Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132011005000021
Production
Article

Formação de redes de cooperação para o desenvolvimento de e-marketplaces verticais

Formation of inter-organizational cooperation network to vertical e-marketplace development

Morinishi, Marcio Toyoki; Guerrini, Fabio Muller

Downloads: 0
Views: 983

Resumo

Atualmente, os projetos de e-marketplaces verticais têm sido coordenados por empresas de um mesmo setor econômico, às vezes concorrentes, que se reúnem com o objetivo de aumentar a competitividade do setor. Dentro desse contexto, este artigo analisa os fatores determinantes para cooperação no desenvolvimento dos e-marketplaces e quais os seus efeitos sobre as assimetrias de informação entre compradores e vendedores. É apresentado um estudo de caso no setor da construção civil, no qual construtoras brasileiras têm como proposta compartilhar custos e riscos para o desenvolvimento de um e-marketplace.

Palavras-chave

Redes de cooperação. Comércio eletrônico. Assimetria de informação. Construção civil.

Abstract

Nowadays, vertical e-marketplace projects are coordinated by companies of the same economic sector, sometimes competitors, which get together to increase the competitiveness of the sector. In this context, this paper analyzes determinant factors for cooperation in e-marketplace development and their effects on asymmetric information between buyers and sellers. Finally, a case study in the civil construction sector is presented, where a few huge Brazilian construction companies have proposed to share costs and risks to e-marketplace development.

Keywords

Cooperation network. E-commerce. Asymmetric information. Civil construction.

References



AKERLOF, G. A. The market for 'lemons': quality uncertainty and the market mechanism. Quarterly Journal of Economics, v. 84, n. 3, p. 488-500, 1970.

ALBERTIN, A. L. Comércio eletrônico: modelos, aspectos e contribuições de sua aplicação. São Paulo: Atlas, 2004.

ALSTYNE, M. V. The state of network organization: a survey in three frameworks. Working Paper Series 192, MIT Center for Coordination Science, 1996.

AMATO NETO, J. Redes de cooperação produtiva e clusters regionais: oportunidades para as pequenas e médias empresas. São Paulo: Atlas, 2000.

AZEVEDO, P. F. A nova economia institucional. In: FARINA, E. M. M. Q.; AZEVEDO, P. F.; SAES, M. S. M. Competitividade: mercado, estado e organizações. São Paulo: Singular, 1997. p. 29-109.

BAKOS, Y. The emerging role of electronic marketplaces on the internet. Communications of the ACM, v. 41, n. 8, p. 35-42, 1998.

BALDWIN, A. N.; THORPE, A.; CARTER, C. The use of electronic information exchange on construction alliance projects. Automation in construction, v. 8, p. 651-662, 1999.

BUBENKO, J.; PERSSON, A.; STIRNA, J. EKD User Guide. Stockholm, Sweden, 2001. Disponível em: . Acesso em: 17 mar. 2005.

BYRNS, R. T.; STONE, G. W. Comportamento estratégico. In: BYRNS, R. T.; STONE, G. W. Microeconomia. São Paulo: Makron, 1996. p. 262-275.

CAMARINHA-MATOS, L. M.; LIMA, C. P. Coordination and configuration requirements in a virtual enterprise. In: WORKING CONFERENCE ON INFRASTRUCTURE FOR VIRTUAL ENTERPRISE - PRO-EV'99, 1999, Porto, Portugal. Proceedings... p. 49-64.

CLEMONS, E. K.; ROW M. C. Information technology and industrial cooperation: the changing economics of coordination and ownership. Journal of Management Information Systems, v. 9, n. 2, p. 9-28, 1992.

COASE, R. H. The nature of the firm. Economica, v. 4, p. 386-405, 1937.

EBUSINESS BRASIL. Atas de reunião do Comitê executivo da construção civil. Acesso em: 01 dez. 2004a.

EBUSINESS BRASIL. Colaboração é pauta no setor de construção. Disponível em: . Acesso em: 03 ago. 2004b.

EISENHARDT, K. M. Agency theory: na assessment and review. The Academy of Management Review, v. 14, n. 1, p. 57-74, 1989.

FARINA, E. M. M. Q.; AZEVEDO, P. F.; SAES, M. S. M. Competitividade: mercado, estado e organizações. São Paulo: Singular, 1997.

FIANI, R. Teoria dos custos de transação. In: KUPFER, D.; HASENCLEVER, L. (Org.). Economia industrial: fundamentos teóricos e práticos no Brasil. Rio de Janeiro: Campus, 2002. p. 267-286.

FLEURY, A. L. Dinâmicas organizacionais em mercados eletrônicos. São Paulo: Atlas, 2001.

GEBREKIDAN, D. A.; AWUAH, G. B. Interorganizational cooperation: a new view of strategic alliances: the case of Swedish firms in the international market. Industrial Marketing Management, n. 31, p. 679-693, 2002.

GULATI, R.; NOHRIA, N.; ZAHEER, A. Strategic networks. Strategic Management Journal, v. 21, p. 203-215, 2000.

GURBAXANI, V.; WHANG, S. The impact of Information Systems on Organizations and Markets. Communications of the ACM, p. 59-73, 1991.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Pesquisa Mensal de Emprego. Disponível em: . Acesso em: 23 jul. 2004.

JACOSKI, C. A.; LAMBERTS, R. Vetores de virtualização da indústria da construção: A integração da informação como elemento fundamental ao uso de TI. In: ENCONTRO NACIONAL DE TECNOLOGIA DO AMBIENTE CONSTRUÍDO - ENTAC, 2002. Anais. ..

JENSEN, M. C.; MECKLING, W. Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, v. 3, n. 4, p. 305-360, 1976.

KANDAMPULLY, J. B2B relationships and networks in the internet age. Management Decision, v. 41, n. 5, p. 443-451, 2003.

KAPLAN, S.; SAWHNEY, M. E-hubs: the new b2b marketplaces. Harvard Business Review, v. 78, n. 3, p. 97-103, 2000.

LEÃO, L. C. G. Uma contribuição ao planejamento de consórcio de empresas. Dissertação (Mestrado)-Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

LIPNACK, J.; STAMPS, J. Rede de informações. São Paulo: Makron Books, 1994.

MALONE, T. W.; YATES, J.; BENJAMIN, R. I. Eletronic markets and eletronic hierarchies. Communications of the ACM, v. 30, n. 6, 1987.

MILGROM, P.; ROBERTS, J. Economics, organization and management. New Jersey: Prentice-Hall, 1992.

NASCIMENTO, L. A.; SANTOS, E. T. A indústria da construção na era da informação. Revista Ambiente Construído, v. 3, n. 1, p. 69-81, 2003.

NASSIMBENI, G. Network structures and co-ordination mechanisms a taxonomy. International Journal of Operations & Production Management, v. 18, n. 6, p. 538-554, 1998.

PFOHL, H.; BUSE, H. P. Inter-organizational logistics systems in flexible production networks. An organizational capabilities perspective. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, v. 30, n. 5, p. 388-408, 2000.

PINDYCK, R. S.; RUBINFELD, D. L. Mercados com informação assimétrica. In: PINDYCK, R. S.; RUBINFELD, D. L. Microeconomia. São Paulo: Makron, 2002. p. 667-700.

PONDÉ, J. L. Organização das grandes corporações. In: KUPFER, D.; HASENCLEVER, L. (Org.). Economia industrial: fundamentos teóricos e práticos no Brasil. Rio de Janeiro: Campus, 2002. p. 287-306.

POWELL, W. W. Neither market nor hierarchy: network forms of organization. Research in Organization Behavior, v. 12, p. 295-336, 1990.

SPENCE, M. Job market signaling. Quarterly Journal of Economics, v. 87, p. 355-374, 1973.

TIROLE, J. Product selection, quality and advertising. In: TIROLE, J. The theory of industrial organization. Massachusetts: MIT Press, 1997. p. 95-129.

VAN DER HEIJDEN, H. et al. Redesigning process control mechanisms using EDI. An agency-theoretic perspective. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON SYSTEM SCIENCES, 28., Hawaii, 1995. Proceedings... p. 388-397.

VARIAN, H. R. Informação assimétrica. In: VARIAN, H. R. Microeconomia: princípios básicos. São Paulo: Campus, 2002. p. 716-739.

WIGAND, R. T.; BENJAMIN, R. I. Electronic commerce: effects on electronic markets. Journal of Computer-Mediated Communication, 1995. Disponível em: Acesso em: 16 ago. 2004.

WIGAND, R.; PICOT, A.; REICHWALD, R. Information, organization and management: expanding markets and corporate boundaries. Chichester: Wiley, 1997.

WILKINSON, I; YOUNG, L. On cooperating Firms, relations and networks. Journal of Business Research, n. 55, p. 123-132, 2002.

WILLIAMS, T. Cooperation by design: structure and cooperation in interorganizational networks. Journal of Business Research, v. 5867, p. 1-9, 2002.

WILLIAMSON, O. E. The economic institutions of capitalism: firms, markets, relational contracting. New York: The Free Press, 1985.

WILLIAMSON, O. E. The economics of organization: the transaction cost approach. The American Journal of Sociology, v. 87, n. 3, p. 548-577, 1981.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. São Paulo: Bookman, 2001.

ZARLI, A. Innovation co-ordination, transfer and deployment through networked co-operation in the construction industry: ICCI Final Report. Disponível em: Acesso em: 30 jul. 2004.

5883a3c47f8c9da00c8b462c 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections