIE, K. Assessing readiness for six sigma in a service setting. Managing Service Quality, v. 15, n. 1, p. 82-101, 2005. http://dx.doi.org/10.1108/09604520510575281
HOERL, R. W.; SNEE, R. D. Statistical thinking: improving business performance. Belmont: Duxbury, Thomas Learning, 2002.
ISHIKAWA, K. Guide to Quality Control. Tokyo: Productivity, Inc., 1986.
KUMI, S.; MORROW, J. Improving self service the six sigma way at Newcastle University Library. Program: electronic library and information systems, v. 40, p. 123-136, 2006. http://dx.doi.org/10.1108/00330330610669253
PANDE, P.; NEUMAN, R.; CAVANAGH, R. The Six Sigma Way. New York: McGraw-Hill, 2001.
PINTO, S. H. B.; CARVALHO, M. M. Implementação de programas de qualidade: um survey em empresas de grande porte no Brasil. Gestão Produção, v. 13, n. 2, p. 191-203, 2006. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2006000200003
SANTOS, A. B.; MARTINS, M. F. Contribuições do Seis Sigma: estudos de caso em multinacionais. Produção, v. 20, n. 1, p. 42-53, jan./mar. 2010. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132010005000003
YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.