Direcionadores da adoção de estratégias de postponement: estudo multicaso em empresas da indústria de alimentos
Drivers in the adoption of postponement strategy: a multicase study in the food industry
Ferreira, Karine Araujo; Alcântara, Rosane Lucia C.
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132012005000089
Prod, vol.23, n4, p.818-831, 2013
Resumo
O propósito deste artigo foi investigar a aplicação prática do postponement em empresas alimentícias brasileiras e identificar os direcionadores que motivam/facilitam a adoção do postponement nessas empresas. Seis estudos de caso foram realizados em empresas do segmento de fabricação de conservas de frutas e vegetais, como empresas processadoras de suco laranja e de derivados de tomate. Além de maior discussão sobre o tema e a verificação de sua aplicação em empresas alimentícias, este trabalho traz duas contribuições principais: a primeira é apresentar um quadro teórico com os principais direcionadores para a adoção do postponement identificados na literatura; a segunda é confrontar os direcionadores da pesquisa empírica e teórica, gerando um quadro teórico com os principais direcionadores adaptado para indústria de alimentos.
Palavras-chave
Postergação. Direcionadores. Gestão da cadeia de suprimentos
Abstract
The purpose of this article is to investigate the practice of the postponement strategy in Brazilian food industry companies and identify which drivers that promote/facilitate the adoption of postponement in these companies. Six case studies were realized in processing and canning fruits and/or vegetables companies, such as orange juice and tomatoes processing companies. In addition to further discuss on the issue and verification of its application in food companies, this works presents two main contributions. The first is to present a theoretical framework with the main drivers for postponement strategy adoption based on the literature. The second is confronts the drivers obtained from empirical research and theory, generating the theoretical framework with the main drivers, adapted to the food industry.
Keywords
Postponement. Drivers. Supply chain management
References
ALDERSON, W. Marketing efficiency and the principle of postponement. Cost and Profit Outlook, n. 3, p. 15-18, 1950.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DAS INDÚSTRIAS DE ALIMENTAÇÃO - ABIA. O setor em números. Sala de imprensa. São Paulo: ABIA, 20011. Disponível em:
ASSUMPÇÃO, M. R.; RIBEIRO, J. F. Compounding: postponement at processed food. In: International Conference on Agri-Food Chain/Networks Economics and Management, 3., 2001, Ribeirão Preto. Anais... Ribeirão Preto, 2001.1 CD-ROM.
BALLOU, R. H. Gerenciamento da cadeia de suprimentos: planejamento, organização e logística empresarial. Porto Alegre: Bookman, 2001.
BOWERSOX, D. J.; CLOSS, D J. Logistical Management: the integrated supply chain process. New York: McGraw-Hill, 1996.
BUCKLIN, L. P. Postponement, speculation and the structure of distribution channels. Journal of Marketing Research, v. 2, p. 26-31, 1965. http://dx.doi.org/10.2307/3149333
CARDOSO, P. A. O princípio da postergação: um estudo na cadeia de suprimentos das tintas para impressão. 2002. 158 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção)-Pontíficia Universidade Catolica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.
CHIOU, J. S.; WU, L.; HSU, J. C. The adoption of form postponement strategy in a global logistics system: the case of Taiwanese information technology industry. Journal of Business Logistics, v. 32, n. 1, p. 107-124, 2002. http://dx.doi.org/10.1002/j.2158-1592.2002.tb00018.x
COMISSÃO NACIONAL DE CLASSIFICAÇÃO - CONCLA. Classificação Nacional de Atividades Econômicas - CNAE. Tabela de códigos e classificações. IBGE, 2008. Disponível em:
COUNCIL OF LOGISTICS MANAGEMENT. World class logistics: the challenge of managing continuous change. United State of America: Oak Book, 1995.
GARCIA-DASTUGUE, S.; LAMBERT, D. Interorganizational time-based postponement in the supply chain. Journal of Business Logistics, v. 28, n. 1, p. 57-76, 2007. http://dx.doi.org/10.1002/j.2158-1592.2007.tb00232.x
JOHNSON, M. E.; ANDERSON, E. Postponement strategies for channel derivatives. International Journal of Logistics Management, v.11, n. 1, p. 19-35, 2000. http://dx.doi.org/10.1108/09574090010806047
MACHADO, A. G. C; MORAES, W. F. A. Estratégias de customização em massa implementadas por empresas brasileiras. Revista Produção, v. 18, n. 1, p. 170-183, 2008.
MATTHEWS, P.; SYED, N. The power of postponement. Supply Chain Management, abr. 2004. Disponível em:
PAGH, J. D.; COOPER, M. C. Postponement and speculation strategies: how to choose the right strategy. Journal of Business Logistics, v. 19, n. 2, p. 13-32, 1998.
SAMPAIO, M. O poder estratégico do postponement. 2003. 198 f. Tese (Doutorado em Administração)-Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2003.
STARR, M. K. Modular-production: a new concept. Harvard Business Review, v. 43, n. 6, p. 131-142, 1965.
TWEDE, D.; CLARKE, R. H.; TAI, J. A. Packaging postponement: a global packaging strategy. Packaging Technology and Science, v. 13, p. 105-115, 2000. http://dx.doi.org/10.1002/1099-1522(200005)13:3%3C105::AID-PTS503%3E3.0.CO;2-9
VAN DONK, D. P. Make to stock or make to order: the decoupling point in the food processing industries. International Journal Production Economics, v. 69, p. 297-306, 2001. http://dx.doi.org/10.1016/S0925-5273(00)00035-9
VAN HOEK, R. I. Postponed manufacturing: a case study in the food supply chain. Supply Chain Management, v. 2, n. 2, p. 18-34, 1997.
VAN HOEK, R. I. Postponement and the reconfiguration challenge for food supply chains. Supply Chain Management, v. 4, n. 1, p. 18-34, 1999. http://dx.doi.org/10.1108/13598549910255068
VAN HOEK, R. I. The rediscovery of postponement a literature review and directions for research. Journal of Operations Management, v. 19, n. 2, p. 161-184, 2001. http://dx.doi.org/10.1016/S0272-6963(00)00057-7
VAN HOEK, V.; COMANDEUR, H. R.; VOS, B. Reconfiguring logistics systems through postponement strategies. Journal of Business logistics, v. 19, n. 1, p. 33-54, 1998.
VAN HOEK, R. I.; PEELEN, E.; COMANDEUR, H. R. Achieving mass customization through postponement: a study of international changes. Journal of Market Focused Management, v. 3, p. 353-368, 1999. http://dx.doi.org/10.1023/A:1009827812231
WALLER, M. A.; DABHOLKAR, P. A.; GENTRY, J. J. Postponement, product, customization, and market-oriented supply chain management. Journal of Business Logistics, v. 21, n. 2, p. 133-156, 2000.
WIKNER, J.; NAIM, M. M.; RUDBERG, M. Exploiting the Order Book for Mass Customized Manufacturing Control Systems With Capacity Limitations. IEEE Transactions on Engineering Management, v. 54, n. 1, p. 145-155, 2007. http://dx.doi.org/10.1109/TEM.2006.889073
YANG, B.; BURNS, N. D.; BACKHOUSE, C. J. Postponement: review and an integrated framework. International Journal of Operations e Production Management, v. 24, n. 5, p. 268-487, 2004a. http://dx.doi.org/10.1108/01443570410532542
YANG, B.; BURNS, N. D.; BACKHOUSE, C. J. Management of uncertainty through postponement. International Journal of Production Research, v. 42, n. 6, p. 1049-1064, 2004b. http://dx.doi.org/10.1080/00207540310001631601
YANG, B.; BURNS, N. D.; BACKHOUSE, C. J. An empirical investigation into the barriers to postponement. International Journal of Production Research, v. 43, n. 5, p. 991-1005, 2005. http://dx.doi.org/10.1080/00207540412331316134
YANG, B.; YANG,Y.; WIJNGAARD, J. Postponement: an inter-organizational perspective. International Journal of Production Research, v. 45, n. 4, p. 971-988, 2007. http://dx.doi.org/10.1080/00207540600698886
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
ZINN, W.; BOWERSOX, D. J. Planning physical distribution with the principle of postponement. Journal of Business Logistics, v. 9, n. 2, p. 117-136, 1988.