Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132012005000025
Production
Article

Estratégia de marcas próprias no varejo supermercadista: um estudo comparativo entre Brasil e Inglaterra

Private label strategy on food retailers: a comparative study between Brazil and England

Paula, Veronica Angelica F. de; Silva, Andrea Lago da; Piato, Éderson Luiz

Downloads: 0
Views: 841

Resumo

O artigo analisa as estratégias de marcas próprias especificamente para o varejo supermercadista, considerando casos de redes inglesas e brasileiras. Após a revisão de literatura, realizaram-se entrevistas semiestruturadas em seis varejistas na Inglaterra e no Brasil e dados secundários foram coletados, seguidos de análise documental e análise de conteúdo. As diferenças entre os dois países são decorrentes da estrutura do varejo, do tempo de existência das marcas próprias, de perfil e hábitos/preferências dos consumidores. Fatores relacionados a cultura, legislação, economia e a forma de construir/gerenciar o portfólio de produtos descrevem as demais diferenças. Em ambos os países há a preocupação na utilização de diferentes formatos de loja para atender segmentos de mercado distintos, percebe-se a importância de estratégias de posicionamento, segmentação, marcas, sortimento, localização, imagem, ambiente de loja e composto de marketing, além da preocupação com seleção e avaliação de fornecedores de marcas próprias. Implicações incluem sugestões para varejistas supermercadistas.

Palavras-chave

Marcas próprias. Varejo supermercadista. Estratégias de marca. Inglaterra. Brasil.

Abstract

The purpose of this article was to analyze the private label strategies on food retailers, considering cases of English and Brazilian retail chains. After literature review, semi-structured interviews were conducted with six retailers in England and in Brazil. Secondary data were collected, followed by documental and content analysis. The main differences between the countries occur due to retail structure, time of private label offering, customers’ profile and preferences. Factors related to culture, legislation, economy and management of product mix describe other differences. In both countries, different store formats are used for reaching different target markets. It is also possible to notice the importance, in both countries, of positioning strategies, segmentation, brands, product mix, location, image, store environment, marketing mix and selection and evaluation of private label suppliers. Implications include suggestions for food retailers.

Keywords

Private labels. Food retail. Brand strategies. England. Brazil.

References

AAKER, D. A. Criando e administrando marcas de sucesso. 3. ed. São Paulo: Futura, 2001. 398 p.

AILAWADI, K. L.; KELLER, K. L. Understanding retail branding: conceptual insights and research priorities. Journal of Retailing, v. 80, n. 4, p. 331-342, 2004. http://dx.doi. org/10.1016/j.jretai.2004.10.008

BALTAS, G. A combined segmentation and demand model or store brands. European Journal of Marketing, v. 37, n. 10, p. 1499-1514, 2003. http://dx.doi. org/10.1108/03090560310487211

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004. 223 p.

BATRA, R.; SINHA, I. Consumer-level factors moderating the success of private label brands. Journal of Retailing, v. 76, n. 2, p. 175-191, 2000. http://dx.doi.org/10.1016/ S0022-4359(00)00027-0

BERMAN, B. Marketing channels. New York: John Wiley & Sons, 1996. 727 p.

BOWERSOX, D. J.; COOPER, M. B. Strategic marketing channel management. New York: McGraw-Hill, 1992. 488 p.

BRITO, E. P. Z.; BRITO, L. A. L. Private label supply chains: a model for competitiveness. In: EUROMA CONFERENCE, 2004, Fointanebleau. Proceedings… Fointanebleau, 2004.

BRITO, E. P. Z. et al. Marcas próprias no Brasil 2004. São Paulo: Centro de Excelência em Varejo da Escola de Administração de Empresas de São Paulo da Fundação Getúlio Vargas, 2004. Disponível em: . Acesso em: 2 nov. 2007.

BURT, S. L. The strategic role of retail brands in British grocery retailing. European Journal of Marketing, v. 34, n. 8, p. 875-890, 2000. http://dx.doi. org/10.1108/03090560010331351

CHINTAGUNTA, P. K. et al. Investigating the effects of store-brand introduction on retailer demand and pricing behavior. Management Science, v. 48, n. 10, p. 1242-1267, 2002. http://dx.doi.org/10.1287/ mnsc.48.10.1242.274

CHURCHILL JUNIOR, G. A.; PETER, J. P. Marketing: criando valor para o cliente. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2000. 768 p.

CONN, C. Innovation in private-label branding. Design Management Review, v. 16, n. 2, p. 55-72, 2005. http:// dx.doi.org/10.1111/j.1948-7169.2005.tb00194.x

COOK, D.; WALTERS, D. Retail marketing: theory and practice. London: Prentice Hall, 1991. 458 p.

COUGHLAN, A. T. et al. Canais de marketing e distribuição. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2002. 461 p.

COX, R.; BRITTAIN, P. Retail management. 3rd ed. London: M&E Pitman Publishing, 1996. 273 p.

COX, R.; BRITTAIN, P. Retailing: an introduction. 5th ed. Harlow: Pearson Education, 2004. 320 p.

DATTA, P. The determinants of brand loyalty. Journal of American Academy of Business, v. 3, n. 2, p. 138-144, 2003.

DAVIES, G.; BRITO, E. P. Z. Price and quality competition between brands and own brands: a value systems perspective. European Journal of Marketing, v. 38, n. 1, p. 30-55, 2004. http://dx.doi. org/10.1108/03090560410511113

DAWSON, J. Food retailing, wholesaling and catering. In: BOURLAKIS, M. A.; WEIGHTMAN, P. W. H. (Eds.). Food Supply Chain Management. Oxford: Blackwell, 2004. p. 116-135.

DE CHERNATONY, L.; McDONALD, M. Creating powerful brands in consumer, service and industrial markets. 2nd ed. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2000. 430 p.

DHAR, S. K.; HOCH, S. J. Why store brand penetration varies by retailer. Marketing Science, v. 16, n. 3, p. 208-227, 1997. http://dx.doi.org/10.1287/mksc.16.3.208

DHAR, S. K. et al. Effective category management depends on the role of the category. Journal of Retailing, v. 77, n. 2, p. 165-184, 2001. http://dx.doi.org/10.1016/S0022- 4359(01)00045-8

FEARNE, A.; DEDMAN, S. Supply chain partnerships for private label products: insights from the UK. In: CONFERENCE OF THE FOOD DISTRIBUTION RESEARCH SOCIETY, 1999, London. Proceedings… Wye College, University of London, 1999.

FEARNE, A. et al. Justice in UK supermarket buyer-supplier relationships: an empirical analysis. International Journal of Retail and Distribution Management, v. 33, n. 8, p. 570-582, 2005. http://dx.doi. org/10.1108/09590550510608377

FERNIE, J. et al. Principles of retailing. London: Butterworth Heinemann, 2003. 382 p.

FONSECA JUNIOR, W. C. Análise de conteúdo. IN: DUARTE, J.; BARROS, A. (Orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed., 2a. reimpr. São Paulo: Atlas, 2008. 380 p.

GARRETSON, J. A. et al. Antecedents of private label attitude and national brand promotion attitude: similarities and differences. Journal of Retailing, v. 78, n. 2 p. 91-99, 2002. http://dx.doi.org/10.1016/S0022- 4359(02)00071-4

GILLHAM, B. Case study research methods. London: Continuum, 2000. 106 p.

HOCH, S. J. How should national brands think about private labels? Sloan Management Review, v. 37, n. 2, p. 89-102, 1996.

HOCH, S. J.; BANERJI, S. When do private labels succeed? Sloan Management Review, v. 34, n. 4, p. 57-67, 1993.

INSTITUTE OF GROCERY RETAILING – IGD. Report – Uk Grocery Retailing 2005. IGD, 2005.

INSTITUTE OF GROCERY RETAILING – IGD. Report - Uk Grocery Retailing 2006. IGD, 2006.

KAPFERER, J. N. Strategic brand management: creating and sustaining brand equity long term. 2. ed. London: Kogan Page, 1998.

KENT, T. Management and design perspectives on retail branding. International Journal of Retail and Distribution Management, v. 31, n. 3, p. 131-142, 2003. http://dx.doi. org/10.1108/09590550310465503

KOTLER, P. Marketing. São Paulo: Atlas, 1996. 595 p.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Marketing management. 12. ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2006. 729 p.

LAAKSONEN, H.; REYNOLDS, J. Own brands in food retailing across Europe. The Journal of Brand Management, v. 2, n. 1, p. 37-46, 1994.

LEVY, M.; WEITZ, B. A. Retailing management. 6. ed. Boston: McGraw-Hill Irwin, 2007. 658 p.

McGOLDRICK, P. J. Retail marketing. London: McGraw-Hill, 1990. 362 p.

McGOLDRICK, P. J. Retail marketing. 2. ed. London: McGraw-Hill, 2002. 658 p.

McGOLDRICK, P. J. Varejo. In: BAKER, M. J. (Org.). Administração de marketing: um livro inovador e definitivo para estudantes e profissionais. 5. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005. 603 p.

MINTEL. Report - Own-label food and drink. Market Intelligence, 2006.

MINTEL. Private Label Food and Drink - UK. 2011. Disponível em: . Acesso em: 8 jun. 2011.

MIRANDA, M. J.; JOSHI, M. Australian retailers need to engage with private labels to achieve competitive difference. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, v. 15, n. 3, p. 34-47, 2003. http://dx.doi. org/10.1108/13555850310764999

NEVES, M. F. et al. Lançar produtos via marcas próprias: quais fatores devem ser considerados? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ECONOMIA E SOCIOLOGIA RURAL, 2002, Passo Fundo. Anais... Passo Fundo, 2002a.

NEVES, M. F. et al. Lançar produtos via marcas próprias: as relações entre os produtores e os retalhistas. Marketeer, v. 7, n. 76, p. 78-81, 2002b.

OLIVEIRA, R. N. A. Marca própria. Rio de Janeiro: Brasport, 2005. 251 p.

PARENTE, J. Varejo no Brasil: gestão e estratégia. São Paulo: Atlas, 2000. 388 p.

PATTON, M. Q. Qualitative research and evaluation methods. 3. ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002. 661 p.

PAULA, v. a. f. Estratégia de marcas no varejo de alimentos: concepção e gestão de marcas próprias na Inglaterra e no Brasil. 2008. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção)-Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.

PAULA, V. A. F.; SILVA, A. L. Private labels and relationship on the marketing channel: a case study in grocery industry. In: ANNUAL CONFERENCE OF PRODUCTION AND OPERATIONS MANAGEMENT SOCIETY - POMS, 16., 2005, Chicago, EUA. Proceedings… Chicago: POMS, 2005.

PAULA, V. A. F. et al. The management of private labels in food retailers: a multi-case study in England with food retailers and private label suppliers. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON MANAGEMENT IN AGRIFOOD CHAINS AND NETWORKS, 8., 2008, Ede, Holanda. Proceedings… Ede, 2008a.

PAULA, V. A. F. et al. Product development and Operations management in UK supermarket private labels. In: INTERNATIONAL ANNUAL EUROMA CONFERENCE, 15., 2008, Groningen, Holanda. Proceedings… Groningen: Euroma, 2008b.

PIATO, E. Estratégia de marcas próprias: estudo multicaso no atacado brasileiro. 2006. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)-Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.

PIATO, E. et al. Gestão de suprimentos no atacado: um estudo de caso sobre o impacto da estratégia de marcas próprias na função suprimentos. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO - ENEGEP, 26., 2006, Fortaleza. Anais... Fortaleza: AEPRO, 2006.

PIATO, E. et al. Vantagens e desvantagens da estratégia de marcas próprias no atacado: análise comparativa entre revisão da literatura e contexto atacadista. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO – ENANPAD, 31., 2007, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, 2007.

PIATO, E. et al. Identificando os Elementos da Estratégia de Marketing: o caso da “Estratégia” de Marcas Próprias do Atacado. In: ENCONTRO DE MARKETING DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO - ANPAD, 3., 2008,

Curitiba. Anais... Curitiba: ANPAD, 2008. PORTER, S. S.; CLAYCOMB, C. The influence of brand recognition on retail store image. Journal of Product and Brand Management, v. 6, n. 6, p. 373-387, 1997. http:// dx.doi.org/10.1108/10610429710190414

REYNOLDS, J. Introduction to retail strategy. In: REYNOLDS, J.; CUTHBERTSON, C. (Eds.). Retail strategy: the view from the bridge. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2004. 356 p. http://dx.doi. org/10.1016/B978-0-7506-5696-2.50003-9

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999. 334 p.

RITCHIE, J. The applications of qualitative methods to social research. In: RITCHIE, J.; LEWIS, J. (Eds.). Qualitative research practice: a guide for Social Science Students and Researchers. London: SAGE Publications, 2005. 336 p.

ROCHA, A.; CHRISTENSEN, C. Marketing: teoria e prática no Brasil. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1999. 284 p.

RODRIGUES, C.; MORGADO, P. Atacado usa marca própria para atrair o pequeno varejo. Diário do Comércio e Indústria, 2003. SEBRAE – Notícias para MPE´s.

ROSENBLOOM, B. Canais de marketing – uma visão gerencial. São Paulo: Atlas, 2002. 557 p.

SOUZA, M. G.; NEMER, A. Marcas e distribuição. São Paulo: Makron Books, 1993. 239 p.

SPENCER, L. et al. Analysis: practices, principles and processes. In: RITCHIE, J.; LEWIS, J. (Eds.). Qualitative research practice – A guide for Social Science Students and Researchers. London: SAGE Publications, 2005. 336p.

STAKE, R. E. The art of case study research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995. 175 p.

STAKE, R. E. Qualitative case studies. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). The SAGE handbook of qualitative research. 3. ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2005. 1210 p.

SULLIVAN, M.; ADCOCK, D. Retail marketing. London: Thomson, 2002. 350 p.

SUPERHIPER. Sao Paulo: Associacao Brasileira de Supermercados, 1975-. v. 32, n. 364, maio 2006.

SUPERHIPER. Sao Paulo: Associacao Brasileira de Supermercados, 1975-. v. 33, n. 375, maio 2007.

SUPERHIPER. Sao Paulo: Associacao Brasileira de Supermercados, 1975-. v. 34, n. 385, abril 2008.

TAVARES, M. C. A força da marca: como construir e manter marcas fortes. São Paulo: Harbra, 1998. 220 p.

VAHIE, A.; PASWAN, A. Private label brand image: its relationship with store image and national brand. International Journal of Retail and Distribution Management, v. 34, n. 1, p. 67-84, 2006. http://dx.doi. org/10.1108/09590550610642828

VARLEY, R. Retail product management. 2. ed. London: Routledge, 2006. 263 p.

VELOUTSOU, C. et al. Own labels choice criteria and perceived characteristics in Greece and Scotland: factors influencing the willingness to buy. Journal of Product and Brand Management, v. 13, n. 4, p. 228-241, 2004. http://dx.doi.org/10.1108/10610420410546943

WISKER, G. The Postgraduate research handbook: succeed with your MA, Mphil, EdD and PhD. New York: Palgrave, 2001. 334 p.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2003a. 205 p.

YIN, R. K. Case study research: design and methods. 3. ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2003b. v.5, 181 p.

YOKOYAMA, M. H. Análise das estratégias de produção em fornecedores de marcas próprias: estudo multicaso em empresas do setor de alimentos. 2010. 206 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)-Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.
5883a3a77f8c9da00c8b45b6 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections