Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132011005000028
Production
Article

Alinhamento entre estratégia de negócios e melhoria de processos de software : um roteiro de implementação

Alignment between the business strategy and the software processes improvement: a roadmap for the implementation

Asato, Regina; Spinola, Mauro Mesquita; Costa, Ivanir; Silva, Walter Henrique de F.

Downloads: 0
Views: 217

Resumo

As ações de melhoria dos produtos e processos de software, para um melhor atendimento dos objetivos de negócio de uma organização, devem estar associadas às estratégias competitivas do mercado. Este trabalho descreve um roteiro que traduz os objetivos estratégicos de organizações de software em indicadores de processo gerenciáveis. O Balanced Scorecard (BSC) é utilizado como base desse roteiro, sendo complementado pelas práticas do modelo Practical Software Measurement (PSM). O estudo está baseado em uma pesquisa bibliográfica dos conceitos e a aplicação de uma pesquisa-ação. A estratégia de pesquisa-ação permite o refinamento do roteiro, o aprendizado dos participantes e a melhoria da aplicação do próprio método. A execução das etapas metodológicas resultou na definição do mapa estratégico e seus desdobramentos em uma organização desenvolvedora de software. O resultado final é um roteiro que permite a implementação do alinhamento estratégico de negócios e a melhoria de processos em organizações desenvolvedoras de software.

Palavras-chave

Estratégia de negócios. Melhoria de processos de software. BSC. PSM.

Abstract

The actions of the software products and processes improvement, for a better attendance of the business objectives of an organization, must be associated to the competitive market strategies. This paper describes a roadmap that translates the strategic objectives of the software organizations in managed process pointers. The Balanced Scorecard (BSC) and the Practical Software Measurement (PSM) are the basis of the proposed roadmap. This study is based on the concepts a bibliographical research and the research-action application. The research-action strategy gives refinement to the roadmap, enables the participants to learn and improves the method application. The execution of the methodological stages resulted in the definition of the strategic map and its development in the studied software organization. The final result is a roadmap that allows the implementation of an alignment between the business strategy and the processes improvement in software companies.

Keywords

Service business strategy. Software processes improvement. BSC. PSM.

References



BRASIL. Ministério de Ciência e Tecnologia - MCT. Notícias de TI: crescem investimentos das empresas em TI. 2005. Disponível em: . Acesso em: 01 out. 2005.

CARD, D. Integrating practical software measurement and balanced scorecard. In: INTERNATIONAL COMPUTER SOFTWARE AND APPLICATIONS CONFERENCE – IEEE, 2003. Proceedings. ..

FERNANDES, A. A.; ABREU, V. F. Implantando a governança de TI. Rio de Janeiro: Brasport, 2006. 338 p.

GUERRERO, F.; ETEROVIC, Y. Adopting de SW-CMM in a small it organization. IEEE SOFTWARE, p. 29-35, Jul/Aug 2004.

KAPLAN, R. S.; NORTON, D. P. A estratégia em ação – Balanced Scorecard. 21. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2004. 344 p.

LAURINDO, F. J. B. Estratégia e tecnologia da informação: uma visão integrada. In: FUSCO, J. P. A. (Org.). Tópicos emergentes em engenharia de produção. São Paulo: Arte e Ciência, 2003. v. 2. 379 p.

LAURINDO, F. J. B. Um estudo sobre a avaliação da eficácia da tecnologia da informação nas organizações. 2000.189 f. Tese (Doutorado em Engenharia da Produção)–Universidade de São Paulo, Escola Politécnica, São Paulo, 2000.

MAIR, S. A balanced scorecard for a small software group. IEEE Software, v. 22, n. 3, p. 21-27, 2002.

MONTGOMERY, C. A.; PORTER, M. Estratégia: a busca da vantagem competitiva. 5. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998. 501 p.

MURUGAPPAN, M.; KEENI, G. Blending CMM and Six Sigma to meet business goals. IEEE Software, v. 25, n. 6, p. 42‑48, 2003.

MUSCAT, A. R. N.; FLEURY, A. IQ&P’s na indústria brasileira. Revista Indicadores da Qualidade e Produtividade, v. 1, n. 1, p. 81‑107, 1993.

PAPALEXANDRIS, A. et al. An integrated methodology for putting the balanced scorecard into action. European Management Journal, v. 23, n. 2, p. 214-227, 2005.

PORTER, M. Estratégia competitiva. 7. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1986. 322 p.

POSSI, M. Capacitação em gerenciamento de projetos. Rio de Janeiro: Brasport, 2004.

PRACTICAL SOFTWARE AND SYSTEMS MEASUREMENT – PSM. Methods of operation. PSM, 2006. Draft version 2.6.

PRESSMAN, R. Engenharia de software. 3. ed. São Paulo: Makron Books, 1992. 289 p.

PROJECT MANAGEMENT INSTITUTE - PMI. A guide to the project management body of knowledge (PMBOK Guide). 4th ed. PA, USA: Project Management Institute, 2008.

SHIBUYA, M.K. Decisão Baseada no Balanced Scorecard. In COSTA NETO, P. L. O. (coordenador). Qualidade e competência nas decisões. São Paulo: Edgard Blucher, 2007. 496 p.

SOMMERVILLE, I. Software engineering. 8th ed. Addison-Wesley, 2007.

TAKASHINA, N. T.; FLORES, M. C. Indicadores da qualidade e do desempenho. Rio de Janeiro: Qualimark, 1999. 189 p.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 14. ed. São Paulo: Cortês, 2005. 178 p.

VAHANIITTY, J.; RAUTIAINEN, K. Towards an approach for managing the development portfolio in small product-oriented software companies. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON SYSTEM SCIENCES, Hawaii, 2005. Proceedings. ..

VELOSO, F.; BOTELHO, A.; GIANELLI, B. Slicing the knowledge-based economy in Brazil, China and India: a tale of three software industries. 2003. Brazilian Government grant to study the development of the local software industry. Mimeo.

5883a3c47f8c9da00c8b4629 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections