Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132007000200006
Production
Article

Estudo sobre as diferenças de percepção dos fatores relacionais entre empresa e terceirizado

A study about the differences in the perception of relationship factors between contractors and outsourced

Marchalek, Cleverson Regis L.; Rebelato, Marcelo Giroto; Rodrigues, Isabel Cristina

Downloads: 0
Views: 970

Resumo

Este trabalho tem como objetivo o estudo das diferenças de percepção dos fatores relacionais no relacionamento entre contratante e terceirizado considerando-se o ambiente onde há múltiplos terceirizados competindo para o fornecimento a uma única empresa contratante. Ele se propõe a auxiliar empresas contratantes e empresas terceirizadas na construção de um relacionamento de longo prazo. Para tanto, o estudo apresenta um embasamento teórico focado nos modelos de relacionamento interorganizacionais, além de um estudo de casos múltiplos para identificação dos fatores críticos de sucesso, tanto do ponto de vista do contratante quanto do ponto de vista do fornecedor. Ao final, conclui-se que os fatores comunicação, confiança e divisão de riscos/recompensas são os que apresentam maior discrepância de percepção entre as empresas contratantes e terceirizadas.

Palavras-chave

Relacionamento empresa–terceirizado, lacunas de percepção, terceirização

Abstract

The objective of this work is to study the differences in the perception of the different levels of relationship between contractors and suppliers bearing in mind an environment wherein there are several suppliers competing to deliver service to one contractor. It aims to help contractors and suppliers to build up a long-term relationship. The study focuses on the existing models of inter-organizational relationships, as well as the analysis of multiple cases, so as to identify critical factors that lead to success, both from the point of view of the contractor and the supplier. The conclusion it arrives at is that the biggest discrepancy factors in terms of mutual perception between contractors and suppliers are: communication, trust and the sharing of risks and rewards.

Keywords

Relationship between contractor and suppliers, perception gaps and outsourcing

References



ABRATT, R.; KELLY, P. M. Customer-supplier partnerships – Perceptions of a successful key account management program. Industrial Marketing Management, v. 31, n. 5, p. 467-476, 2002.

ALMEIDA, M. C.; SILVA, R. A. R. Estratégias de Terceirização: um estudo em grandes empresas mineiras. In: XXIII Encontro Nacional da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Administração, 1999, Foz do Iguaçu. Anais... Rio de Janeiro: Anpad, 1999. 1 CD-ROM.

ANDERSON, J.; NARUS, A. A model for distribution firm and manufacturer firm working partnerships. Journal of Marketing, v. 54, n.1, p. 42-58, jan. 1990.

ARA, A. B.; MUSET T I , A . V. ; SCHNEIDERMAN, B. Introdução à Estatística. São Paulo: Instituto Mauá de Tecnologia, Edgard Blucher Ltda, 2003.

BRASIL, H. G. A Empresa e a Estratégia da Terceirização. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 6-11, mar./abr. 1993.

COOPER, D. R. e SCHINDLER, P. S. Métodos de Pesquisa em Administração. Trad. Luciana de Oliveira da Rocha. Porto Alegre: Bookman, 2003.

DONEY, P. M.; CANNON, J. P. An Examination of the Nature of Trust in Buyer-Seller Relationships. Journal of Marketing, v. 61-62, p. 35-51, 1997.

DWYER, F. R.; SCHURR, P. H.; OH, S. Developing Buyer-Seller Relationships. Journal of Marketing, v. 51, n. 1, p. 11-27, abr. 1987.

ELLRAM, L. M. Key Success Factors and Barriers in International Purchasing Partnerships. Management Decision, v. 29, p. 38-44, 1991.

_____________. A managerial guideline for the development and implementation of purchasing partnerships. International Journal of Purchasing and Materials Management, v. 31, n. 2, p. 10-16, 1995.

ELLRAM, L. M.; EDIS, O. R. V. A Case Study of Successfull Partnering Implementation. International Journal of Purchasing and Materials Management, v. 32, p. 20-28, 1996.

FARIA, A. Terceirização: um desafio para o movimento sindical. In: MARTINS, Heloísa de Souza; RAMALHO, J. R. (Orgs.). Terceirização: diversidade e negociação no mundo do trabalho. São Paulo: Hucitec/Cedi-Nets, p. 41-61, 1994.

FERDOWS, K.; DE MEYER, A. Lasting improvements in manufacturing performance: in search of a new theory. Journal of Operations Management, v. 9, n. 2, p.168-185, 1990.

GRÖNROOS, C. Marketing: gerenciamento de serviços. A competição por serviços na hora da verdade. 14. ed. Tradução por Cristina Bazán. Rio de Janeiro: Campus, 1993.

IZQUIERDO, C.; CILLÁN, J. The interaction of dependence and trust in long-term industrial relationships. European Journal of Marketing, v. 38, n. 8, p. 974-994, 2004.

KIM, J. S.; ARNOLD, P., Manufacturing competence and business performance: a framework and empirical analysis. International Journal of Operations & Production Management, v. 13, n. 10, 1993.

LAMBERT, D. M.; EMMELHANIZ, M. A.; GARDNER, J. T. Developing and implementing Supply Chain Partnerships. The International Journal of Logistics Management. U. S. A., v. 7, n. 2, p. 1- 17, 1996.

LEITE, J. C. Terceirização em informática. São Paulo: Makron Books, 1994.

LEONG, G. K.; SNYDER, D. L.; WARD, P. T. Research in the process and content of manufacturing strategy. Omega, v. 18, n. 2, p. 109-122, 1990.

MALONI, M. J.; BENTON, W. C. Supply Chain Partnerships: Opportunities for Opertations Research. European Journal of Operational Research, v. 101, n. 3, p. 419-429, 1997.

MARCHALEK, C. R. L. Estudo das lacunas de percepção no relacionamento empresa-terceirizado. Curitiba: PUCPR, 2005, 152 p. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção e Sistemas, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2005.

MCIVOR, R. T.; HUMPHREYS, P. K.; MCAIEER, W. E. European car makers and their suppliers: changes at the interface. European Business Review, v. 98, n. 2, p. 87-99, 1998.

MENTZER, J. T. et al. Defining Supply Chain Management. Journal of Business Logistics, v. 22, n. 2, p. 1-25, 2001.

METCALF, L. E.; FREAR, C. R.; KRISHNAN, R. Buyer-seller relationships: An application of the IMP interaction model. European Journal of Marketing, v. 26, n. 2, p. 27-46, 1992.

MOHR, J.; SPEKMAN, R. Characteristics of partnership success: Partnership attributes, communication behavior, and conflict resolution techniques. Strategic Management Journal, v. 15, n. 2, p. 135-152, 1994.

MORGAN, R. M.; HUNT S. D. The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of Marketing, v. 58, n. 3, p. 20-38, 1994.

NOOTEBOOM, B. Inter-firm alliances: analysis and design. London: Routledge, 1999.

OLIVEIRA, F. C.; SANTOS, C. A. P. N. Terceirização no processo de desenvolvimento de sistemas de informações. In: XXIV ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓSGRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 2000, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ANPAD, 2000. 1 CD-ROM.

OLIVER, C. Determinants of interorganizational relationships: integration and future directions. Academy of Management Review, v. 15, n. 2, p. 241-265, 1990.

PARTVATIYAR, A.; SHETH, J. N. The domain and conceptual foundations of relationship marketing. Handbook of Relationship Marketing. London: Ed. By Sheth, J. N. & Parvatiyar, A., 2000.

PRADO, E. P.V.; TAKAOKA, H. Os fatores que motivam adoção da terceirização da tecnologia de informação: uma análise do setor industrial de São Paulo. In XXV ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓSGRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 2001, Campinas. Anais...Campinas: Anpad, 2001. 1 CD-ROM.

PRAHALAD, C. K. ; HAMEL, G. The core competence of the corporation. Harvard Business Review, p. 3-15, maio/jun. 1990.

QUEIROZ, C. A. R. S. Manual de Terceirização: onde podemos errar no desenvolvimento e na implantação dos projetos e quais são os caminhos do sucesso. São Paulo: STS, 1998.

REZENDE, W. Terceirização: A Integração Acabou? Revista de Administração de Empresas – FGV/SP. São Paulo, v. 37, n. 4, p. 6-15, out./dez. 1997.

RING, P.S.; VAN DE VEN, A.H. Structuring cooperative relationships between organisations. Strategic Management Journal, v. 13, p. 483-98, 1992.

RODRIGUES, A. M. Cluster e competitividade: um estudo da concentração de micro e pequenas empresas de alimento no município de Marília/SP. São Carlos: EESC-USP, 2003, 191 p. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Engenharia Mecânica, Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo. São Carlos, 2003.

SINCLAIR, D.; HUNTER, L.; BEAUMONT, P. Models of customer-supplier relations. Journal of General Management, v. 22, n. 2, p. 56-75, 1996.

SKINNER, W. Manufacturing in the Corporate Strategy, New York: John Wiley, 1978.

SLACK, N. et al. Administração da Produção. São Paulo: Atlas, 1997.

SPEKMAN, R. E. Strategic Supplier Selection: Understanding Long-Term Buyer Relationships. Business Horizons, v. 31, n. 4, p. 75-81, 1988.

VILLA, F.; PANIZZOLO, R. Buyer-subcontractor relationships in the Italian clothing industry. An interpretive framework. International Journal of Operations & Production Management, v. 16, n. 7, p. 38-61, 1996.

WATSON, H.; RAINER, K.; HOUDESHEL, G. Executive Information Systems: emergence development impact. New York: John Wiley & Sons, 1982.

WILLIAMSON, O. E. The Economic Institutions of Capitalism: Firms, Markets, Relational Contracting. New York: The Free Press, 1985.

WILSON, D. T. An integrated model of buyer-seller relationships. Journal of the Academy of Marketing Science. v. 23, n. 4, p. 335-345, 1995.

WINTER, E. M. W. Introdução à Bioestatística. Curitiba: Departamento de Estatística, Universidade Federal do Paraná. 2002.

YAN, A.; GRAY, B. Bargaining power, management control, and performance in United States-China joint ventures: a comparative case study. Academy of Management Journal, v. 37, n. 6, p. 1476-1517, 1994.

ZINELDIN, M; JOHANNISSON, B.; DANDRIDGE, T. Strategic Relationship Management: A Multi-dimensional Perspective. Alqmqvist & Wilksell International, 1997.

ZINELDIN, M; JONSSON, P. An examination of the main factors affecting trust/ commitment in supplier-dealer relationships: empirical study of the Swedish wood industry. The TQM Magazine, v. 12, n. 4, p. 245-265, 2000.



5883a3ef7f8c9da00c8b46e3 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections