Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132010005000040
Production
Article

Competências produtivas e visão estratégica: um modelo de gestão interativa

Production competence and strategic vision: an interactive management model

Paladin, Edson Pacheco; Carvalho, Fabricia Gonçalves de

Downloads: 1
Views: 1202

Resumo

Partindo da distinção conceitual entre decisão estratégica e ação estratégica, apresenta-se, aqui, um modelo que, fazendo uso da noção de competências produtivas, gera uma estrutura interativa de agregação dos elementos que compõem o diferencial competitivo de uma organização. O objetivo dessa estrutura é definir os meios de atuação da empresa no mercado e, mais em geral, na sociedade como um todo. Para fundamentar o desenvolvimento do modelo proposto foi elaborado um suporte teórico de conceitos, posições e argumentações relativas ao processo de gestão estratégica, nas suas variadas abordagens e distintos enfoques. O modelo está em processo de efetiva implantação em uma organização industrial, tendo nela sido utilizadas suas fases básicas na definição do comportamento estratégico da empresa em estudo nos últimos dois anos. A análise conceitual e as lições práticas advindas do processo de implantação efetiva do modelo permitem formular algumas conclusões (gerais e específicas) acerca da proposta aqui descrita.

Palavras-chave

Competências produtivas. Visão estratégica. Gestão interativa.

Abstract

Considering the conceptual distinction between strategic decisions and strategic actions and using production competence definitions, a general model is presented here. This model creates an interactive structure to aggregate the elements that compose the competitive differential of the organization. The objective of the structure is to define the way that organizations can act in the market, and, in general, in the whole society. To develop the model, a theoretical support structure has been defined in terms of concepts, positions and arguments related to Strategic Management, according to its different approaches. The model is now being used by an industrial organization and its basic phases have been used in the definition of the strategic behavior of the organization in question over the last two years. The conceptual analysis and the practical observations that have come from the effective implementation of the model have allowed us to propose some general and specific conclusions here.

Keywords

Production competence. Strategic vision. Interactive management.

References



ACKOFF, R. Planejamento empresarial. Rio de Janeiro: LTC, 1978.

ALBRECHT, K. Radar corporativo: como entender os cenários que estarão regendo o futuro de seus negócios. São Paulo: Makron Books, 2001.

ANSOFF, H.; MCDONNEL, E. Implantando a administração estratégica. São Paulo: Atlas, 2004.

BECTON, J. B.; SCHRAEDER, M. Strategic human: resources management: are we there yet? Journal for Quality and Participation, v. 31, n. 4, p. 11-18, 2009.

BEECROFT, G. The role of quality in strategic management. Management Decision, v. 37, n. 6, p. 49-50, 1999.

BELL, J. Projeto de pesquisa: guia para pesquisadores iniciantes em educação, saúde e ciências sociais. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BORNHOLDT, W. Orquestrando empresas vencedoras: guia prático da administração de estratégias e mudanças. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

CHOE, K.; BOOTH, D.; HU, M. Production competence and its impact on business performance. Journal of Manufacturing Systems, v. 16, n. 8, p. 409-421, 1997.

CLAVEL, J. A Arte da Guerra – Sun Tzu. Rio de Janeiro: Record, 2000.

COATES, T. T.; McDERMOTT, C. M. An exploratory analysis of new competencies: a resource based view perspective. Journal of Operations Management, v. 20, n. 5, p. 435‑450, 2002.

DEGEN, R. J. O empreendedor. Rio de Janeiro: McGraw-Hill, 1999.

DEW, J. R. Developing a quality-centered strategic plan. Quality Digest, p. 49-52, 2008.

DIXIT, A. K.; NALEBUFF, B. J. Pensando estrategicamente. São Paulo: Atlas, 2006.

FISHMANN, A.; ALMEIDA, M. Planejamento estratégico na prática. São Paulo: Atlas, 1990.

GAJ, L. O estrategista: do pensamento a ação estratégica na organização. São Paulo: Makron, 2002.

GALBRAITH, J. R.; LAWLER III, E. E. Organizando para competir no futuro: estratégia para gerenciar o futuro das organizações. São Paulo: Makron Books, 2001.

GIBSON, R. Repensando o futuro. São Paulo: Makron Books, 2005.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GUIMARÃES, T.; STAPLES, D. S.; MCKEEN, J. Assessing the impact from information systems quality. Quality Management Journal, v. 14, n. 1, p. 30-44, 2007.

HAMELL, G.; PRAHALAD, C. K. Competindo pelo futuro: estratégias inovadoras para obter o controle do seu setor e criar os mercados de amanhã. Rio de Janeiro: Campus, 1995.

JOHANNSEN, C. G. Strategic issues in quality management: theoretical considerations. Journal of Information Science, v. 22, n. 3, p. 155-164, 1996.

KETTUNEN, J. Integration of strategic management and quality assurance. Turku: Turku University of Applied Sciences Press, 2008.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 1993.

MADU, C. N.; KUEI, C. H. Strategic total quality management. Santa Barbara: Quorum Books, 2008.

MARCIAL, E. C.; GRUMBACH, R. J. S. Cenários prospectivos: como construir um futuro melhor. São Paulo: FVG, 2002.

MARKIDES, C.; CUSUMANO, M. Pensamento estratégico. São Paulo: Campus, 2002.

MARQUES, J. Spirituality at work: internal growth with potential external challenges. Journal for Quality and participation, v. 31, n. 3, p. 81-91, 2008.

MENEZES, E. M.; SILVA, E. L. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: Editora da UFSC, 2005.

NICHOLS, M. D.; HOURY, K. Adapting to troubled times. Quality progress, p. 8-9, 2009.

PAGNONCELLI, D.; VASCONCELLOS FILHO, P. Construindo estratégias para vencer! Rio de Janeiro: Campus, 2001.

PALADINI, E. P. Avaliação estratégica da qualidade. São Paulo: Atlas, 2004.

PINAR, M.; OZGUR, C. The long–term impact of ISO 9000 certification on business performance. Quality Management Journal, v. 14, n. 4, p. 21-41, 2007.

PINDER, C. C. Work motivation: theory, issues, and applications. Glenview: Scott Foresman Co., 1984.

PORTER, M. Estratégia competitiva. Rio de Janeiro: Campus, 1991.

PORTER, M. Vantagem competitiva das nações. Rio de Janeiro: Campus, 1993.

SCHMENNER, W.; VASTAG, G. Revisiting the theory of production competence: extensions and cross‑validations. Journal of Operations Management, v. 24, n. 6, p. 893‑909, 2006.

SRINIDHI, B. Strategic quality management. International Journal of Quality Science, v. 3, n. 1, p. 38-70, 1998.

STAHL, M.; GRIGSBY, D. W. Strategic management: total quality and global competition. New York: Blackwell Business, 2007.

TELLIS, G. J.; GOLDER, P. N. Ação e visão. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

VICKERY, S. K. A theory of production competence revisited. Decision sciences, v. 22, n. 3, p. 635-643, 1990.

VICKERY, S.; DROGE, C.; MARKLAND, R. Production competence and business strategy: do they affect business performance? Decisions Sciences, v. 24, n. 2, p. 435-456, 1993.

WIRTZ, B. W.; MATHIEU, A.; SCHILKE, O. Strategy in high‑velocity environments. Long Range Planning, v. 40, n. 3, p. 295-313, 2007.

5883a3c97f8c9da00c8b463f 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections