Sistema para distribuição integrada de contêineres cheios e vazios
An empty and full containers integrated distribution system
Bandeira, Denise Lindstrom; Becker, João Luiz; Borenstein, Denis
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132008000300004
Prod, vol.18, n3, p.452-468, 2008
Resumo
Este artigo apresenta um modelo de rede integrado combinando realocação de contêineres vazios e operações de transbordo de contêineres cheios e vazios, visando auxiliar gestores no tratamento do desequilíbrio normalmente existente entre quantidades de contêineres de exportação e de importação. Na rede, os nós representam clientes, companhias de leasing, portos e depósitos em terra; os arcos representam rotas de transporte. O modelo matemático subjacente opera em estágios. Primeiro, a demanda de contêineres vazios é ajustada, considerando suprimentos e demandas globais. A seguir, um modelo de transbordo determina a solução de mínimo custo, utilizando programação linear. Os roteiros de transporte são registrados e controlados dinamicamente, repetindo os estágios ciclicamente, para um dado horizonte de tempo. O modelo é flexível, permitindo a configuração de vários parâmetros. Um sistema de simulação foi implementado utilizando parâmetros gerados aleatoriamente, a fim de avaliar a complexidade do modelo, testar diferentes soluções e verificar a formulação matemática.
Palavras-chave
Distribuição de contêineres, transporte, programação linear, heurísticas, sistema de apoio à decisão.
Abstract
This paper presents an integrated network model combining empty containers assignment, and empty and full containers transhipment operations, aiming to help managers to deal with the typically unbalanced trading export and import containers. In the network, nodes represent customers, leasing companies, harbors and warehouses; while arcs represent transportation routes. The underlying mathematical model operates in stages. First, the demand for empty containers is adjusted, considering global customers supplies and demands. Next, a transhipment model determines the minimal cost solution, using linear programming. The transportation routes are registered and dynamically controlled, cycling through the stages, for a given time horizon. The model is flexible, allowing several parameters to be configured. A simulation system was implemented using randomly generated parameters, to evaluate the model's complexity, to test different solutions, and to verify the mathematical formulation.
Keywords
Containers distribution, transportation, linear programming, heuristics, decision support system.
References
AGARWAL, R.; ERGUN, O. Ship scheduling and network design for cargo routing in liner shipping. Transportation Science, n. 42(2), p. 175–196, 2008.
AHUJA, R. K.; MAGNANTI, T. L.; ORLIN, J. B. Network flows: theory, algorithms, and applications. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1993.
BANDEIRA, D. L. Alocação e movimentação de contêineres vazios e cheios: um modelo integrado e sua aplicação. Tese de doutorado, UFRGS, 2005.
BARCO, B. L. A logística do contêiner vazio. Dissertação de mestrado (resumo CAPES), USP, 1998.
CHEUNG, R. K.; CHEN, C. A two-stage stochastic network model and solution methods for the dynamic empty container allocation problem. Transportation Science, n. 32(2), p. 142-162, 1998.
CHOONG, S. T.; COLE, M. H.; KUTANOGLU, E. Empty container management for intermodal transportation networks. Transportation Research Part E, n. 38(6), p. 423-438, 2002.
CRAINIC, T. G.; GENDREAU, M.; DEJAX, P. Dynamic and stochastic models for the allocation of empty containers. Operations Research, n. 41(1), p. 102-126, 1993.
DEJAX, P. J.; CRAINIC, T. G. A review of empty flows and fleet management models in freight transportation. Transportation Science, n. 21, p. 227-247, 1987.
FLEISCHMANN, M. et al. Quantitative models for reverse logistics: a review. European Journal of Operational Research, n. 103(1), p. 1-17, 1997.
JANSEN, B. et al. Operational planning of a large-scale multi-modal transportation system. European Journal of Operational Research, n. 156(1), p. 41-53, 2004.
KIM, K. H.; EGBELU, P. J. Scheduling in a production environment with multiple process plans per job. International Journal of Production Research, n. 37(12), p. 2725-2753, 1999.
KROON, L.; VRIJENS, G. Returnable containers: an example of reverse logistics. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, n. 25(2), p. 56-68, 1995.
LAI, K. K.; LAM, K.; CHAN, W. K. Shipping container logistics and allocation. Journal of the Operational Research Society, n. 46(6), p. 687-697, 1995.
LAM, S. W.; LEE, L. H.; TANG, L. C. An approximate dynamic programming approach for the empty container allocation problem. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, n. 15(4), p. 265-277, 2007.
LI, J. A.; LEUNG, S. C. H.; WU, Y.; LIU, K. Allocation of empty containers between multi-ports. European Journal of Operational Research, n. 182(1), p. 400-412, 2007.
LI, J. A.; LIU, K.; LEUNG, S. C. H.; LAI, K. K. Empty container management in a port with long-run average criterion. Mathematical and Computer Modelling, n. 40(1-2), p. 85-100, 2004.
PEREIRA JÚNIOR, P. F. Avaliação de políticas de estoque e movimentação de contêineres vazios utilizados no transporte marítimo. Dissertação de mestrado, UFRJ, 1999.
REZENDE, L. B. A logística do contêiner vazio: uma nova abordagem. Dissertação de mestrado, USP, 2003.
SAMPAIO, L. M. D. Alocação de contêineres vazios para a logística reversa do transporte de carga. Dissertação de mestrado (resumo CAPES), UFRJ, 2001.
SHEN, W. S.; KHOONG, C. M. A DSS for empty container distribution planning. Decision Support Systems, n. 15(1), p. 75-82, 1995.
SHINTANI, K.; IMAI, A.; NISHIMURA, E.; PAPADIMITRIOU, S. The container shipping network design problem with empty container repositioning. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, n. 43(1), p. 39-59, 2007.
SOUZA, F. C. G. Procedimentos para a alocação de contêineres vazios no transporte. Dissertação de mestrado (resumo CAPES), PUC-RJ, 2001.
WANG, B.; WANG, Z. Research on the optimization of intermodal empty container reposition of land-carriage. Journal of Transportation Systems Engineering and Information Technology, n. 7(3), p. 29-33, 2007.
WHITE, W. W. Dynamic transshipment networks: an algorithm and its application to the distribution of empty containers. Networks, n. 2(3), p. 211-236, 1972.
YAGUIU, K. Modelo para o dimensionamento de uma frota de contêineres para uma empresa de navegação. Dissertação de mestrado (resumo CAPES), USP, 2006.