Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132009000200012
Production
Article

Relacionamento interorganizacional na cadeia de suprimentos: um estudo de caso na indústria da construção civil

The interorganizational relationship in the supply chain: a case study in the civil construction industry

Bandeira, Renata Albergaria de M.; Mello, Luiz Carlos B. de B.; Maçada, Antonio Carlos G.

Downloads: 0
Views: 841

Resumo

O escopo deste trabalho consiste em promover uma discussão sobre os mecanismos de coordenação das relações interorganizacionais - poder e cooperação - na cadeia de suprimentos da indústria da construção civil. O poder, como um construto de relações interorganizacionais, tem recebido um tratamento irregular e conflitante por parte dos analistas. No entanto, esta abordagem ignora relações existentes que são muito apropriadas para certos contextos do relacionamento interfirmas. Logo, foi desenvolvido um estudo de caso em um elo da indústria da construção civil com o intuito de identificar suas relações como sendo baseadas em dominação ou cooperação. São analisadas, ainda, as implicações dos resultados da pesquisa na gestão da cadeia de suprimentos da construção civil.

Palavras-chave

Cadeia de suprimentos, aliança estratégica, relacionamento, construção civil

Abstract

The article discusses the relationship in the supplier chain in the civil construction industry. The main objective is to define if it is a cooperative relation among the intervenients or if the most powerful dictates the rules. Power as an interorganizational construct has been observed by analysts with an irregular and conflictive point of view. However, these analysts ignore completely existing relationships that are very appropriate in some existing relationships among enterprises. Due to that, it was verified het type of relationship developed by two intervenients in one step of the supply chain of a civil construction company to determine if it is cooperative or if, otherwise, the main actor uses its power to lead the chain. The researchers also analyze what are the implications of this study in the civil construction industry's supply management.

Keywords

Supply chain, strategic alliances, relationship, civil construction

References



Axelrod , R. The evolution of cooperation. New York: Basic Books, 1983.

BACHMANN, R. Trust, power and control in trans-organizational relations. Organization Studies, v. 22, n. 2, p. 337-365, 2001.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARNEY, J.; HANSEN, M. Trustworthiness as a source of competitive advantage. Strategic Management Journal, v. 15, p. 175- 190, 1994.

BEGNIS, H.; PEDROZO, E.; ESTIVALETE, V. Cooperação enquanto estratégia segundo diferentes perspectivas teóricas. Anais do ENAMPAD 2005. BRASÍLIA/DF, 27 a 29/07/2005, 16 p.

BENBASAT, I.; GOLDSTEIN, D. K.; MEAD, M. The case research strategy in studies of information systems, MIS Quarterly, September, p. 368-387, 1987.

BERTHON, P.; PITT,L.; EWING,M.; BAKKELAND, G. Norms and power in marketing relationships: alternative theories and empirical evidence. Journal of Business Research, v. 56, n. 9, p. 699-709, 2003.

BLOIS, K. Don't all firms have relationships? Journal of Business and Industrial Marketing, v. 13, n. 3, p. 256-270, 1998.

BOWERSOX, D.; CLOSS, D. Logística empresarial: o processo de integração da cadeia de suprimento. São Paulo: Atlas, 2001.

CÂMARA BRASILEIRA DA CONSTRUÇÃO CIVIL. Disponível em: http://www.cbic.org.br. Acesso em 30/7/2007.

CAMPBELL, A. Buyer-supplier partnerships: flip sides of the same coin? Journal of Business and Industrial Marketing, v. 12, n. 6, p. 417-434, 1997.

CHILD, J.; FAULKNER, D. Strategies of cooperation: managing alliances, networks and joint ventures. Oxford: Oxford University Press, 1998.

COUGHLAN, A.; ANDERSON, E.; STERN, L.; EL-ANSARY, A. Canais de marketing e distribuição. Porto Alegre: Bookman, 2002.

COX, A. Power, value and supply chain management. Supply Chain Manage ment: An International Journal, v. 4, n. 4, p. 167-175, 1999.

COX, A.; CHICKSAND, D. The Limits of Lean Management: Multiple Retailers and Farming Supply Chains. European Management Journal, v. 3, n. 6, p. 648-662, 2005.

FARIA, J. Economia Política do Poder. Curitiba: Juruá, v. 1, 2004.

FOLLET, M. Mary Parker Follet: Profeta do Gerenciamento. Uma celebração dos escritos dos anos 20. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1997.

FRENCH, R.; RAVEN, B. The bases of social power. In: CARTWRIGHT, D. Studies in Social Power. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1959.

HAGEN, J.; CHOE, S. Trust in Japanese interfirm relations: institutional sanctions matter. The Academy of Management Review, v. 23, n. 3, p. 589-600, 1998.

HINGLEY, M. Power to all our friends? Living the imbalance in supplier-retailer relationships. Industrial Marketing Management, v. 34, n. 2, p. 848-858, 2005.

LA PORTA, R.; LOPEZ-DE-SILANES, F.; SHLEIFER, A.; VISHNY, R. Trust in Large Organizations. American Economic Review, v. 87, n. 2, p. 333-38, 1997.

MELLO, L. Modernização das pequenas e médias empresas de construção civil: os impactos dos programas de melhoria de gestão da qualidade. Tese (Doutorado em Engenharia Civil) - PPGEC, Escola de Engenharia, UFF, 2007.

MILLS, J.; SCHMITZ, J.; FRIZELLE. A strategic review of "supply networks". International Journal of Operations & Production Management, v. 24, n. 10, p. 1012-1036, 2004.

MUNSON, C.; ROSENBLATT, M.; ROSENBLATT, Z. The use and abuse of power in supply chains. Business Horizons, n.1, p. 55-65, 1999.

NIELSEN, B. The role of trust in collaborative relationships: a multidimensional approach. M@n@gement, v. 7, n. 3, p. 239-256, 2004.

PORTER, M. Estratégia competitiva: técnicas para análise da indústria e da concorrência. Rio de Janeiro: Campus, 1986.

SEBRAE-MG-SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO A MICRO E PEQUENA EMPRESA-MINAS GERAIS. Perfil Setorial da Construção Civil-2005. Disponível em: http://www.sebraemg.com.br. Acesso em 26/2/2007.

YIN, R. K. Estudo de caso; planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.

5883a3dc7f8c9da00c8b4690 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections