Estratégia competitiva e estratégia de produção: o caso de uma empresa de cosméticos
Estratégia competitiva e estratégia de produção: o caso de uma empresa de cosméticos
Vanalle, Rosângela Maria; Alves Filho, Alceu Gomes; Kuri, Marilia Gabriela P.
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132000000200006
Prod, vol.10, n2, p.65-76, 2000
Resumo
Este artigo identifica e discute a estratégia de produção (EP) adotada em uma empresa de cosméticos. Esta investigação considera questões relacionadas ao conteúdo e ao processo de formulação da EP e foi conduzida por um time composto por dois pesquisadores e três profissionais vinculados à empresa. Nesse processo de pesquisa-ação, a equipe concluiu que a EP deveria ser modificada principalmente no que diz respeito aos períodos de implantação dos programas nas áreas estruturais e infra-estruturais, ao grau de formalização do processo de formulação e à abrangência do sistema de avaliação de desempenho
Abstract
This paper identifies and discusses the manufacturing Strategy (MS) adopted in a cosmetics firm. This investigation considered issues related to the content and process of formulating MS and was carried out by a team of hvo researchers and three professionals of the firm. In this "action research" process, the team concluded that the MS required modifications, mainly in regard to the timing of implementation of programmes in the structural and infrastrnctural decision areas, the degree of formalization of the strategy formulation process, and scope of the performance evaluation system.
Keywords
manufacturing strategy, competitive strategy, cosmetics manufacturer
References
COUTINHO, L.G.; FERRAZ, J.C. Estudo da competitividade da industria brasileira. Campinas, Papirus, 1994.
GARVIN, D. A. Manufacturing Strategic Planning. California Management Review, summer, 1993.
HAYES, R. H. Strategic planning - forward in reverse? Harvard Business Review, nov-dec, 1985.
HILL, T. Manufacturing Strategy - The Strategic Management of the Manufacturing Function. Londres, Open University, 1993
HÖRTE, S. A. et al. Manufacturing strategies in Sweden. International Journal of Production Research, v.25, n. 11, 1987.
LEONG, G. K. et al. Research in the Process and Content of Manufacturing Strategy. OMEGA, v.18, n. 2, 109-122, 1990.
MILLS, J. et al. A framework for the design of manufacturing strategy process: A contingency approach. Int. Journal of Operations & Production Management, vol.15, nº 4, 1995.
MONTGOMERY, C.A.; PORTER, M.E. Estrategia: a busca da vantagem competitiva. Rio de Janeiro, Campus, 1998.
OHMAE. K. Voltando à estrategia. In: MONTGOMERY, C.A.; PORTER, M.E. Estrategia: a busca da vantagem competitiva. Rio de Janeiro, Campus, 1998.
PORTER, M.E. Competitive advantage. New York, The Free Press, 1985.
PORTER, M.E. Competitive strategy. New York, The Free Press, 1980.
PRAHALAD, C.K.; HAMEL, G. A competência essencial da corporação. In: MONTGOMERY, C.A.; PORTER, M.E. Estratégia: a busca da vantagem competitiva. Rio de Janeiro, Campus, 1998.
QUINN, J. B. Strategies for change. In: QUINN. J. B.; MINTZBERG, H.; JAMES, R. M. The strategy process: concepts, contexts, and cases. Englewood Cliffs : Prentice-Hall, 1988.
SKINNER, W. Manufacturing-Missing Link in Corporate Strategy. Harvard Business Review, may-jun. 1969.
SWAMIDAS et al. Manufacturing Strategy Enviromental Uncertainty and Performance: A Path Analytic Model, Management Science, Vol. 33, n. 4 , 1987.
SLACK, N. Vantagem Competitiva em Manufatura: Atingindo Competitividade nas Operações Industriais, Ed. Atlas, 93
VANALLE, R. M. Estratégia de produção e prioridades competitivas no setor de autopeças. São Carlos, EESC-USP, Tese de doutorado, 1995.
WHEELWRIGHT, S. C. Manufacturing strategy: defining the missing link. Strategic Management Journal, v. 5, 1984.
VOSS, C.A Manufacturing Strategy - Process and Content. Ed. Chapman & Hall, London, 1992