Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132008000300003
Production
Article

Estratégias de comercialização da soja: análise de portfólios, sob condições de risco

Soybeans marketing strategies: portfolio analysis; under risk conditions

Mendes, Judas Tadeu G.; Padilha Junior, João Batista

Downloads: 0
Views: 336

Resumo

A soja é a cultura mais importante do agronegócio brasileiro. Entretanto, na época da comercialização, os sojicultores defrontam-se com o dilema de "quanto", "quando" e "como" vender sua produção, devido ao fato de a mesma ser uma atividade realizada sob condições de risco e de incerteza. Através da utilização de um modelo matemático de programação quadrática, buscou-se determinar os melhores portfólios, no sentido de maximizar a renda com certo nível de risco, ou minimizar o risco para certos níveis de renda. O portfólio mais eficiente obtido entre todos diz respeito a produtores com "média aversão ao risco" (α = 0,30). Dessa forma, tal plano ótimo de comercialização indica que os produtores de soja do Estado do Paraná poderiam armazenar a produção na época da colheita com posterior venda mensal fracionada, o que representaria um total de 90,8% das vendas concentrando-se nos últimos quatro meses do ano.

Palavras-chave

Soja, risco, portfólios, programação quadrática

Abstract

The soybeans complex represents a fundamental role in the brazilian agribusiness. However, at the time of soybeans marketing, producers face a dilemma: "when", "how much" and "how" to sell their production, due to the uncertainties of this activity under risk conditions. By this way, using a mathematical model of quadratic programming, this work has searched for the best portfolio, trying to increase their incomes with some level of risk or to decrease risks at some income level. The most efficient plan is related to producers with medium risk aversion (α = 0,3). This optimum marketing plan shows that soybean producers of Paraná State could store production at the harvest time in order to sell later following, for instance, this schedule: 21,9% in September; 25,1% in October; 19,9% in November and 23,9% in December, which means that 90,8% of all sales concentrated on the last four months of the year.

Keywords

Soybeans, risk, portfolio, quadratic programming

References



MARKOWITZ, H. Portfolio Selection: efficiente diversification of investments. New York: John Wiley, 1959.

MENDES, J. T. G. The selection of marketing strategies under price risk: the case of brasilian soybeans. Columbus, Ohio, The Ohio State University, (Ph.D. thesis), 1980.

TAKAYAMA, T. & BATTERHAM, R. L. Portfolio Selection and Resource Allocation for Financial and Agricultural Firms With the Rand QP360 Quadratic Programming Code. Ilinois, DAE - University of Ilinois at Urbana-Champaign, 19 p. il., 1972.

TAHA, H. A. Operations Research: An Introduction, Second Edition, MacMillan Publishing Co., Inc., New York, 1976.

5883a3e17f8c9da00c8b46a4 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections