Contribuições do Seis Sigma: estudos de caso em multinacionais
Contributions from Six Sigma: case studies in multinationals
Santos, Adriana Barbosa; Martins, Manoel Fernando
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132010005000003
Prod, vol.20, n1, p.42-53, 2010
Resumo
A literatura sugere que o Seis Sigma trouxe contribuições sob vários aspectos, tanto no âmbito da gestão da qualidade como também da gestão estratégica. No entanto, ainda há certa escassez de informações sobre esse assunto no cenário organizacional brasileiro. Este artigo visa reduzir essa carência da literatura, mostrando uma visão prática sobre as contribuições decorrentes dos investimentos no Seis Sigma para empresas do Brasil. A relevância de requisitos essenciais – como conceito de qualidade; combinação das abordagens estatística e estratégica; sistematização metodológica; formação de especialistas; e gestão de projetos – é discutida tanto em âmbito teóricoconceitual como prático. O método do estudo de caso foi aplicado para obter o embasamento empírico da pesquisa. Os investimentos no Seis Sigma feitos por duas subsidiárias brasileiras de empresas multinacionais norte-americanas (uma de manufatura e uma de serviços) são apresentados e reforçam a relevância dos requisitos supracitados.
Palavras-chave
Seis Sigma. Gestão da qualidade. Projetos. Autopeças. Serviços.
Abstract
The literature suggests that Six Sigma has made many contributions to quality and strategic management. However, there is a certain lack of information about this subject in the Brazilian organizational scene. This paper aims to reduce this lack by means of a practical vision of the contributions that came from the investment of Brazilian companies in Six Sigma implementation. The relevance of essentials requirements, such as: quality concept; combination of statistical and strategic approaches; methodological systemizing; belt training; and project management is discussed from both the theoretical and practical aspects. Case study method was applied to obtain an empirical basis for the research. The investment in Six Sigma undertaken by two Brazilian branches of large multinationals (one a Manufacturing Company and the other a Service Company) are described and analyzed, underlining the relevance of these requirements.
Keywords
Six Sigma. Quality management. Six Sigma projects. Automotive industry. Credit cards.
References
ANSOFF, H. I.; McDONNELL, E. J. Implantando a administração estratégica. São Paulo: Atlas, 1993.
ANDRIETTA, J. M.; MIGUEL, P. A. C. Aplicação do programa seis sigma no Brasil: resultados de um levantamento tipo survey exploratório-descritivo e perspectivas para pesquisas futuras. Gestão e Produção, v. 14, n. 2, p. 203-219, 2007.
ARMISTEAD, C.; PRITCHARD, J. P.; MACHIN, S. Strategic business process management for organizational effectiveness. Long Range Planning, v. 32, n. 1, p. 96-106, 1999.
ARNHEITER, E.; MALEYEFF, J. The integration of lean management and six sigma. The TQM Magazine, v. 17, n. 1, p. 5-18, 2005.
ANTONY, J. Six Sigma for service processes. Business Process Management Journal, v. 12, n. 2, p. 234-248, 2006.
BEHARA, R. S.; FONTENOT, G. F.; GRESHAM, A. Customer satisfaction measurement and analysis using six sigma. International Journal of Quality and Reliability Management, v. 12, n. 3, p. 9-18, 1995.
BLAKESLEE JUNIOR, J. A. Implementing the six sigma solution. Quality Progress, v. 32, n. 7, p. 77-85, 1999.
BRETT; C.; QUEEN, P. Streamlining enterprise records management with lean six sigma. Information Management Journal, v. 39, n. 6, p. 58-62, 2005.
BRYMAN, A. Research methods and organization studies. London: Unwin Hyman, 1989.
BYRNE, G.; LUBOWE, D.; BLITZ, A. Using Lean Six Sigma approach to drive innovation. Strategy and Leadership, v. 35, n. 2, p. 5-10, 2007.
CORONADO, R. B.; ANTONY, J. Critical success factors for the successful implementation of six sigma projects in organisations. The TQM Magazine, v. 14, n. 2, p. 92-99, 2002.
CHAKRABARTY, A.; TAN, K. C. The current state of six sigma application in services. Managing Service Quality, v. 17, n. 2, p. 194-208, 2007.
CRESWELL, J. W. Research design: qualitative and quantitative approaches. London: SAGE, 1994.
DOES, R. et al. Comparing nonmanufacturing with traditional applications of six sigma. Quality Engineering, v. 15, n. 1, p. 177-182, 2002.
GEORGE, M. L. Lean Six Sigma para serviços. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2004. 436 p.
GODINHO FILHO, M.; FERNANDES, F. C. F. Manufatura enxuta: uma revisão que classifica e analisa os trabalhos apontando perspectivas de pesquisas futuras. Gestão e Produção, v. 11, n. 1, p. 1-19, 2004.
GOH, T. N. The role of statistical design of experiments in six sigma: perspectives of a practitioner. Quality Engineering, v. 14, n. 4, p. 659-671, 2002.
GOH, T.; XIE, M. Improving on the six sigma paradigm. The TQM Magazine, v. 16, n. 4, p. 235-240, 2004.
HAN, C.; LEE, Y. Intelligent integrated plant operation system for six sigma. Annual Reviews in Control, v. 26, n. 1, p. 27-43, 2002.
HARRY, M. J. Six sigma: a breakthrough strategy for profitability. Quality Progress, v. 31, n. 5, p. 60-64, 1998.
HARRY, M. J.; SCHROEDER, R. Six sigma: the breakthrough management strategy revolutionizing the world's top corporations. New York: Doubleday, 2000.
HOERL, R. W. Six sigma and the future of the quality profession. Quality Progress, v. 31, n. 6, p. 35-42, 1998.
INGLE, S.; ROE, W. Six sigma black belt implementation. The TQM Magazine, v. 13, n. 4, p. 273-280, 2001.
KLEFSJÖ, B.; WIKLUND, H.; EDGEMAN, R. L. Six sigma sees as a methodology for total quality management. Measuring Business Excellence, v. 5, n. 1, p. 31-35, 2001.
KUMAR, M. Critical success factors and hurdles to six sigma implementation: the case of a UK manufacturing SME. International Journal of Six Sigma and Competitive Advantage, v. 3, n. 4, p. 333-351, 2007.
McADAM, R.; BAILIE, B. Business performance measures and alignment impact on strategy: the role of business improvement models. International Journal of Operations and Production Management, v. 22 n. 9, p. 972-996, 2002.
McFADDEN, F. R. Six-sigma quality programs. Quality Progress, v. 26, n. 6, p. 37-42, 1993.
MITCHELL, B. The Six Sigma appeal. Engineering Management Journal, p. 41-47, 1992.
MITRA, A. Six Sigma education: a critical role for academia. The TQM Magazine, v. 16, n. 4, p. 293-302, 2004.
MONTGOMERY, D. C. Introdução ao controle estatístico da qualidade. 4 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2004. 513 p.
MOTWANI, J.; KUMAR; ANTONY, J. A business process change framework for examining the implementation of six sigma: a case study of Dow Chemicals. The TQM Magazine, v. 16, n. 4, p. 273-283, 2004.
NASLUND, D. Lean, six sigma and lean sigma: fads or real process improvement methods?. Business Process Management Journal, v. 14, n. 3, p. 269-287, 2008.
NONTHALEERAK, P.; HENDRY, L. Exploring the six sigma phenomenon using multiple case study evidence. International Journal of Operations and Production Management, v. 28, n. 3, p. 279-303, 2008.
PANDE, P.; NEUMAN, R. P.; CAVANAGH, R. R. Estratégia Seis Sigma. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2001.
PINTO, S. H. B; CARVALHO, M. M.; HO, L. L. Main quality programs characteristics in large size Brazilian companies. International Journal of Quality and Reliability Management, v. 25, n. 3, p. 276-291, 2008.
Project Management Institute - PMI. A guide to the project management body of knowledge. 2 ed. New York: Project Management Institute, 2004.
QUINN, J. B.; MINTZBERG, H. The strategy process: concepts, contexts, cases. New Jersey: Prentice Hall, 1991.
RAISINGHANI, M. S. Six sigma: concepts, tools, and applications. Industrial Management and Data Systems, v. 105, n. 4, p. 491-505, 2005.
ROTONDARO, R. G. Seis Sigma: estratégia gerencial para melhoria de processos, produtos e serviços. São Paulo: Atlas, 2002.
REVERE, L.; BLACK, K. Integrating six sigma with total quality management: a case example for measuring medication errors. Journal of Healthcare Management, v. 48, n. 6, p. 377-391, 2003.
SANDERS, D.; HILD, C. R. A discussion of strategies for six sigma implementation. Quality Engineering, v. 12, n. 3, p. 303-309, 2000.
SANTOS, A. B. Modelo de referência para estruturar o programa de qualidade Seis Sigma: proposta e avaliação. São Carlos, 2006. 312 p. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de São Carlos - UFSCar.
SANTOS, A. B.; MARTINS, M. F. A implementação dos projetos seis sigma contribuindo para o direcionamento estratégico e para o aprimoramento do sistema de medição de desempenho. In: SIMPÓSIO DE ADMINISTRAÇÃO DA PRODUÇÃO, LOGÍSTICA E OPERAÇÕES INTERNACIONAIS - SIMPOI, 7, 2005. Anais... (CD-ROM).
SCHROEDER, R. G. et al. Six sigma: old wine in new bottles?. Minnesota: University of Minnesota, 2002.
SULLIVAN, L. P. Reducing variability: a new approach to quality. Quality Progress, v. 17, n. 7, p. 15-21, 1984.
TADIKAMALLA, P. R. The confusion over six-sigma quality. Quality Progress, v. 24, n. 11, p. 83-85, 1994.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.