Production
https://prod.org.br/article/doi/10.1590/0103-6513.20190093
Production
Thematic Section - Present and Future of Production Engineering

Production engineers profiling: competences of the professional the market wants

Flávia Roesler Cordeiro; Carolline Amaral Paslauski; Priscila Wachs; Maria Auxiliadora Cannarozzo Tinoco

Downloads: 0
Views: 774

Abstract

Abstract: Paper aims: Identify the differences in the competences of the production engineering alumni and the importance attributed to it by the job market.

Originality: This is funded on investigating the gap between the competences the academy and the job market attribute to the professional of production engineering.

Research method: A questionnaire with production engineers was conducted to collect data that was analyzed using descriptive and predictive quantitative methods.

Main findings: Soft skills have higher importance to the job market but are the less addressed by universities. Professional competence importance is dependent on the sector. The skills with the higher gaps are associated with the constant transformation of industries and the increasing complexity of decision-making.

Implications for theory and practice: Theory should adopt a strategic orientation to guide the prioritization of competences and practice must adapt selection mechanisms to test for soft skills and customize it to the professional sector.

Keywords

Alumni monitoring. Competences prioritization. Reliability analysis. Gaps.

References

Alves-Mazzotti, A. J. (2006). Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de Pesquisa, 36(129), 637-651. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742006000300007.

Accreditation Board for Engineering and Technology – ABET. (2012). Criteria for accrediting engineering programs. Baltimore: ABET.

Associação Brasileira de Educação em Engenharia – ABENGE. (2018). Proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Engenharia. Brasília: ABENGE.

Associação Brasileira de Engenharia de Produção – ABEPRO. (1998). Engenharia de Produção: grande área e diretrizes curriculares. Porto Alegre: ABEPRO.

Borchardt, M., Vaccaro, G. L. R., Azevedo, D., & Ponte Junior, J. (2009). O perfil do engenheiro de produção: a visão de empresas da região metropolitana de Porto Alegre. Production, 19(2), 230-248. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132009000200002.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. (2002, 23 de dezembro). Resolução CNE/CP3, de 18 de dezembro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a organização e o funcionamento dos cursos superiores de tecnologia. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Seção 1, 162.

Brasil. Ministério da Educação – MEC. (2019a). Curso de graduação em engenharia. Brasília: MEC.

Brasil. Ministério da Educação. (2019b, 26 de abril). Resolução nº 2, de 24 de abril de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Seção 1, 43.

Brown, M. E., Treviño, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: a social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97(2), 117-134. http://dx.doi.org/10.1016/j.obhdp.2005.03.002.

Brudler, E., & Holtorf, H. (2018). On the alumni networking of the Postgraduate Programme Renewable Energy at the University of Oldenburg. Solar Energy, 173, 691-695. http://dx.doi.org/10.1016/j.solener.2018.07.062.

Carvalho, L. D. A., & Tonini, A. M. (2017). Uma análise comparativa entre as competências requeridas na atuação profissional do engenheiro contemporâneo e aquelas previstas nas diretrizes curriculares nacionais dos cursos de Engenharia. Gestão & Produção, 24(4), 829-841. http://dx.doi.org/10.1590/0104-530x1665-16.

Chi, H., Jones, E. L., & Grandham, L. P. (2012). Enhancing mentoring between alumni and students via smart alumni system. Procedia Computer Science, 9, 1390-1399. http://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2012.04.153.

Cohen, L., & Malloy, C. J. (2010). The power of alumni networks. Harvard Business Review, 88, 10.

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334.

Cunha, F. (2012). Coleta, desenvolvimento e análise do perfil dos egressos de graduação em engenharia de materiais e metalúrgica da escola Politécnica da USP [Trabalho de conclusão]. Escola Politécnica, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Deros, B. M., Mohamed, A., Mohamed, N., & Ihsan, A. K. A. M. (2012). A study of alumni feedback on outcome based education in the Faculty of Engineering & Built Environment, Universiti Kebangsaan Malaysia. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 60, 313-317. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.385.

Dwek, M. (2012). Por uma renovação da formação em engenharia: questões pedagógicas e curriculares do atual modelo brasileiro de educação em engenharia (dissertação). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Graduate Management Admission Council – GMAC. (2017). Alumni Perspectives Survey Report 2017. Reston: GMAC.

Groysberg, B., & Slind, M. (2012). Leadership is a conversation. Harvard Business Review, 90(6), 76-84, 144. PMid:22741420.

Heckman, R., & Guskey, A. (1998). The relationship between alumni and university: toward a theory of discretionary collaborative behavior. Journal of Marketing Theory and Practice, 6(2), 97-112. http://dx.doi.org/10.1080/10696679.1998.11501799.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2015). Política Institucional de Integração e de Avaliação do Egresso na Melhoria da IES. Brasília: Diretoria de Avaliação da Educação Superior INEP/MEC.

Jackson, D. (2010). An international profile of industry-relevant competencies and skill gaps in modern graduates. International Journal of Management Education, 8(3), 29-58. http://dx.doi.org/10.3794/ijme.83.288.

Jung, C. F. & Dörr, C. R. B. (2017). Método para elaboração de programas de disciplinas a partir de competências: habilidades, atitudes e conhecimentos. In Anais do XVII Colóquio Internacional de Gestão Universitária (pp. 1-5). Mar Del Plata: Universidad Nacional de Mar Del Plata.

Li, F., Miao, Y., & Yang, C. (2015). How do alumni faculty behave in research collaboration? An analysis of Chang Jiang Scholars in China. Research Policy, 44(2), 438-450. http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2014.09.002.

Lima, R. M., Mesquita, D., Rocha, C., & Rabelo, M. (2017). Defining the Industrial and Engineering Management Professional Profile: a longitudinal study based on job advertisements. Production, 27(No. spe), e20162299. https://doi.org/10.1590/0103-6513.229916.

Lucena, J., Downey, G., Jesiek, B., & Elber, S. (2008). Competencies beyond countries: the re‐organization of engineering education in the United States, Europe, and Latin America. Journal of Engineering Education, 97(4), 433-447. http://dx.doi.org/10.1002/j.2168-9830.2008.tb00991.x.

Martilla, J. A., & James, J. C. (1977). Importance-performance analysis. Journal of Marketing, 41(1), 77-79. http://dx.doi.org/10.1177/002224297704100112.

Passow, H. J. (2007). What competencies should engineering programs emphasize? A meta-analysis of practitioners’ opinions informs curricular design. In Proceedings of the 3rd International CDIO Conference (pp. 1-36). Cambridge: MIT.

Passow, H. J. (2012). Which ABET competencies do engineering graduates find most important in their work? Journal of Engineering Education, 101(1), 95-118. http://dx.doi.org/10.1002/j.2168-9830.2012.tb00043.x.

Pena, M. D. C. (2010). Acompanhamento de egressos: uma análise conceitual e sua aplicação no âmbito educacional brasileiro. Educação & Tecnologia, 5(2), 25-30.

Pike, G. R. (1994). The relationship between alumni satisfaction and work experiences. Research in Higher Education, 35(1), 105-123. http://dx.doi.org/10.1007/BF02496664.

Rattanamethawong, N., Sinthupinyo, S., & Chandrachai, A. (2018). An innovation model of alumni relationship management: Alumni segmentation analysis. Kasetsart Journal of Social Sciences, 39(1), 150-160. http://dx.doi.org/10.1016/j.kjss.2017.02.002.

Ribeiro, J. L. L. S. (2014). SINAES: o que aprendemos acerca do modelo adotado para avaliação do ensino superior no Brasil. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 20(1), 143-161.

Santos, P. F., Simon, A. T., Guimarães, G. E., Amorim, M., & Vieira Junior, M. (2017). Analyzing the competences of production engineering graduates: an industry perspective. Production, 27(0). http://dx.doi.org/10.1590/0103-6513.005317.

Schanaider, A. (2015). Sistema de mapeamento dos egressos. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, 42(6), 413-417. http://dx.doi.org/10.1590/0100-69912015006011. PMid:26814995.

Silva, J. M., & Bezerra, R. O. (2015). Sistema de acompanhamento dos egressos aplicado na Universidade Federal de Santa Catarina. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 8(3), 1-15.

Streiner, D. L. (2003). Starting at the beginning: an introduction to coefficient alpha and internal consistency. Journal of Personality Assessment, 80(1), 99-103. http://dx.doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_18. PMid:12584072.

Tansey, J., & Yarrish, J. (2008). Tracking alumni: strategies for collecting and updating personal and professional information, students affair leadership council. Washington: The Advisory Board Company. Retrieved in 2008, November 1, from https://www.etsu.edu/125/documents/tracking-alumni.pdf

Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach’s alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53-55. http://dx.doi.org/10.5116/ijme.4dfb.8dfd. PMid:28029643.

Universidade de São Paulo – USP. (2018). Alumni USP: Uma plataforma para reunir ex-alunos da Universidade. Retrieved in 2018, November 1, from http://www.alumni.usp.br/

Universidade Estadual de Londrina – UEL. (2006). Acompanhamento do Egresso (No. 5, Cadernos de Avaliação Institucional). Londrina: Pró-reitoria de planejamento.

Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. (2015). Projeto Pedagógico da Graduação em Engenharia de Produção. Porto Alegre: Departamento de Engenharia de Produção e Transportes, Escola de Engenharia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. (2018). Universium, Investigação de talento - Pesquisa Universium 2018: relatório. Porto Alegre: UFRGS.

Universium. (2017). Employers & Gen Y: the soft skills that get you hired. USA: Universium.

Younis, N. (2002). Impact of alumni feedback on the curriculum. In Proceedings of the 2002 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition (Vol. 7, No. 1). Monteal: American Society for Engineering Education.

Zanlorenssi, G., & Ferreira, L. (2016). O seu salário diante da realidade brasileira. NEXO. Retrieved in 2019, November 1, from https://www.nexojornal.com.br/interativo/2016/01/11/O-seu-sal%C3%A1rio-diante-da-realidade-brasileir
 

5e5968f40e8825b6435d5a13 production Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections