Modelo de autoavaliação para suporte à gestão organizacional: experimentação em indústria do segmento de malharia
Model of self-evaluation to support organizational performance: experiment performed in knitted fabric textile industry
Vilas Boas, Gisele Alvim de R.; Costa, Helder Gomes
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132012005000070
Prod, vol.23, n2, p.297-311, 2013
Resumo
Este trabalho apresenta um modelo para suporte à gestão organizacional com foco em autoavaliação fundamentado nos critérios dos principais prêmios de excelência em gestão internacionais e do Brasil. Esta proposta teve por finalidade permitir avaliações personalizadas de desempenho do sistema de gestão e da importância para a organização das práticas de excelência em gestão preconizadas por tais prêmios. O método de pesquisa constituiu-se em fundamentação teórica, análise comparativa de três dos principais prêmios de excelência em gestão internacionais e do Brasil e experimentação do modelo proposto em uma indústria do segmento de malharia. A aplicação do modelo proposto possibilitou uma avaliação personalizada do desempenho do sistema de gestão da organização objeto de estudo e, também, da importância atribuída às práticas de excelência em gestão abordadas nos critérios. O contraste entre desempenho e importância permitiu a identificação de pontos organizacionais prioritários de melhoria da organização.
Palavras-chave
Qualidade. Excelência. Prêmio. Avaliação
Abstract
This project aims to present a sample to support organizational management focusing on self-evaluation based on the criteria of the most important international and national excellence awards in management. The objective of the sample was to allow for customized evaluations of performance regarding the management system as well as evaluations of the importance of management excellence practices to the company preconized by those awards. The research methodology was based on a theoretical foundation, comparative analysis of the three main Excellence Awards in Management in Brazil, and on the experiment of the sample proposed in a knitted fabric textile industry. The sample proposed has allowed for a customized performance evaluation of the management system of the company used as the object of study, and the importance of the management excellence practices involved in the criteria. The contrast between performance and importance has allowed defining the major organizational aspects aiming at the company's improvement.
Keywords
Quality. Excellence award. Quality management. Organizational performance
References
BADRI, M. A. et al. The Baldrige Education Criteria for Performance Excellence Framework: Empirical test and validation. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 23, n. 9, p. 1118-1157, 2006. http://dx.doi.org/10.1108/02656710610704249
BOHORIS, G. A. A comparative assessment of some major quality awards. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 12, n. 9, p. 30-43, 1995. http://dx.doi.org/10.1108/02656719510101178
BOU-LLUSAR, J. C. et al. An empirical assessment of the EFQM Excellence Model: Evaluation as a TQM framework relative to the MBNQA Model. Journal of Operations Management, v. 27, n. 1, p. 1-22, 2008. http://dx.doi.org/10.1016/j.jom.2008.04.001
CALVO-MORA, A.; LEAL, A.; ROLDÁN, J. L. Using enablers of the EFQM model to manage institutions of higher education. Quality Assurance in Education, v. 14, n. 2, p. 99-122, 2006. http://dx.doi.org/10.1108/09684880610662006
COSTA, H.G. et al. ELECTRE TRI aplicado a avaliação da satisfação de consumidores. Produção, v. 17, n. 2, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132007000200002
CRESWELL, J. W. Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. New York: Pearson Education, 2011.
DESCARTES, R. Discours de la méthode. Paris: Victor Cousin, 1637. Disponível em:
EUROPEAN FOUNDATION FOR QUALITY MANAGEMENT - EFQM. The EFQM Excellence Model. Disponível em:
FLYNN, B. B.; SALADIN, B. Relevance of Baldrige constructs in an international context: A study of national culture. Journal of Operations Management, v. 24, p. 583-603, 2006. http://dx.doi.org/10.1016/j.jom.2005.09.002
FLYNN, B. B.; SALADIN, B. Further evidence on the validity of the theoretical models underlying the Baldrige criteria. Journal of Operations Management, v. 19, p. 617-652, 2001. http://dx.doi.org/10.1016/S0272-6963(01)00072-9
FUNDAÇÃO NACIONAL DA QUALIDADE - FNQ. Critérios de excelência: Avaliação e diagnóstico da gestão organizacional. São Paulo: FNQ, 2009. Disponível em:
FOUNDATION FOR THE MALCOLM BALDRIGE NATIONAL QUALITY AWARD. 2009-2010 Criteria for Performance Excellence. Gaithersburg, MD, USA: National Institute of Standards and Technology. 2009.
GOOBADIAN, A.; WOO, H. S. Characteristics, benefits and shortcomings of four major quality awards. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 13, n. 2, p. 10-44, 1996. http://dx.doi.org/10.1108/02656719610109999
JAYAMAHA, N. P.; GRIGG, N. P.; MANN, R. S. Empirical validity of Baldrige criteria: New Zealand evidence. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 25, n. 5, p. 477-493, 2008. http://dx.doi.org/10.1108/02656710810873880
IZADI, M; KASHEF, A. E.; STADT, R. W. Quality in Higher Education: Lessons Learned from the Baldrige Award, Deming Prize, and ISO 9000 Registration. Journal of Industrial Teacher Education, v. 33, n. 2, p. 60-76, 1996.
KHOO, H. H.; TAN, K. C. Managing for quality in the USA and Japan: differences between the MBNQA, DP, and JQA. The TQM Magazine, v. 15, n. 1, p. 14-24, 2003. http://dx.doi.org/10.1108/09544780310454402
KUMAR, M. R. Comparison between DP and MBNQA: convergence and divergence over time. The TQM Magazine, v. 19, n. 3, p. 245-258, 2007. http://dx.doi.org/10.1108/09544780710745667
LASZLO, G. P. Quality awards - recognition or model? The TQM Magazine, v. 8, n. 5, p. 14-18, 1996. http://dx.doi.org/10.1108/09544789610145999
LIKERT, R. A. Technique for measurement of attitudes. Archives of Psychology, v. 140, n. 1, p. 5-55, 1932.
LUIZ, N. M.; DA COSTA, A. F.; COSTA, H. G. Influência da graduação em engenharia de produção no perfil dos seus egressos: percepções discentes. Avaliação, v. 15, n. 1, p. 101-120, 2010. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772010000100006
MACCARTHY, G.; GREATBANKS, R. Impact of EFQM Excellence Model on leadership in German and UK organizations. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 23, n. 9, p. 1068-1091, 2006. http://dx.doi.org/10.1108/02656710610704221
MARTINS, M. E. A. et al. Avaliação dos modelos adotados em prêmios de excelência em gestão como diferencial competitivo para as organizações: um comparativo com os modelos tradicionais de gestão da qualidade. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO, 2007, Ponta Grossa. Anais... Ponta Grossa, 2007.
MIGUEL, P. A. C.; MORINI, C.; PIRES, S. R. I. An application case of the Brazilian National Quality Award. The TQM Magazine, v. 16, n. 3, p. 186-193, 2004. http://dx.doi.org/10.1108/09544780410532927
MIGUEL, P. A. C. Quality management through a national quality award framework - The experience of a hospital in Brazil. The TQM Magazine, v. 18, n. 6, p. 626-637, 2006.
MIGUEL, P. A. C. Comparing the Brazilian national quality award with some of the major prizes. The TQM Magazine, v. 13, n. 4, p. 260-272, 2001. http://dx.doi.org/10.1108/09544780610707110
MILLER, G. A. The Magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information. Psychological Review, v. 101, n. 2, p. 343-352, 1954. http://dx.doi.org/10.1037/h0043158
MOREIRA, B. M. F.; COSTA, S. R. R. Impacto dos sistemas de gestão da qualidade, com base no PNQ e nas normas ISO 9000, na satisfação dos clientes. Niterói: III CNEG, 2006.
NEVES, R. B.; OLIVEIRA, L. D.; COSTA, H.G. Modelagem baseada no ELECTRE TRI para o mapeamento de percepções sobre o impacto de um curso de mestrado em engenharia de produção sobre o perfil de seus egressos. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 29., 2009, Salvador. Anais... ABEPRO, 2009.
OLIVEIRA, G. T.; MARTINS, R. A. Efeitos da adoção do modelo do Prêmio Nacional da Qualidade na medição de desempenho: estudos de caso em empresas ganhadoras do prêmio. Gestão & Produção, v. 15, n. 2, p. 247-259, 2008. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2008000200004
OLIVEIRA, P. M.; LIMONGI-FRANÇA, A. C. Avaliação da gestão de programa de qualidade de vida no trabalho. RAE-eletrônica, v. 4, n. 1, 2005. http://dx.doi.org/10.1590/S1676-56482005000100005
PANNIRSELVAM, G. P.; SIFERD, S. P.; RUCH, W. A. Validation of the Arizona Governor's Quality Award criteria: a test of the Baldrige criteria. Journal of Operations Management, v. 16, p. 529-550, 1998.
PAULA, A. R. M. Critérios de excelência do Prêmio Nacional da Qualidade como instrumento de gestão para empresas das incubadoras tecnológicas do estado do Rio de Janeiro. 2004.115 f. Dissertação (Mestrado em Sistemas de Gestão)-Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2004.
PINHO, F. D. C. Análise do sistema de gestão de algumas organizações militares do Exército Brasileiro com base nos critérios do Prêmio Nacional da Qualidade. 2004. 163 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Sistemas de Gestão)-Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2004.
RIGHI, A. W. et al. Abordagem condicionada: A relação entre a norma NBR ISO 9001: 2000 e os critérios de excelência do PNQ. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO - CNEG, 4., 2008, Niterói. Anais... Niterói: LATEC; Universidade Federal Fluminense, 2008.
ROBLES-GARCÍA, M. et al. Variables relacionadas con la satisfacción laboral: un estúdio transversal a partir del modelo EFQM. Gaceta Sanitaria, v. 19, n. 2, p. 127-134, 2005.
SAAVEDRA, T. J. et al. Evaluación y mejora de cooperativas viníferas de la Valencia através del modelo EFQM de Excelencia. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO - CNEG, 4., 2008, Niterói. Anais... Niterói: LATEC; Universidade Federal Fluminense, 2008.
SÁNCHEZ, E. et al. A descriptive study of the implementation of the EFQM excellence model and underlying tools in the Basque Health Service. International Journal for Quality in Health Care, v. 18, n. 1, p. 58-65, 2006. http://dx.doi.org/10.1093/intqhc/mzi077
SHARMA, A. K.; TALWAR, B. Evolution of ''Universal Business Excellence Model'' incorporating Vedic Philosophy. Measuring Business Excellence, v. 11, n. 3, p. 4-20, 2007. http://dx.doi.org/10.1108/13683040710820719
SILVA, E. A.; LUCENA FILHO, G. J. Avaliação da gestão de instituição de educação superior segundo critérios de excelência em gestão. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO - CNEG, 4., 2008, Niterói. Anais... Niterói: LATEC; Universidade Federal Fluminense, 2008.
TARÍ, J. J. Self-assessment exercises: A comparison between a private sector organization and higher education institutions. International Journal Production Economics, v. 114, p. 105-118, 2008. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpe.2008.01.005
UNION OF JAPANESE SCIENTISTS AND ENGINEERS - JUSE. The Guide for the Deming Aplication Prize. JUSE, 2009. Disponível em:
WILSON, D. D.; COLLIER, D. A. An empirical investigation of the Malcolm Baldrige National Quality Award causal model. Decision Sciences, v. 31, n. 2, p. 361-383. 2000. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5915.2000.tb01627.x
ZANCA, J. F. R.; QUELHAS, O. L. G.; COSTA, H. G. Fundamentos da medição de desempenho na gestão para a sustentabilidade: uma contribuição metodológica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO - CNEG, 3., 2006, Niterói. Anais... Niterói: LATEC; Universidade Federal Fluminense, 2006.
ZANCA, J. F. R. Modelo de avaliação da gestão sustentável baseado no modelo de excelência brasileiro do PNQ: Estudo de caso na indústria da construção civil. 2009. 287 f. Tese (Doutorado em Engenharia Civil) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2009.