Modelo de contrato de terceirização de manutenção: uma abordagem principal-agente
Model contract for outsourcing of maintenance: a principal-agent approach
Paiva, Jonas Alves de; Souza, Fernando Menezes C. de
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132012005000066
Prod, vol.22, n4, p.796-806, 2012
Resumo
A terceirização é uma das soluções utilizadas para se reduzir esforços em atividades não relacionadas com a atividade de produção. Na terceirização da manutenção, modelos de contratos de incentivos existentes na literatura focam como principais indicadores de controle apenas o tempo de reparo e o custo das atividades de manutenção. O principal objetivo desse trabalho consiste em apresentar um modelo de incentivos considerando também outras variáveis que são afetadas pela manutenção e que afetam fortemente o lucro, que são a qualidade dos produtos produzidos e a redução da capacidade de produção. O trabalho utiliza a teoria principal-agente para modelar um contrato de incentivos que conduz a um aumento do lucro da empresa, forçando o agente a desenvolver atividades que maximizem esse lucro. É apresentada uma exemplificação numérica, que evidencia o impacto positivo nos resultados da empresa, além da generalização e adequação do modelo.
Palavras-chave
Contratos de manutenção. Qualidade da manutenção. Teoria principal-agente.
Abstract
The outsourcing is being used to reduce work on activities not related to production activities. Nowadays, the models of contracts of maintenance use the repair time and the cost of maintenance activities as main control indicator to estimate the political of incentives. The main objective of this paper is to introduce a model of incentives considering other variables that affect substantially the profit and that they are affected by the maintenance activities as the quality of products produced and the reduction of production capacity. The paper uses the Principal-Agent Theory to develop an incentive contract that leads the agent to execute activities that maximize the profit. It is used a numerical example in order to highlight the positive impact on company results, in addition to the generalization and adaptation of the model.
Keywords
Maintenance contract. Maintenance quality. Principal-agent theory.
References
ALMEIDA, A. T. Multicriteria decision making on maintenance: spares and contracts planning. European Journal of Operational Research, v. 129, n. 2, 2001. p. 235-241. http://dx.doi.org/10.1016/S0377-2217(00)00220-4
ALMEIDA, A. T.; SOUZA, F. M. C. Gestão da Manutenção: na direção da competitividade. Recife: Ed. Universitária, 2001.
AMADEO, E. J.; SCANDIUZZI, J. C.; PERO, V. Ajuste empresarial empregos e terceirização. Revista de Economia Política, v. 16, n. 1, p. 21-36, 1996.
AMATO NETO, J. Reestruturação industrial, terceirização e redes de subcontratação. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 33-42,1995.
Ashgarizadeh, E.; Murthy, D. N. P. Service contracts: a stochastic model. Mathematical and Computer Modeling, v. 31, n. 10, p. 11-20, 2000. http://dx.doi.org/10.1016/S0895-7177(00)00068-6
BEN-DAYA, M.; DUFFUAA, S. Maintenance and quality: the missing link. Journal of Quality in Maintenance Engineering, v. 1, n. 1, p. 20-26, 1995. http://dx.doi.org/10.1108/13552519510083110
FARIA, A. Terceirização: um desafio para o movimento sindical. In: MARTINS, H. H. T. S.; RAMALHO, J. R. (Orgs.).Terceirização: diversidade e negociação no mundo do trabalho. São Paulo: Hucitec, 1994.
GIOSA, L. A. Terceirização: uma abordagem estratégica. São Paulo: Pioneira, 1999.
HIGGINS, L. R.; MOBLEY, K. Maintenance Engineering Handbook. McGraw-Hill Professional, 2001.
JACKSON, C.; PASCUAL, R. Optimal maintenance service contract negotiation with aging equipment. European Journal of Operational Research, v. 189, n. 2, p. 387-398, 2008. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejor.2007.05.039
JENSEN, M. C.; MECKLING, W. H. Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure. Journal of Financial Economics, v. 3, n. 4, p. 305-360, 1976. http://dx.doi.org/10.1016/0304-405X(76)90026-X
KUMAR, R.; MARKESET, T.; KUMAR, U. Maintenance of machinery: negotiating service contracts in business-to-business marketing. International Journal of Service Industry Management, v. 15, n. 3-4, p. 400-413, 2004. http://dx.doi.org/10.1108/09564230410552077
LAFFONT, J.-J.; MARTIMORT, D. The Theory of Incentives: The Principal-Agent Model. Princeton: University Press, 2001.
MARCHALEK, C. R. L.; REBELATO, M. G.; RODRIGUES, I. C. Estudo sobre as diferenças de percepção dos fatores relacionais entre empresa e terceirizado. Produção, v. 17, n. 2, p. 286-301, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132007000200006
MARCHI, M. M.; CARVALHO, S. V.; MORAIS, P. R. Um Modelo Estocástico para a Manutenção de um Equipamento Baseado na Inspeção das Peças Produzidas. Gestão e Produção, v. 8, n. 2, p. 115-127, 2001.
MAS-COLELL, A.; WHINSTON, M. D; GREEN, J. R. Microeconomic Theory. Oxford University Press, 1995.
MURTHY, D. N. P.; YEUNG, V. Modelling and analysis of maintenance service contracts. Mathematical and Computer Modelling, v. 22, n. 10-12, p. 219-225, 1995. http://dx.doi.org/10.1016/0895-7177(95)00199-C
MURTHY, D. N. P.; Ashgarizadeh, E. Optimal decision making in a maintenance service operation. European Journal of Operational Research, v. 116, p. 259-273, 1999. http://dx.doi.org/10.1016/S0377-2217(98)90202-8
OKE, S. A.; AYOMOH, M. K. O.; OYEDOKUN, I. O. An approach to measuring the quality of maintenance performance. IMA Journal Management Math, v. 18, p. 17-32, 2007. http://dx.doi.org/10.1093/imaman/dpi045
PALMER, R. D. Maintenance Planning and Scheduling Handbook. McGraw-Hill Professional, 1999.
PHAM, H. Handbook of Reliability Engineering. New Jersey: Springer, 2003. http://dx.doi.org/10.1007/b97414
SELLITTO, M. A. Formulação estratégica da manutenção industrial com base na confiabilidade dos equipamentos. Produção, v. 15, n. 1, p. 44-59, 2005. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132005000100005
STREMERSCH, S.; WUYTS, S.; FRAMBACH, R. The purchasing of full-service contracts: an exploratory study within the industrial maintenance market. Industrial Marketing Management, v. 30, n. 1, p. 1-12, 2001. http://dx.doi.org/10.1016/S0019-8501(99)00090-5
TARAKCI, H.; TANG, K.; TEYARACHAKUL, S. Learning effects on maintenance outsourcing. European Journal of Operational Research, v. 192, n. 1, p. 138-150, 2009. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejor.2007.09.016
TAVARES, V. E. A gestão do risco na terceirização de atividades de manutenção mecânica: Um estudo de caso em uma indústria siderúrgica de grande porte. 2004. Dissertação (Mestrado)-Universidade Federal de Minas Gerais, 2004.
TSENG, F.-S. et al. Maintenance Outsourcing Contracts for New Technology Adoptions. IEEE Transactions on Engineering Management, v. 56, n. 2, p. 203-218, 2009. http://dx.doi.org/10.1109/TEM.2009.2013824
VALOIS, Ú.; ALMEIDA, A. T. Modelo de apoio à decisão multicritério para terceirização de atividades produtivas baseado no método SMARTS. Produção, v. 19, n. 2, p. 249-260, 2009. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132009000200003
VARIAN, H. R. Microeconomic Analysis. 3. ed. W.W. Norton e Co., 1992.
WANG, W. A model for maintenance service contract design, negotiation and optimization. European Journal of Operational Research, v. 201, n. 1, p. 239-246, 2010. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejor.2009.02.018
YEH, R. H., KAO, K. C.; CHANG, W. L. Optimal preventive maintenance policy for leased equipment using failure rate reduction. Computers and Industrial Engineering, v. 57, n. 1, p. 304-309, 2009.
ALMEIDA, A. T.; SOUZA, F. M. C. Gestão da Manutenção: na direção da competitividade. Recife: Ed. Universitária, 2001.
AMADEO, E. J.; SCANDIUZZI, J. C.; PERO, V. Ajuste empresarial empregos e terceirização. Revista de Economia Política, v. 16, n. 1, p. 21-36, 1996.
AMATO NETO, J. Reestruturação industrial, terceirização e redes de subcontratação. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 33-42,1995.
Ashgarizadeh, E.; Murthy, D. N. P. Service contracts: a stochastic model. Mathematical and Computer Modeling, v. 31, n. 10, p. 11-20, 2000. http://dx.doi.org/10.1016/S0895-7177(00)00068-6
BEN-DAYA, M.; DUFFUAA, S. Maintenance and quality: the missing link. Journal of Quality in Maintenance Engineering, v. 1, n. 1, p. 20-26, 1995. http://dx.doi.org/10.1108/13552519510083110
FARIA, A. Terceirização: um desafio para o movimento sindical. In: MARTINS, H. H. T. S.; RAMALHO, J. R. (Orgs.).Terceirização: diversidade e negociação no mundo do trabalho. São Paulo: Hucitec, 1994.
GIOSA, L. A. Terceirização: uma abordagem estratégica. São Paulo: Pioneira, 1999.
HIGGINS, L. R.; MOBLEY, K. Maintenance Engineering Handbook. McGraw-Hill Professional, 2001.
JACKSON, C.; PASCUAL, R. Optimal maintenance service contract negotiation with aging equipment. European Journal of Operational Research, v. 189, n. 2, p. 387-398, 2008. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejor.2007.05.039
JENSEN, M. C.; MECKLING, W. H. Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure. Journal of Financial Economics, v. 3, n. 4, p. 305-360, 1976. http://dx.doi.org/10.1016/0304-405X(76)90026-X
KUMAR, R.; MARKESET, T.; KUMAR, U. Maintenance of machinery: negotiating service contracts in business-to-business marketing. International Journal of Service Industry Management, v. 15, n. 3-4, p. 400-413, 2004. http://dx.doi.org/10.1108/09564230410552077
LAFFONT, J.-J.; MARTIMORT, D. The Theory of Incentives: The Principal-Agent Model. Princeton: University Press, 2001.
MARCHALEK, C. R. L.; REBELATO, M. G.; RODRIGUES, I. C. Estudo sobre as diferenças de percepção dos fatores relacionais entre empresa e terceirizado. Produção, v. 17, n. 2, p. 286-301, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132007000200006
MARCHI, M. M.; CARVALHO, S. V.; MORAIS, P. R. Um Modelo Estocástico para a Manutenção de um Equipamento Baseado na Inspeção das Peças Produzidas. Gestão e Produção, v. 8, n. 2, p. 115-127, 2001.
MAS-COLELL, A.; WHINSTON, M. D; GREEN, J. R. Microeconomic Theory. Oxford University Press, 1995.
MURTHY, D. N. P.; YEUNG, V. Modelling and analysis of maintenance service contracts. Mathematical and Computer Modelling, v. 22, n. 10-12, p. 219-225, 1995. http://dx.doi.org/10.1016/0895-7177(95)00199-C
MURTHY, D. N. P.; Ashgarizadeh, E. Optimal decision making in a maintenance service operation. European Journal of Operational Research, v. 116, p. 259-273, 1999. http://dx.doi.org/10.1016/S0377-2217(98)90202-8
OKE, S. A.; AYOMOH, M. K. O.; OYEDOKUN, I. O. An approach to measuring the quality of maintenance performance. IMA Journal Management Math, v. 18, p. 17-32, 2007. http://dx.doi.org/10.1093/imaman/dpi045
PALMER, R. D. Maintenance Planning and Scheduling Handbook. McGraw-Hill Professional, 1999.
PHAM, H. Handbook of Reliability Engineering. New Jersey: Springer, 2003. http://dx.doi.org/10.1007/b97414
SELLITTO, M. A. Formulação estratégica da manutenção industrial com base na confiabilidade dos equipamentos. Produção, v. 15, n. 1, p. 44-59, 2005. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132005000100005
STREMERSCH, S.; WUYTS, S.; FRAMBACH, R. The purchasing of full-service contracts: an exploratory study within the industrial maintenance market. Industrial Marketing Management, v. 30, n. 1, p. 1-12, 2001. http://dx.doi.org/10.1016/S0019-8501(99)00090-5
TARAKCI, H.; TANG, K.; TEYARACHAKUL, S. Learning effects on maintenance outsourcing. European Journal of Operational Research, v. 192, n. 1, p. 138-150, 2009. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejor.2007.09.016
TAVARES, V. E. A gestão do risco na terceirização de atividades de manutenção mecânica: Um estudo de caso em uma indústria siderúrgica de grande porte. 2004. Dissertação (Mestrado)-Universidade Federal de Minas Gerais, 2004.
TSENG, F.-S. et al. Maintenance Outsourcing Contracts for New Technology Adoptions. IEEE Transactions on Engineering Management, v. 56, n. 2, p. 203-218, 2009. http://dx.doi.org/10.1109/TEM.2009.2013824
VALOIS, Ú.; ALMEIDA, A. T. Modelo de apoio à decisão multicritério para terceirização de atividades produtivas baseado no método SMARTS. Produção, v. 19, n. 2, p. 249-260, 2009. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132009000200003
VARIAN, H. R. Microeconomic Analysis. 3. ed. W.W. Norton e Co., 1992.
WANG, W. A model for maintenance service contract design, negotiation and optimization. European Journal of Operational Research, v. 201, n. 1, p. 239-246, 2010. http://dx.doi.org/10.1016/j.ejor.2009.02.018
YEH, R. H., KAO, K. C.; CHANG, W. L. Optimal preventive maintenance policy for leased equipment using failure rate reduction. Computers and Industrial Engineering, v. 57, n. 1, p. 304-309, 2009.