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Modelo de autoavaliação para suporte à gestão organizacional: experimentação em indústria do segmento de malharia

Model of self-evaluation to support organizational performance: experiment performed in knitted fabric textile industry

Vilas Boas, Gisele Alvim de R.; Costa, Helder Gomes

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Resumo

Este trabalho apresenta um modelo para suporte à gestão organizacional com foco em autoavaliação fundamentado nos critérios dos principais prêmios de excelência em gestão internacionais e do Brasil. Esta proposta teve por finalidade permitir avaliações personalizadas de desempenho do sistema de gestão e da importância para a organização das práticas de excelência em gestão preconizadas por tais prêmios. O método de pesquisa constituiu-se em fundamentação teórica, análise comparativa de três dos principais prêmios de excelência em gestão internacionais e do Brasil e experimentação do modelo proposto em uma indústria do segmento de malharia. A aplicação do modelo proposto possibilitou uma avaliação personalizada do desempenho do sistema de gestão da organização objeto de estudo e, também, da importância atribuída às práticas de excelência em gestão abordadas nos critérios. O contraste entre desempenho e importância permitiu a identificação de pontos organizacionais prioritários de melhoria da organização.

Palavras-chave

Qualidade. Excelência. Prêmio. Avaliação

Abstract

This project aims to present a sample to support organizational management focusing on self-evaluation based on the criteria of the most important international and national excellence awards in management. The objective of the sample was to allow for customized evaluations of performance regarding the management system as well as evaluations of the importance of management excellence practices to the company preconized by those awards. The research methodology was based on a theoretical foundation, comparative analysis of the three main Excellence Awards in Management in Brazil, and on the experiment of the sample proposed in a knitted fabric textile industry. The sample proposed has allowed for a customized performance evaluation of the management system of the company used as the object of study, and the importance of the management excellence practices involved in the criteria. The contrast between performance and importance has allowed defining the major organizational aspects aiming at the company's improvement.

Keywords

Quality. Excellence award. Quality management. Organizational performance

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