Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132013005000012
Production
Article

Estratégias de inovação em APLs: viés para o desenvolvimento de produtos de moda

Innovative strategies in cluster: obliquity for the development of fashion products

Kachba, Yslene Rocha; Hatakeyama, Kazuo

Downloads: 0
Views: 903

Resumo

A gestão estratégica de inovação para o mercado de produtos de vestuário brasileiro tem encontrado determinadas barreiras, principalmente em relação ao desenvolvimento de produtos nas Pequenas e Médias Empresas (PMEs). Como estratégia para superar essa dificuldade, as PMEs têm-se organizado em Arranjos Produtivos Locais (APLs). Esta pesquisa apresenta um estudo multicaso de cinco APLs de confecção do estado do Paraná com organização igual ou maior a quatro anos de existência. A amostra total constituiu-se em 20 empresários agentes de governança, presidentes de sindicato e associações responsáveis pelos projetos de Pesquisa e Desenvolvimento (P&D). A pesquisa analisou ações de P&D apresentadas no planejamento estratégico dos arranjos a partir das estratégias de consolidação e roadmapping do Projeto Rotas Estratégicas para o Futuro da Indústria Paranaense. Encontrou-se dificuldades quanto às ações de P&D especialmente na criação da cultura de gestão de desenvolvimento de produto em conjunto com os empresários e fornecedores e as políticas públicas de incentivo a P&D nas PMEs.

Palavras-chave

Estratégia de inovação. Gestão de desenvolvimento de produtos. Confecção. Arranjos produtivos locais

Abstract

The strategic management of innovation in the Brazilian clothing market has found certain barriers, especially regarding product development in micro and small enterprises. Local Productive Arrangements (LPAs) have been used by organizations as a strategy to overcome this difficulty. This research presents a multi-case study on five LPAs in the State of Parana with four or more years of existence. The total sample consisted of 20 business agents of governance, including presidents of unions and organized associations responsible for Research and Development (R &D) projects. The study examined R&D actions presented in the strategic planning arrangements from the consolidation strategies and the Routes of Strategic Project roadmapping for the future of this sector in the State of Parana. Several difficulties were found in the innovation chain process, especially related to the management of joint product development by contractors and cooperation of suppliers and public policies to encourage R&D in small and medium-sized enterprises (SMEs).

Keywords

Innovation strategy. Product development management. Confection. Local productive arrangements

References



ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DA INDUSTRIA TÊXTIL - ABIT. Departamento de Economia. Disponível em: . Acesso em: 20 jun. 2012.

AMATO NETO, J. Gestão de sistemas locais de produção e inovação (Clusters/APLs). São Paulo: Atlas, 2009.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA, DESENVOLVIMENTO E ENGENHARIA DAS EMPRESAS INOVADORAS - ANPEI. Como alavancar a inovação tecnológica nas empresas. São Paulo: ANPEI, 2004.

CASSIOLATO, J. E.; LASTRES, H. M.; MACIEL, M. L. O foco em arranjos produtivos e inovativos locais de micro e pequenas empresas. In: CASSIOLATO, J. E.; MACIEL, M. L. (Orgs.). Pequena empresa: cooperação e desenvolvimento local. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003.

CARBONARA, N. Information and communication technology and geographical clusters: opportunities and spread. Technovation, v. 2, n. 5, p. 213-222, 2005. http://dx.doi.org/10.1016/S0166-4972(03)00095-6

CARPINETTI, L. C.; GALDÁMEZ, E. V.; GEROLAMO, M. C. A measurement system for managing performance of industrial clusters: a conceptual model as research cases. International Journal of Productivity and Performance Management, v. 57, n. 5, p. 405-419, 2008. http://dx.doi.org/10.1108/17410400810881854

CHENG, L. C. Caracterização da gestão do desenvovimento de produto: delineando o seu contorno e dimensões básicas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GESTÃO DE DESENVOLVIMENTO DE PRODUTO, 2000, São Carlos. Anais... São Carlos, 2000. 9 p.

CHESBROUGH, H.; CROWTER, A. K. Beyond high tech: early adopters of open innovation in other industries. R&D Management, v. 36, n. 3, p. 229-236, 2006. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9310.2006.00428.x

CLARK, K. B.; WHEELWRIGHT, S. C. Managing new product and process development: text and cases. New York: The Free Press, 1993.

COOPER, R. G. Perspective: The stage-gate idea-to-launch process - update, what's new, and NexGen System. Journal of Product Innovation Management, n. 25, p. 213-232, 2008. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5885.2008.00296.x

FLEURY, A.; FLEURY, T. L. Estratégias competitivas e competências essenciais: perspectivas para a internacionalização da indústria no Brasil. Gestão & Produção, v. 10, n. 2, p.129-144, ago. 2003.

INSTITUTO DE ESTUDOS E MARKETING INDUSTRIAL - IEMI. Relatório setorial da indústria têxtil brasileira 2010. São Paulo: IEMI, 2010. v. 10, 160 p.

HANSEN, M. T.; BIRKINSHAW, J. The innovation value chain. Harvard Business, v. 85, n. 6, p. 121-130, 2007.

LAZOI, M. et al. Collaboration an aerospace SME cluster: innovation and ICT dynamics. International Journal of Innovation and Technology Management, v. 8, n. 3, p. 393-414, 2011. http://dx.doi.org/10.1142/S0219877011002398

LUPATINI, M. Relatório setorial final - Têxtil-Confecção. FINEP: São Paulo, 2007.

MALERBA, F. Learning by firms and incremental technical change. Economic Journal, v. 1, n. 2, p. 845-859, 1992. http://dx.doi.org/10.2307/2234581

NIU, K. H.; MILES, G.; LEE, C. S. Strategic development of network clusters: a study of high technology regional development and global competitiveness. International Business Journal, v. 18, n. 3, p.176-191, 2008.

OLIVEIRA, M. A.; CÂMARA, M. R.; BAPTISTA, J. R. O setor têxtil-confecções do Paraná e seus segmentos regionais especializados: 2002-2004. Revista Economia, v. 33, n. 1, p. 83-115, 2007.

O'DWYER, M.; GILMORE, A.; CARSON, D. Innovative marketing in SMEs. European Journal of Marketing, v. 43, n. 1, p. 46-61, 2009. http://dx.doi.org/10.1108/03090560910923238

PEREIRA, G. M. et al. Comparando flexibilidade no produto, custos e velocidade de desenvolvimento na indústria da moda chinesa e brasileira. Revista Produção, v. 21, n. 1, p. 27-38, 2011. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132011005000012

PEREIRA, J. P. C.; CARVALHO, M. M. Cooperação e localidade: uma análise no contexto do agronegócio de flores. Revista Produção, v. 18, n. 1, p. 195-209, 2008. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132008000100015

PHAAL, R.; FARRUKH, C.; PROBERT, D. Developing a technology roadmapping system. In: PORTLAND INTERNATIONAL CONFERENCE ON MANAGEMENT OF ENGINEERING AND TECHNOLOGY, 2005, Portland. Proceedings... Portland, 2005.

PICH, M.; LOCH, C.; MEYER, H. A. On uncertainty, ambiguity and complexity in project management. Management Science, v. 48, p. 1008-1023, 2002. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.48.8.1008.163

PORTER, M. Clusters and the new economy of competition. Harvard Business Review, 1998. p. 77-90. PMid:10187248.

ROZENFELD, H. et al. Gestão de desenvolvimento de produtos. São Paulo: Saraiva, 2006.

SEN, A. The US fashion industry: a supply chain review. International Journal Production Economics, v. 11, n. 4, p. 571-593, 2008. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpe.2007.05.022

SENAI. Departamento regional do Paraná. Rotas Estratégicas para o futuro paranaense: roadmapping de produtos de consumo - 2015. Curitiba: SENAI/PR, 2007.

SCHUMPETER, J. The Theory of Economic Development. Cambridge: Harvard University Press, 1934.

SOUZA, S. D.; ARICA, J. Mudança tecnológica e estratificação competitiva em um arranjo produtivo local do setor ceramista. Revista Produção, v. 16, n. 3, p. 88-99, 2006.
5883a4377f8c9da00c8b4832 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections