Um modelo de condução do processo de outsourcing e um estudo de caso na indústria de processamento químico
A model for guiding outsourcing process and a case study in the chemical processing industry
Vernalha, Hercules B.; Pires, Silvio Roberto I.
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132005000200011
Prod, vol.15, n2, p.273-285, 2005
Resumo
Estudos tratando do processo de outsourcing em importantes setores industriais não-líderes ao redor do mundo, bem como propondo modelos práticos para a condução do processo de repasse de atividades de manufatura como um todo, e não somente no estágio de decisão, são difíceis de encontrar. Nesse contexto, este artigo procura apresentar um modelo prático para conduzir o processo de outsourcing na sua totalidade, dividindo-o em quatro estágios principais (motivação, decisão, implementação e gestão). O modelo foi aplicado com sucesso em um caso envolvendo duas companhias multinacionais operando no Brasil, em uma cadeia de suprimentos do setor de resinas fenólicas. Os resultados ressaltam, principalmente, a adequação do modelo proposto, no sentido de enfatizar os desafios em cada fase e as habilidades necessárias para enfrentá-los, bem como a importância da construção de parcerias baseadas na confiança e na integração por meio da tecnologia da informação.
Palavras-chave
Outsourcing, cadeia de suprimentos, resinas fenólicas
Abstract
Studies related to the outsourcing process in several important non-leading industries worldwide and also regarding the existence of practical models and frameworks to guide the entire process and not only the decision-making stage are rare to find. In this context, this article presents a practical model to guide the whole outsourcing process, divided into four main stages (motivation, decision, implementation and management). It was successfully applied in a case involving two multinational companies operating in Brazil, in a supply chain of the phenolic resin industry. The results highlighted mainly the adequacy of the proposed model, as well as the importance of constructing a partnership based on trust and integration by information technology.
Keywords
Outsourcing, supply chain, phenolic resin
References
APREST — ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DAS EMPRESAS PRESTADORAS DE SERVIÇOS A TERCEIROS. Terceirização na Prática. São Paulo: [s.n.], 1994, 20 p.
BIDAULT, F.; DESPRES, C.; BUTLER, C. New product development and early supplier involvement ESI: the drivers of ESI adoption. In: PRODUCT DEVELOPMENT MANAGEMENT ASSOCIATION INTERNACIONAL CONFERENCE, Orlando, 1996.
BRUECK, F. Make versus Buy: the wrong decision cost. The McKinsey Quarterly. n. 1, p. 29 — 47, 1995.
CALVI, R.; LE DAIN, M.; HARBI, S.; BONOTTO, V.M. How to manage early supplier involvement (ESI) into the new product development process (NPDP): several lessons from a French study. In: THE 10TH INTERNATIONAL ANNUAL IPSERA CONFERENCE, Jönköping, 2001.
COLLINS, R.; BECHLER, K.; PIRES, S. R.I. Outsourcing in the automotive industry: from JIT to modular consortia. European Management Journal, London, v. 15, n. 5, p. 498 — 508, oct. 1997.
DEKKERS, R. Decisions models for outsourcing and core competencies in manufacturing. International Journal of Production Research, Leicestershire, 38, n. 17, p. 4085-4096, nov. 2000.
EHIE; IKE C. Determinants of success in manufacturing outsourcing decisions: a survey study. Production and Inventory Management Journal, p. 31-38, jan. 2001.
FLAVIN, J. Who's pulling your chain? AIAG-Action Line. Aug. 2002. Disponível em:
FÜRST, K.; SCHMIDT, T. Turbulent markets need flexible supply chain communication. Production Planning & Control, London, v. 12, n. 5, p. 525-533, jul. 2001.
HARBSON, J.R.; PARKER, PEKAR Jr, P. Smart alliances: a practical guide to repeated success. Hoboken: Jossey-Bass Publishers, 1998. 167 p.
HILL, T. Manufacturing strategy: the strategic management of the manufacturing funcion. Basingsotke: Macmillan, 1993. 337 p.
MONCZKA, R.M. Purchasing and supply chain management. Cincinatti: South Western College Publishing, 1998. 672 p.
PIRES, S.I. Gestão da cadeia de suprimentos e o modelo de consórcio modular. Revista de Administração-RAUSP, São Paulo, v. 33, n. 3, jul./set. 1998.
QUINN, J.B.; HILMER, F.G. Strategic outsourcing. Sloan Management Review, Cambridge, v. 35, n. 4, p. 221-232, Summer, 1994.
ROTHERY, B.; ROBERTSON, I. The truth about ousourcing. Aldershot: Gower, 1995. 256 p.
WALLER, M.; JOHNSON, M.E.; DAVIS, T. Vendor-managed inventory in the retail supply chain. Journal of Business Logistics, 2001. Disponível em: