Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132007000300014
Production
Article

Melhoria contínua no ambiente ISO 9001:2000: estudo de caso em duas empresas do setor automobilístico

Continuous improvement in ISO 9001:2000 enviroment: case study in two companies of automotive sector

Gonzalez, Rodrigo Valio D.; Martins, Manoel Fernando

Downloads: 0
Views: 1049

Resumo

Este artigo avalia como duas empresas certificadas pela norma ISO 9001:2000, fornecedoras do setor automobilístico, realizam atividades de melhoria contínua em seus sistemas produtivos. É evidente que diferentes empresas apresentam diferenças quanto à condução de programas de melhoria contínua, e ainda, a motivação para a certificação neste sistema da qualidade também influi na amplitude e constância da melhoria dos processos. Nesse sentido, o artigo analisa como as organizações pesquisadas desenvolvem e estruturam internamente a melhoria contínua, enfatizando a organização do setor produtivo, o modelo de gestão e os principais programas e ferramentas utilizados.

Palavras-chave

Melhoria contínua, ISO 9001:2000, setor automobilístico

Abstract

This article evaluate how two companies certified by the norm ISO 9001:2000, supplier of the automotive sector, accomplish continuous improvement activities in its productive processes. It is obvious that the different industrials environments, presented by the companies in particular, shows differences in relation to the conduction of the continuous improvement programs, and also, the stimulus to get the certification in this quality system which also inspires in the amplitude and constancy of the processes improvement. At this way, the article analyses how the researched organizations develop and organize internally the continuous improvement, emphasizing the production organization, improvement management model and programs and techniques used to these activities.

Keywords

Continuous improvement, ISO 9001:2000, automotive sector

References



ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS – ABNT. Coletâneas de normas de sistemas da qualidade. Rio de Janeiro: ABNT, 2001.

ALSTRUP, L. Coaching continuous improvement in small enterprises. Integrated Manufacturing Systems, v. 11, n. 3, p. 165-170, 2000.

BATTISTUZZO, F. ISO 9000: uma reflexão atual. São Paulo: Revista Banas Qualidade, n. 100, Ano X. Setembro de 2000.

BESSANT, J. CAFFYN, S. High involvement innovation through continuos impovememnt. International Journal of Technology Management, v. 14, n. 3, p. 7-28, 1997.

BESSANT, J.; CAFFYN, S.; GILBERT, J.; HARDING, R.; WEBB, S. Rediscovering continuous improvement. Technovation, v. 14, n. 1, p. 17-29, 1994.

BHUIYAN, N.; BAGHEL, A.; WILSON, J. A sustainable contiunous improvement methodology at an aerospace company. International Journal of Productivity and Performance Management, v. 56, n. 8, p. 671-687, 2006.

BIAZZO, S.; BERNARDI, G. Process management practices and quality systems standards. Business Process Management Journal, v. 9, n. 2., p. 149-169, 2003.

BRANCHINI, O. J. A ISO 9000:2000 sem mistérios ou segredos. São Paulo: Revista Banas Qualidade, n. 17, ano XI, p. 18-21, Fevereiro, 2002.

BROWN, J. S.; DUGUID, P. Knowledge and Organization: A social-practice perspective. Organization Science, v. 12, n. 2, p. 198-213, 2001.

BRYMAN, A. Research methods and organization studies. London: Unwin Hyman, 1989.

CHAPMAN, R.; HYLAND, P. Strategy and continuous improvement in small-to-medium Australian manufacturers. Integrated Manufacturing Systems, v. 11, n. 3, p. 171-179, 2000.

CURADO, C. Organizational learning and organizational design. The Learning Organization, v. 13, n. 1, p. 25-48, 2006.

FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, v. 5, edição especial, p. 183-196, 2002.

GARVIN, D. A. Manufacturing Strategy Planing. California Management Review, v. 35, n. 4, p. 85-106, 1993.

IMAI, M. Gembra Kaizen: a commonsense, low cost approach to management. New York: McGraw-Hill, 1997.

IRANI, Z.; BESKESE, A.; LOVE, P. E. D. Total quality management and corporate culture: constructs of organizational excellence. Technovation, v. 24, p. 643-650, 2004.

JAGER, B.; MINNIE, C.; JAGER, J.; WELGEMOED, M.; BESSANT, J.; FRANCIS, D. Enabling continuous improvement: a case study of implementation. Journal of Manufacturing Technology Management, v. 15, n. 4, p. 315-324, 2004.

JURAN, J. M. Juran na liderança pela qualidade. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1990.

MARANHÃO, M. ISO Série 9000: Manual de implementação 2000. 7. ed. Rio de Janeiro: Qualitymark Editora, 2001

MOURA, L. R. Qualidade simplesmente total: uma abordagem simples e prática da gestão da qualidade. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1997.

MURRAY, P.; CHAPMAN, R. From continuous improvement organizational learning: developmental theory. The Learning Organization, v. 10, n. 5, p. 272-282, 2003.

PRAHALAD, C. K. HAMEL, G. The core competence of the corporation. Harvard Business Review, v. 68, n. 3, p. 79-91, 1990.

RAD, A. M. M. The impact of organizational culture on the successful implementation of total quality management. The TQM Magazine, v. 18, n. 6, p. 606-623, 2006.

REIS, G. G. Avaliação 360°: um instrumento de desenvolvimento gerencial. 2. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2003.

SHIBA, S.; GRAHAM, A.; WALDEN, D. TQM: quatro revoluções na gestão da qualidade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

SHINGO, S. The sayings of Shigeo Shingo: Key Strategies for Plant Improvement. Cambridge: Productivity Press, 1987.

SCHONBERGER, R. Japanese Manufacturing Techniques: Nine Hidden Lessons in Simplicity. New York: Free Press, 1982

TEARE, R.; MONK, S. Learning from change. International Journal of Contemporany Hospitality Management, v. 14, n. 7, p. 334-341, 2002.

TERZIOVSKI, M. Achieving performance excellence through an integrated strategy of radical and continuous improvement. Measuring Business Excellence, v. 6, n. 2, p. 5-14, 2002.

TERZIOVSKI, M. POWER, D. Increasing ISO 9000 certification benefits: a continuous improvement approach. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 24, n. 2, p. 141-163, 2007.

YIN, R. K. Estudo de caso. 2. ed. Porto Alegre: Bookmann, 2001.

5883a3ed7f8c9da00c8b46dc 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections