QS-9000: a ISO já não é o bastante
QS-9000: a ISO já não é o bastante
Heckert, Cristiano Rocha; Francischini, Paulino Graciano; Rotondaro, Roberto Gilioli
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65131998000100001
Prod, vol.8, n1, p.5-16, 1998
Resumo
O objetivo deste artigo é apresentar e analisar a nova norma de Sistema de Garantia da Qualidade para o setor automobilístico, QS-9000, a qual foi desenvolvida pelas três grandes montadoras norte-americanas: Chrysler, Ford e GM. Descreveremos a QS-9000, fazendo uma comparação desta com a série ISO 9000, na qual ela está baseada, e analisando os novos conceitos, como a "melhoria contínua", que são introduzidos nela. Em seguida, faremos algumas considerações sobre como está sendo conduzido o processo de implementação da QS-9000 e o que as empresas brasileiras têm feito para se inserir neste novo contexto.
Palavras-chave
QS-9000, ISO 9000, norma de qualidade, indústria automobilística
Abstract
This paper aims to discuss the new quality standard for the automotive industry, QS-9000, which is sponsored by the American "Big Three ": Chrysler, Ford and GM. It describes QS-9000 in comparison with the ISO 9000 standards, on which the first is based. The new concepts that are introduced in this standard, specially the notion of "continous improvement", are also analysed. Then it considers how the process of implementing QS-9000 is being held throughout the world and how it will affect the automotive sector. Finally, it is discussed how Brazilian companies are preparing to take part in this movement.
Keywords
QS-9000, ISO 9000, quality standard, automotive industry
References
BRECKA, Jon QS-9000: Activities Heatin Up Quality Progress, April 1995, p.20-21
CORRIGAN, James P. Is ISO 9000 the Path to TQM? Quality Progress, May 1994, p.33-36
FORD e GM Apostila de introdução e apresentação da QS-9000 para fornecedores São Paulo, fevereiro de 1996
HILARY, Rachel Behind the Stars and Stripes: Quality in the USA Quality Progress, January 1996, p.31-35
KUME, Hitoshi Management by Quality Appendix Three - Quality Management by ISO 9000 and by TQC Tokyo, 1993
MONKHOUSE, Richard Packaged for QS 9000? Quality Today, March 1996, p.14
PERELLA, Maxine Top gear for QS 9000 Quality Today, March 1996, p. 10-11
PFAU, L.D. Total Quality Management gives companies a way to enhance position in global market Industrial Engineering, April 1989
PLESZKO, Sérgio Supervisor de Assistência Técnica para Fornecedores FORD do Brasil Entrevista pessoal, São Paulo, 30 de abril de 1996
ROESCH, Sylvia M. A. ISO 9000: caminho para a qualidade total? Revista de Administração, São Paulo v.29, n.4, p.13-21, out/dez 1994
STRUEBING, Laura 9000 Standards? Quality Progress, January 1996, p.23-28