Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132011005000042
Production
Article

Método para a descrição da visão do produto no contexto do gerenciamento ágil de projetos

Method to describe the product vision in an agile project management context

Benassi, João Luis G.; Amaral, Daniel Capaldo

Downloads: 0
Views: 988

Resumo

A visão do produto é uma representação gráfica ou textual do produto a ser desenvolvido. Ela já era reconhecida como fundamental para o sucesso dos projetos na década de 90. O surgimento da abordagem denominada gerenciamento ágil de projetos destacou-a ao recomendar a substituição da tradicional declaração de escopo pela prática de descrever a visão. O artigo analisa a diferença entre as práticas, compara os modelos existentes para se descrever a visão e propõe um método para substituir a declaração de escopo por uma visão, descrevendo sua aplicação com uma pesquisa de campo do tipo participante-observador. Finaliza com os resultados da aplicação e faz uma comparação entre o método proposto e a maneira tradicional de declaração de escopo. O resultado indica que o método atende aspectos de simplificação e desburocratização do processo, previstos no gerenciamento ágil, e pode atuar como forma complementar ao modo tradicional de declaração de escopo.

Palavras-chave

Desenvolvimento de produto. Metodologia de projeto. Gerenciamento ágil de projetos. Visão do produto. Gerenciamento de projetos

Abstract

The product vision is a graphical or textual representation of the product that will be developed. It was already recognized in the nineties as fundamental to the success of projects. The emergence of the approach called Agile Project Management recommended replacing the traditional Scope Statement by the practice of describing the Vision. This paper analyzes the differences between the practices, compares existing models to describe the vision and proposes a method to replace the Scope Statement by a vision, describing such application in a participant-observer study. It ends with the results of the application and makes a comparison between the proposed method and the traditional way of Scope Statement. The result indicates that the method complies with aspects like simplification and streamlining of the process and it can be a complement to the traditional scope statement mode.

Keywords

Product development. Project methodology. Agile project management. Product vision. Project management

References



BACK, N. Metodologia de projeto de produtos industriais. Rio de Janeiro: Guanabara Dois, 1983.

BAXTER, M. Projeto de produto: um guia prático para o desenvolvimento de novos produtos. 2. ed. São Paulo: Edgard Blucher, 2000.

BENASSI, J. L. G. Avaliação de modelos e proposta de método para representação da visão do produto na gestão ágil de projetos. 2009. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)- Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2009.

BENASSI, J. L. G.; AMARAL, D. C. Avaliação de métodos de apoio à criação da visão do produto no enfoque ágil de gestão de projetos. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO - ENEGEP, 28., 2008, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ABEPRO, 2008.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Qualitative research for education: an introduction for to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon, 1982.

BROWN, S. L.; EISENHARDT, K. M. Product development: past research, present findings, and future directions. Academy of Management Review, v. 20, n. 2, p. 343-378, 1995.

BYTHEWAY, C. W. Basic Function Determination Technique. Proceedings of the FIFTH National Conference, v. 2, p. 21‑23, 1965. Disponível em: . Acesso em: 23/01/08.

CARVALHO, M. M.; RABECHINI JUNIOR, R. Construindo competências para gerenciar projetos. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

CHEN, C. H.; CHANG, Y. Y.; LIN, M. J. J. The performance impact of post-M&A interdepartmental integration: An empirical analysis. Industrial Marketing Management, v. 39, n. 7, p. 1150-1161, 2010. http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2009.12.002

CHENG, L. C.; MELO, F. L. D. R. QFD: Desdobramento da função qualidade na gestão de desenvolvimento de produtos. São Paulo: Blucher, 2007.

CHIN, G. Agile Project Management: how to succeed in the face of changing project requirements. New York: Amacon, 2004.

CHRISTENSON, D.; WALKER, D. H. T. Understanding the role of "vision" in project success. Project Management Journal, v. 35, n. 3, p. 39-53, 2004.

CLARK, K.B. Project scope and project performance: the effect of parts strategy and supplier involvement on product development. Management Science, v. 35, n. 10, p. 1247‑1263, 1989. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.35.10.1247

CLARK, K. B.; FUJIMOTO, T. Product development performance. Boston: Harvard Business Scholl Press, 1991.

CLARK, J. B.; CHEW, K. B.; FUJIMOTO, T. Product development in the world auto industry. Brookings Papers on Economy Activity, v. 18, n. 3, p. 729-782, 1987. http://dx.doi.org/10.2307/2534453

CLEMENT, J.; COLDRICK, A.; SARI, J. Manufacturing data structures: building foundations for excellence with bills of material and process information. Atlanta: Oliver Wight, 1992.

COLLINS, J. C.; PORRAS, J. I. Building your company's vision. Harvard Business Review, v. 74, n. 5, p. 66-77, 1996.

COOPER, R.G.; KLEINSCHMIDT, E. J. Benchmarking the firm's critical success factors in new product development. Journal of Product Innovation Management, v. 12, n. 5, p. 374-391, 1995. http://dx.doi.org/10.1016/0737-6782(95)00059-3

CORDERO, R. Managing for speed to avoid product obsolescence - A survey of techniques. Journal of Product Innovation Management, v. 8, n. 4, p. 283-294, 1991. http://dx.doi. org/10.1016/0737-6782(91)90049-5

CRAWFORD, C. M.; Di BENEDETTO, C. A. New Products Management. 7th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003.

DANE, F. C. Research Methods. Belmont: Wadsworth, 1990.

DRÖGE, C., JAYARAM, J., VICKERY, S. K. The effects of internal versus external integration practices on time-based performance and overall firm performance. Journal of Operations Management, v. 22, n. 6, p. 557-573, 2004. http://dx.doi.org/10.1016/j. jom.2004.08.001

ERIXON, G.; YXKULL, A. V.; ARNSTRÖM, A. Modularity - the Basis for Product and Factory Reengineering. CIRP Annals - Manufacturing Technology, v. 45, n. 1, p. 1-6, 1996.

FERREIRA, M. G. G. Utilização de modelos para a representação de produtos no projeto conceitual. 1997. 198 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Mecânica)-Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1997.

FISCHER, M. et al. Requirements and benefits of interactive workspaces in construction. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTING IN CIVIL AND BUILDING ENGINEERING, 8., 2000. August, 2000, San Francisco. Proceedings... San Francisco: Stanford University Silicon Valley, 2000.

FUH, J. Y. H.; LI, W. D. Advances in collaborative CAD: state-of-the-art. Computer Aided Design, v. 37, n. 5, p. 571-581, 2004. http://dx.doi.org/10.1016/j.cad.2004.08.005

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

GUESS, V. C. APICS training aid: bills of material. Revised edition. Falls Church: American Production and Inventory Control Society, 1985.

HARTLEY, J. L., MEREDITH, J. R., MCCUTCHEON, D., KAMATH, R. R. Suppliers' contributions to product development: An exploratory study. IEEE Transactions on Engineering Management, v. 44, n. 3, p. 258-267, 1997. http://dx.doi.org/10.1109/17.618077

HARTLEY, J. L., ZIRGER, B. J., KAMATH, R. R. Managing the buyer-supplier interface for on-time performance in product development. Journal of Operations Management, v. 15, n. 1, p. 57-70, 1997. http://dx.doi.org/10.1016/S0272-6963(96)00089-7

HAYES, R. H.; WEELWRIGHT, S. C. CLARK, K. B. Dynamic manufacturing. New York: Free Press, 1988.

HIGHSMITH, J. Agile Project Management: creating innovative products. Boston: Addisson - Wesley, 2004.

LYNN, G. S.; AKGÜN, A. E. Project Visioning: Its components and impact on new product success. The Journal of Product Innovation Management, v. 18, n. 6, p. 374-387, 2001. http://dx.doi.org/10.1016/S0737-6782(01)00110-2

MABERT, V. A.; MUTH, J. F.; SCHMENNER, R. W. Collapsing new product development times: six case studies. Journal of Product Innovation Management, v. 9, n. 3, p. 200-212, 1992. http://dx.doi.org/10.1016/0737-6782(92)90030-G

MAYLOR, H. Beyond the Gantt chart: project management moving on. European Management Journal, v. 19, n. 1, p. 92-100, 2001. http://dx.doi.org/10.1016/S0263-2373(00)00074-8

PAHL, G. et al. Projeto na engenharia: fundamentos do desenvolvimento eficaz de produtos, métodos e aplicações. São Paulo: Edgard Blucher, 2005.

PETERSEN, K. J.; HANDFIELD, R. B.; RAGATZ, G. L. A model of supplier integration into new product development. Journal of Product Innovation Management, v. 20, n. 4, p. 284-299, 2003. http://dx.doi.org/10.1111/1540-5885.00028

PROJECT MANAGEMENT INSTITUTE - PMI. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK). 4. ed. Maryland: PMI, 2008.

PUGH, S. Creating innovative products using total design: the living legacy of Stuart Pugh. Reading: Addison Weslley, 1996.

RAGATZ, G. L., HANDFIELD, R. B., PETERSEN, K. J. Benefits associated with supplier integration into new product development under conditions of technology uncertainty. Journal of Business Research, v. 55, n. 5, p. 389-400, 2002. http://dx.doi.org/10.1016/S0148-2963(00)00158-2

ROOZENBURG, N. F. M.; EEKELS, J. Product design: fundamentals and methods. New York: Wiley, 1995.

ROZENFELD, H et al. Gestão de desenvolvimento de produtos: uma referência para a melhoria do processo. São Paulo: Saraiva, 2006.

SMITH G. P. Flexible Product Development: Building Agility for Changing Markets. San Francisco: Jossey-Bass, 2007.

TESSAROLO, P. Is integration enough for fast product development? an empirical investigation of the contextual effects of product vision. International Journal of Product Innovation Management, v. 24, n. 1, p. 69-82, 2007. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5885.2006.00233.x

ULRICH, K. T.; EPPINGER, S. D. Product Design and Development. New York: McGraw-Hill, 1995.

WINTER, M. et al. Directions for future research in project management: the main findings of a UK government-funded research network. International Journal of Project Management, v. 24, n. 8, p. 638‑649, 2006. http://dx.doi. org/10.1016/j.ijproman.2006.08.009



5883a3be7f8c9da00c8b4610 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections