Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/S0103-65132000000100002
Production
Article

Pequenas e médias empresas no contexto da gestão da qualidade total

Pequenas e médias empresas no contexto da gestão da qualidade total

Silva, José Carlos T. da; Ferreira, Dorival

Downloads: 0
Views: 810

Resumo

Este trabalho analisa a gestão da qualidade em organizações, envolvendo pequenas e médias empresas do setor de manufaturados, utilizando um modelo conceitual que envolve aspectos estratégicos e operacionais da gestão da qualidade. Através de referências bibliográficas e pesquisa de campo encaminha uma análise da gestão da qualidade nessas organizações, concluindo que existem dificuldades nesse campo. Existe indicação da necessidade de desenvolvimento de procedimentos e metodologias especificas para essa categoria de organização.

Palavras-chave

qualidade, qualidade de análise de gerência, SMEs

Abstract

This paper discusses the quality management in organizations with respect the strategic and operational aspects, and analyses the stage of traditional small and medium enterprises-SMEs of the manufacture sector, with support of bibliographical references and exploratory research. It was detected some aspects concerning the quality management for those companies: absence of global strategic planning and no practices in conventional tools of quality at factory level Because any regional and cultural characteristics, those firms still get to survive, at short term. However, we denote the necessary introduction of specifics methodologies in quality management for those enterprises.

Keywords

quality, quality management analysis, SMEs

References



BRYMAN, A. Research methods and organization studies. Unwin Hyman, London, 1989.

CONTI, T., Self Assessment and Strategic Inprovement Planing. Seminário em Busca da Excelência. São Paulo, Março/1995.

CROSBY, P. Quality is free. Mentor, New York, 1956.

DODGE, H. ; ROMIG, H. Sampling inspection tables. John Wiley, New York, 1944.

FEIGENBAUM, A. V. Total quality control. Harvard Business Review, 1956.

GALGANO, A., Calidad total. Diaz de Santos S. A.. Madri, 1993

GARVIN, D. A. Gerenciando a qualidade. Quality Mark, Rio de Janeiro, 1992.

GITLOW, A. The Deming guide to quality and competitive position. Printice-Hall, New Jersey, 1987.

GHOBADIAN, A.; GALLEAR, D. N. Total quality management in SMEs. Omega, v. 24, Issue 1, p.83-106, Feb.1996

HALPIN, J. F. Zero defects. McGraw-Hill, New York. 1956.

HAYES, B. E. Measuring customer satisfaction : development and use of questionaires. ASQC Quality Press, 165p., Wisconsin-USA, 1992.

JURAN, J. Quality control handbook. MacGraw-Hill, New York, 1951.

MAIN, J., Guerras pela qualidade. Campus, Rio de Janeiro, 1994.

MERLI, G. Eurochallenge. Coopers&Lybrand, London, 1993.

MERLI, G. Comakership. Quality Mark, Trad. Gregório Bouer, Rio de Janeiro, 1994.

PARKIN, M. A.; PARKIN, R. . Impacto of TQM in UK SMEs. Industrial Management and Data Systems. v. 96, Issue 4, p. 6-10, 1996

RADFORD, G. The control of quality in manufacturing. Ronald Press, N.Iorque, 1922.

SHEWHART, W. A. Economic control of quality of manufactured product. VanNostrange, Nova Iorque, 1931

SHIBA, S., A new american TQM. Productivity Press, Cambridge, 1993.

SILVA, J.C.T. Modelo interativo empresa-universidade no desenvolvimento de produtos. Tese de Doutorado, Escola Politécnica, Depto. de Engenharia de Produção, Universidade de São Paulo. São Paulo, 1999.

SIEGEL, S. Estatística não-paramétrica. São Paulo, McGraw-Hill, 1975.

SPEAR, S.; BOWEN, H. K. Decoding the DNA of the Toyota Production System. Harvard Business Review, September-October 1999, Executive Summary

TAYLOR, F. W. The principles of scientific management. Harper & Brothers, New York, 1911.

WILLIAMS, N. ISO 9000 as a route to TQM in small to medium sized enterprises : snake or ladder . TQM Magazine, v. 9, Issue 1, p. 8-13, 1997.
5883a4197f8c9da00c8b47a5 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections