Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132009000200014
Production
Article

Análise da utilização de técnicas e ferramentas no programa Seis Sigma a partir de um levantamento tipo survey

Analysis on the usage of techniques and tools from the Six-Sigma program on a survey-type assessment

Satolo, Eduardo Guilherme; Andrietta, João Marcos; Miguel, Paulo Augusto C.; Calarge, Felipe Araújo

Downloads: 0
Views: 1190

Resumo

O programa Seis Sigma é uma iniciativa adotada atualmente por muitas empresas e seu uso ocorre por meio de um processo altamente disciplinado e orientado, no qual são aplicadas diversas técnicas e ferramentas, que objetivam a geração de um ciclo de melhoria contínua. Diante desse fato e considerando a relevância do assunto, foi conduzido um levantamento tipo survey com o intuito de identificar e analisar as técnicas e ferramentas usadas nas etapas do método DMAIC e a sua comparação com a prescrição da literatura. Buscou-se levantar as técnicas e ferramentas mais e menos empregadas pelas empresas, permitindo-se confrontar estes resultados com outros levantamentos já realizados no exterior. Cabe destacar também que os resultados confirmaram o indicado pela literatura, os quais apontam que o programa Seis Sigma necessita apoiar-se em dados mensuráveis e confiáveis, evidenciando assim que o emprego das técnicas e ferramentas é indispensável junto ao método de melhoria DMAIC

Palavras-chave

Programa Seis Sigma, melhoria contínua, método DMAIC, levantamento tipo survey

Abstract

The Six-Sigma program is an approach currently adopted by many companies and its usage occurs through a highly disciplined and guided process, in which several techniques and tools are applied, trYing to generate a continuous improvement cycle. Facing this fact and considering the relevance of the subject, a survey-based research was carried out. One of the objectives was to identify and analyse the techniques and tools used in the phases of the DMAIC and their comparison with the literature. The results consisted in assessing the techniques and tools most and least used by the companies, enabling to confront those with other previous research. It is also worthy highlighting that these results confirmed the indications of other publications, which state that the Six Sigma programme needs to be supported by measurable and trustworthy data. This makes evident that the usage of techniques and tools is indispensable for the DMAIC improvement method.

Keywords

Six-Sigma program, Continuous improvement, DMAIC method, survey

References



ANDRIETTA, J. M.; MIGUEL, P. A. C. Aplicação do programa seis sigma no Brasil: resultados de um levantamento tipo survey exploratório-descritivo e perspectivas para pesquisas futuras. Gestão & Produção, v. 14, n. 2, p. 203-219, 2007.

ANTONY, J.; ANTONY, F. J.; KUMAR, M.; CHO, B. R. Six Sigma in service organizations. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 24, n. 3, p. 294-311, 2007.

ANTONY, J.; BAÑUELAS, R. Key ingredients for the effective implementation of Six Sigma program. Measuring Business Excellence, v. 6, n. 4, p. 20-27, 2002.

BAÑUELAS, R.; ANTONY, J. Going from Six Sigma to design for six sigma: an exploratory study using analytic hierarchy process. The TQM Magazine, v. 15, n. 5, p. 334-344, 2003.

BARNEY, M. Motorola's Second Generation. Six Sigma Forum Magazine, v. 1, n. 3, p. 13-16, 2002.

BEHARA, R. S.; FONTENOT, G. F.; GRESHAM, A. Customer satisfaction measurement and analysis using Six Sigma. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 12, n. 3, p. 9-18, 1995.

BRADY, J. E.; ALLEN, T. T. Six sigma literature: a review and agenda for future research. Quality and Reliability Engineering International, v. 22, p. 335-367, 2006.

BREYFOGLE III, F. W.; CUPELLO J. M.; MEADOWS, B. Managing Six Sigma: a practical guide to understanding, assessing, and implementing the strategy that yields bottomline success. New york: John Wiley & Sons, Inc., 2001.

CARVALHO, M. M.; HO, L. L.; PINTO, S. B. Implementação e difusão do programa Seis Sigma no Brasil. Produção, v. 17, n. 3, p. 486-501, 2007.

COOPER, P. C.; NOONAN, P. Do Teams and Six Sigma Go Together? Quality Progress, v. 36, n. 6, p. 25-28, 2003.

ECKES, G. The Six sigma Revolution. New york: John Wiley & Sons, 2000.

ECKES, G. The Six Sigma revolution: how General Electric and others turned process into profits. New york: John Wiley & Sons, 2001.

EDGEMAN, R. L.; DAHLGAARD, S. M. P.; DAHLGAARD, J. J.; SCHERER, F. On leaders and leadership. Quality Progress, v. 32, n.10, p. 49-54, 1999.

EXAME. Melhores e Maiores 2005. São Paulo: Editora Abril. Edição Especial, julho, 2005.

FALANDO DE QUALIDADE. Pesquisa: A realidade do Seis Sigma no Brasil. São Paulo: Editora EPSE, ano XIII, n. 144, p. 31-40, 2004.

FOLARON, J. The Evolution of Six Sigma. Six Sigma Forum Magazine, v. 2, n. 4, p. 35-45, 2003.

FORZA, C. Survey research in operations management: a process-based perspective. International Journal of Operations & Production Management, v. 22, n. 2, p. 152-194, 2002.

GOFFNET, S. P. Understanding Six Sigma Implications for Industry and Education. Journal of Industrial Technology, v. 20, n. 4, p. 2- 10, 2004.

GUPTA, P. Innovation: the key to a successful project. Six Sigma Forum Magazine, v. 4, n. 4. p. 13-17, 2005.

HAGEMEYER. C.; GERSHENSON, J. K.; JOHNSON, D. M. Classification and application of problem solving quality tools. The TQM Magazine, v. 18, n. 5, p. 455-483, 2006.

HAHN, G. J.; DOGONAKSOy, N.; HOERL, R. The evolution of Six Sigma. Quality Engineering, v. 12, n. 3, p. 317-326, 2000.

HAN, C.; LEE, y. H. Intelligent integrated plant operation system for Six Sigma. Annual Reviews Control, v. 26, p. 27-43, 2002.

HENDERSON, M. H.; EVANS, J. R. Successful implementation of Six Sigma: benchmarking General Electric Company. Benchmarking An International Journal, v. 7, n. 4 p. 260-281, 2000.

HUNTER, D.; SCHMITT, B. Six Sigma: benefits and approaches. Chemical Week, v. 161, n. 37, p. 35-36, 1999.

INGLE, S.; ROE, W. Six Sigma black belt implementation. The TQM Magazine, v. 13, n. 4, p. 273-280, 2001.

KLEFSJÖ, B.; WIKLUND, N.; EDEGMAN, R. L. Six Sigma seen as a methodology for total quality management. Measuring Business Excellence, v. 5, n.1, p. 31-35, 2001.

LAI, P. C.; SOLTANI, E. Approaches top quality management in the UK: survey evidence and implications. Benchmarking: An International Journal, v. 14, n. 4, p. 429-454, 2007.

LEE-MORTIMER, A. Leading UK manufacturer probes the potential of six sigma. Journal of Assembly Automation, v. 27, n. 4, p. 302-308, 2007.

LINDERMAN, K.; SCHROEDER, R. G.; ZAHEER, S.; CHOO, A. S. Six Sigma: a goal-theoretic perspective. Journal of Operations Management, v. 3, n. 21, p. 193-203, 2003.

LUCAS, J. M. The essential Six Sigma. Quality Progress, v. 31, n. 1, p. 27-31, 2002.

LYNCH, D. P.; BERTOLINE, S.; CLOUTIER, E. How to scope DMAIC projects. Quality Progress, v. 36, n. 1, p. 37-41, 2003.

MALEYEFF, J.; KRAYENVENGER, D. E. Goal setting with Six Sigma mean shift determination. Aircraft Engineering and Aerospace Technology, v. 76, n. 6, p. 577-583, 2004.

MALHOTRA, N. K; GROVER, V. An assessment of survey research in POM: from constructs to theory. Journal of Operations Management, v. 16, n. 17, p. 407-425, 1998.

MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 3. Ed. São Paulo: Atlas, 1996.

MATTAR, F. N. Pesquisa de marketing: edição compacta. São Paulo: Atlas, 1996.

MCADAM, R.; LAFFERTY, B. A multilevel case study critique of Six Sigma: statistical control of strategic change? International Journal of Operations & Production Management; v. 24, n. 5, p. 530-549, 2004.

MONTGOMERY, D. C. Introdução ao controle estatístico da qualidade. 4. Ed. Rio de Janeiro: LTC Editora, 2004.

MUNRO, R. A. Linking Six Sigma with QS-9000. Quality Progress, v. 33, n. 5, p. 47-53, 2000.

NICOLS, M. Quality tools in a service environment. ASQ Six Sigma Forum Magazine, v. 1, n. 6, 2006.

PANDE, P. S.; NEUMAN, R. P.; CAVANAGH, R. R. The six sigma way: how GE, Motorola, and other top companies are honing their performance. New York: McGraw-Hill, 2000.

PEREZ-WILSON, M. Six Sigma: understanding the concept, implications and challenges. Scottsdale: Advanced Systems Consultants, 1999.

PFEIFER, T; REISSIGER, W; CANALES, C. Integrating Six Sigma with quality management systems. The TQM Magazine, v. 16, n. 4, p. 241-249, 2004.

PINTO, S. B.; CARVALHO, M.M.; HO, L. L. Implementação de programas de qualidade: uma survey em empresas de grande porte no Brasil. Gestão & Produção, v. 13, n. 2, p. 191-203, 2006.

ROTONDARO, R. G. E vários colaboradores. Seis Sigma: estratégia gerencial para a melhoria de processos, produtos e serviços. São Paulo: Atlas, 2002.

SANTOS, A. B.; MARTINS, M. F. Modelo de referência para estruturar o Seis Sigma nas organizações. Gestão & Produção, v. 15, n. 1, p. 43-56, 2008.

SEE, R. D. Improving the execution of Six Sigma methods and tools. ASQ Six Sigma Forum Magazine; n. 5, v. 4; ago. 2006.

VIEIRA FILHO, G. Gestão da qualidade total: uma abordagem prática. São Paulo: Alínea, 2003.

WERKEMA, M. C. C. Report Seis Sigma. São Paulo: Editora EPSE, 2002.

WESSEL, G; BURCHER, P. Six Sigma for small and medium-sized enterprises. The TQM Magazine, v. 16, n. 4, p. 264-272, 2004.

YOUNG, A. Six Sigma: creating an advantage competitive. The Virtual Strategist, p. 38-41, 2001.

5883a3dc7f8c9da00c8b4692 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections