Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132010005000032
Production
Article

Características estruturais, relacionais e gerenciais na cadeia de suprimentos de um condomínio industrial na indústria automobilística

Structural, relational and managerial characteristics in supply chain of a condominium in the automotive industry

Pires, Silvio Roberto I.; Sacomano Neto, Mario

Downloads: 0
Views: 1038

Resumo

Nas últimas décadas, a contribuição da indústria automobilística tem sido muito representativa em termos de inovações na gestão da cadeia de suprimentos, tais como aquelas contempladas nos modelos de consórcio modular e de condomínio industrial. Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa envolvendo diferentes configurações na estrutura de relacionamento entre uma montadora de automóveis e alguns de seus fornecedores, em uma cadeia de suprimentos da indústria automobilística que utiliza o modelo de condomínio industrial. O propósito principal foi verificar, empiricamente, algumas das implicações que a configuração da cadeia de suprimentos exerce sobre elementos importantes na sua gestão, tais como: tipos de relacionamentos, processos logísticos, planejamento de produtos, gestão da produção e medição de desempenho. Os resultados corroboram que a configuração da cadeia é fator determinante na forma como se conduz o relacionamento da montadora com seus fornecedores, influenciando, significativamente, os elementos considerados na análise.

Palavras-chave

Gestão da cadeia de suprimentos. Estrutura e relações na cadeia de suprimentos. Condomínio industrial. Indústria automobilística

Abstract

In the last decades the contribution of the automotive industry has been very representative in terms of innovations in supply chain management, such as those of the modular consortium and industrial condominium models. In this context, this article presents the findings of a research involving distinct configurations in the relationship structure of an automaker and some of its suppliers in an automotive industry supply chain which uses the industrial condominium model. The main objective was to empirically ascertain some of the implications of the supply chain configuration in important elements of its management, such as the types of relationships, logistic processes, product planning, production management, and performance assessment. The findings confirm that the supply chain configuration is a determining factor in how the automaker’s relationship with its suppliers is conducted, significantly influencing the managerial elements considered in this analysis.

Keywords

Supply chain management. Industrial condominium. Automotive industry.

References



ALVES FILHO, A. G. et al. Pressupostos da gestão da cadeia de suprimentos: evidências de estudos sobre a indústria automobilística. Gestão e Produção, v. 11, n. 3, p. 275-288, 2004.

BORGATTI, S. P.; LI, X. On social network analysis in a supply chain context. Journal of Supply Chain Management, v. 45, n. 2, p. 5-22, 2009.

BALDWIN, C. Y.; CLARK, K. B. Design rules: the power of modularity. Cambridge: MIT Press, 2000.

CHOI, T. Y.; KIM, Y. Structural embeddedness and supplier management: a network perspective. Journal of Supply Chain Management, v. 44, n. 4, p. 5-13, 2008.

COLLINS, R.; BECHLER, K.; PIRES, S. outsourcing in the automotive industry: from JIT to Modular Consortia. European Management Journal, v. 15, n. 5, p. 498-508, 1997.

GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. 3 ed. São Paulo: Editora Atlas, 1996.

GNYAWALI, D.; MADHAVAN, R. Cooperative networks and competitive dynamics: a structural embeddedness perspective. Academy of Management Review, v. 26, n. 3, p. 431-445, 2001.

GRANOVETTER, M. Ação econômica e estrutura social: o problema da imersão. RAE Eletrônica, v. 6, n. 1, p. 1-41, 2007.

HUMPHREY, J.; LECLER, Y.; SALERNO, M. S. Global strategies and local realities: the auto industry in emerging markets. London: Macmillan, 2000.

LAMBERT, D. M.; COOPER, M. C.; PAGH, J. D. Supply chain management: implementation issues and research opportunities. The International Journal of Logistics Management, v. 9, n. 2, p. 1-19, 1998.

LAMBERT, D. M.; EMMELHAINZ, M. A.; GARDNER, J. T. developing and implementing supply chain partnerships. The International Journal of Logistics Management, v. 7, n. 2, p. 1-17, 1996.

LAZZARINI, S. G. Empresas em rede. São Paulo: CENGAGE, 2008.

MCHUG, M.; HUMPHREYS, P.; MCLVOR, R. Buyer-supplier relationships and organizational health. The Journal of Supply Chain Management, v. 39, n. 2, p. 15-25, 2003.

MORRIS, D.; DONNELLY, T.; DONNELLY, T. Suppliers parks in the automotive industry. Supply Chain Management: an International Journal, v. 9, n. 2, p. 129-133, 2004.

PETERSEN, K. J. et al. Buyer dependency and relational capital formation: the mediating effects of socialization processes and supplier integration. Journal of Supply Chain Management, v. 44, n. 4, p. 53-65, 2008.

PIRES, S. Gestão da cadeia de suprimentos: conceitos, estratégias, práticas e casos. São Paulo: Editora Atlas, 2004. 310 p.

PIRES, S. Managerial implication of the modular consortium model in a Brazilian automotive plant. International Journal of Operations & Production Management, v. 18, n. 3, p. 221-232, 1998.

PIRES, S.; CARDOZA, G. A study of new supply chain management practices in the Brazilian and Spanish auto industries. International Journal of Automotive Technology and Management, v. 7, n. 1, p. 72-87, 2007.

ROWLEY, T.; BEHRENS, D.; KRACKHARDT, D. Redundant governance structures: an analysis of structural and relational embeddedness in the steel and semiconductor industries. Strategic Management Journal, v. 21, n. 3, p. 369-386, 2000.

SACOMANO NETO, M.; TRUZZI, O. M. S. Configurações estruturais e relacionais da rede de fornecedores: uma resenha compreensiva. q, v. 39, n. 3, p. 255-263, 2004.

SLACK, N. The Manufacture Advantage. London: Mercury Books, 1991.

TERPEND, R. et al. Buyer-supplier relationships: derived value over two decades. Journal of Supply Chain Management, v. 44, n. 2, p. 28-55, 2008.

UZZI, B. Social structure and competition in interfirm networks: the paradox of embeddedness. Administrative Science Quarterly, v. 42, n. 1, p. 35-67, 1997.

VOLMANN, T.; CORDON, C. Building successful customer-supplier alliances. Long Range Planning, v. 31, n. 5, p. 684-694, 1998.

VOSS, C.; TSIKRIKTSIS, N.; FROHLICH, M. Case Research in Operations Management. International Journal of Operations & Production Management, v. 22, n. 2, p. 195-219, 2002.

YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

5883a3d07f8c9da00c8b4660 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections