Production
https://prod.org.br/doi/10.1590/S0103-65132011005000056
Production
Article

Pesquisa-ação na engenharia de produção: proposta de estruturação para sua condução

Action research in production engineering: a structure proposal for its conduction

Mello, Carlos Henrique P.; Turrioni, João Batista; Xavier, Amanda Fernandes; Campos, Danielle Fernandes

Downloads: 0
Views: 1213

Resumo

A pesquisa-ação é um método de pesquisa qualitativa que cada vez mais se destaca como estratégia de pesquisa adotada em engenharia de produção. Contudo, esse método sofre com preconceitos a respeito do seu mérito científico, bem como com uma indefinição de como sua condução pode ser validada. Visando minimizar essas lacunas da literatura, a partir de uma pesquisa de cunho conceitual-teórico, o presente trabalho visa propor um processo para o planejamento e condução de pesquisas na engenharia da produção por meio da pesquisa-ação. Consideram-se como contribuições científicas do presente trabalho a discussão acerca das formas de iniciação e das etapas de validação das pesquisas que empregam o método da pesquisa-ação. Conclui-se que, dentro do paradigma científico do realismo, os critérios mais adequados para a validação da pesquisa-ação são a adequação ontológica, a validade contingente, a percepção múltipla dos participantes, a fidedignidade metodológica, a generalização analítica e a validade do construto.

Palavras-chave

Engenharia de produção. Pesquisa-ação. Metodologia de pesquisa.

Abstract

Action research is a qualitative method that is increasingly achieving a place of prominence as a technical procedure used in production engineering research. However, this method is discriminated in its scientific merit and lacks conduction validation. In an attempt to fill in these gaps in the literature, this paper proposes a process for conducting research in production engineering by means of action research. The scientific contributions of this work are the discussion about the forms of initiation and the implementation of validation phases employing the action research method. It was concluded that, within the scientific paradigm of realism, the most appropriate criteria for the validation of action research method are the ontological appropriateness, contingent validity, multiple perception of participants, methodological trustworthiness, analytic generalization, and construction validity.

Keywords

Production engineering. Action research. Research methodology.

References

AVISON, D.; BASKERVILLE, R.; MYERS, M. Controlling action research projects. Information Technology & People, v. 14, n. 1, p. 28-45, 2001. http://dx.doi.org/10.1108/09593840110384762

BALLANTYNE, D. Action research reviewed: a market-oriented approach. European Journal of Marketing, v. 38, n. 3-4, p. 321 337, 2004. http://dx.doi.org/10.1108/03090560410518576

BASKERVILLE, R.; PRIES-HEJE, J. Grounded action research: a method for understanding IT in practice. Accounting, Management and Information Technology, v. 9, n. 1, p. 1-23, 1999. http://dx.doi.org/10.1016/S0959-8022(98)00017-4

BERTO, R. M. V. S.; NAKANO, D. N. A produção científica nos anais do Encontro Nacional de Engenharia de Produção: um levantamento de métodos e tipos de pesquisa. Produção, v. 9, n. 2, p. 65-76, 2000. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65131999000200005

BRYMAN, A. Research methods and organization studies (contemporary social research). 1st ed. London: Routledge, 1989. http://dx.doi.org/10.4324/9780203359648

CARR, W. Philosophy, methodology and action research. Journal of Philosophy of Education, v. 40, n. 4, p. 421-435, 2006. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9752.2006.00517.x

CARVALHO, B. V. Aplicação do método ágil Scrum no desenvolvimento de produtos de software em uma pequena empresa de base tecnológica. 2009. 100 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)_Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2009.

CHECKLAND, P.; HOLWELL, S. Action research: its nature and validity. Systemic Practice and Action Research, v. 11, n. 1, p. 9-21, 1998. http://dx.doi.org/10.1023/A:1022908820784

CHIMENDES, V. C. G. Análise de modelo para projeto e desenvolvimento de serviços: pesquisa-ação em empresa de transporte rodoviário de passageiros. 2007. 218 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)-Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2007.

COGHLAN, D.; BRANNICK, T. Doing action research in your own organization. 2nd ed. London: Sage, 2008.

COUGHLAN, P.; COGHLAN, D. Action research for operations management. International Journal of Operations & Production Management, v. 22, n. 2, p. 220-240, 2002. http://dx.doi.org/10.1108/01443570210417515

CRAIGHEAD, C. W.; MEREDITH, J. Operations management research: evolution and alternative future paths. International Journal of Operations & Production Management, v. 28, n. 8, p. 710 726, 2008. http://dx.doi.org/10.1108/01443570810888625

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Trad. Luciana de Oliveira Rocha. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DEMING, W. E. A nova economia para a indústria, o governo e a educação. São Paulo: Qualitymark, 1997.

DESHPANDE, R. Paradigms lost: on theory and method in research in marketing. Journal of Marketing, v. 47, Fall, p. 101-110, 1983. http://dx.doi.org/10.2307/1251403

FILIPPINI, R. Operations management research: some reflections on evolution, models and empirical studies in OM. International Journal of Operations & Production Management, v. 17, n. 7, p. 655-670, 1997. http://dx.doi.org/10.1108/01443579710175583

FRENCH, S. Action research for practicing managers. Journal of Management Development, v. 28, n. 3, p. 187-204, 2009.

GUBA, E.; LINCOLN, Y. Competing paradigms in qualitative research. In: Dezin, N. K.; Lincoln, Y. (Eds.). Handbook of qualitative research. Newbury Park: Sage, 1994.

HEALY, M.; PERRY, C. Comprehensive criteria to judge validity and reliability of qualitative research within the realism paradigm. Qualitative Market Research: an International Journal, v. 3, n. 3, p. 118-126, 2000. http://dx.doi.org/10.1108/13522750010333861

KOCK, N; JENKINS, A.; WELLINGTON, R. A field study of success and failure factors in asynchronous groupware supported process improvement groups. Business Process Management Journal, v. 5, n. 3, p. 238-253, 1999. http://dx.doi.org/10.1108/14637159910283010

LEONEL, S. G. Um estudo do processo de planejamento tecnológico de uma empresa nascente: alinhando tecnologia, produto e mercado com foco na necessidade do cliente. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)_Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

LEWIN, K. Action research and minority problems. Journal of Social Issues, v. 2, p. 34-46, 1946. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. V. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2006.

MATTOS NETO, P. Planejamento de novos produtos por intermédio do Método Technology Roadmapping (TRM) em uma pequena empresa de base tecnológica do setor de internet móvel. 2005. 141 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)_Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.

MCINNES, P.; HIBBERT, P.; BEECH, N. Exploring the complexities of validity claims in action research. Management Research News, v. 30, n. 5, p. 381-390, 2007. http://dx.doi.org/10.1108/01409170710746373

MIGUEL, P. A. C. QFD no desenvolvimento de novos produtos: um estudo sobre a sua introdução em uma empresa adotando a pesquisa-ação como abordagem metodológica. Produção, v. 19, n. 1, p. 105-128, 2009. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132009000100008

NORONHA, J. C. Opções reais aplicadas à gestão do processo de desenvolvimento de produto em uma indústria de autopeças. 2009. 137 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)_Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2009.

OQUIST, P. The epistemology of action research. Acta Sociologica, v. 21, n. 2, p. 143-163, 1978. http://dx.doi.org/10.1177/000169937802100204

RIORDAN, P. The philosophy of action science. Journal of Managerial Psychology, v. 10, n. 6, p. 6-13, 1995. http://dx.doi.org/10.1108/02683949510093821

ROWLEY, J.; SLACK, F. Conducting a literature review. Management Research News, v. 27, n. 6, p. 31-39, 2004. http://dx.doi.org/10.1108/01409170410784185

SCHWAB, D. P. Research methods for organizational studies. 2. ed. London: Routledge, 2005.

SERSON, S. M. Fábrica veloz: um modelo para competir com base no tempo. 1996. 159 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)_Universidade de São Paulo, 1996.

SUSMAN, G. I.; EVERED, R. D. An assessment of the scientific merits of action research. Administrative Science Quarterly, v. 23, p. 582-603, 1978. http://dx.doi.org/10.2307/2392581

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 15. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

THOMPSON, F.; PERRY, C. Generalizing results of an action research project in one work place to other situations: principals and practice. European Journal of Marketing, v. 38, n. 3-4, p. 401-417, 2004. http://dx.doi.org/10.1108/03090560410518611

TORRACO, R. J. Writing integrative literature reviews: guidelines and examples. Human Resource Development Review, v. 4, n. 3, p. 356-367, 2005. http://dx.doi.org/10.1177/1534484305278283

WESTBROOK, R. Action research: a new paradigm for research in production and operations management. International Journal of Operations & Production Management, v. 15, n. 12, p. 6-20, 1995. http://dx.doi.org/10.1108/01443579510104466

WINTER, R. Truth or fiction: problems of validity and authenticity in narratives of action research. Educational Action Research, v. 10, n. 1, p. 143-154, 2002. http://dx.doi.org/10.1080/09650790200200178

WOODSIDE, A. G.; WILSON, E. J. Case studies research methods for theory building. Journal of Business and Industrial Marketing, v. 18, n. 6/7, p. 493-508, 2003. http://dx.doi.org/10.1108/08858620310492374

YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
5883a3b77f8c9da00c8b45f2 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections