Production
https://prod.org.br/doi/10.1590/S0103-65132009000300006
Production
Article

Avaliação do conforto térmico no aprendizado: estudo de caso sobre influência na atenção e memória

Evaluation of thermal comfort in learning: study case about the influence in attention and memorization

Batiz, Eduardo Concepción; Goedert, Jean; Morsch, Junir Junior; Kasmirski Junior, Pedro; Venske, Rafael

Downloads: 0
Views: 912

Resumo

O conforto térmico, cujo avaliação é um processo de caráter psicofisiológico, busca adaptar o ambiente para que este ofereça melhores condições de saúde, segurança, rendimento e bem-estar. Este artigo verifica a relação entre conforto térmico na sala de aula universitária e o rendimento da atenção e da memória dos estudantes. Métodos de avaliação objetivos e subjetivos foram aplicados nessa verificação, como o questionário baseado no modelo proposto por Batiz e Goedert, o teste das figuras de Rey e o cálculo do PMV e PPD pelas expressões de Fanger. Constatou-se uma coincidência da ordem de 90,9% entre o PMV calculado pelas equações de Fanger e a avaliação subjetiva medida pela aplicação do questionário, demonstrando que o questionário é uma ferramenta efetiva para avaliação do conforto térmico. Constatou-se que 70% dos avaliados obtiveram resultados positivos no teste de atenção e memória. Todos os alunos que estavam em condição de conforto apresentaram resultados positivos.

Palavras-chave

Evaluation of thermal comfort in learning: study case about the influence in attention and memorization

Abstract

Thermal comfort is a psycho-physiological phenomenon that looks to environmental adaptations to provide better health conditions, and levels of safety, performance and comfort. This article examines the relationship between thermal comfort in university classrooms with students' attention and recall performance. Objective and subjective evaluation methods were applied, such as a questionnaire based on the proposed model by Batiz and Goedert, Figure of Rey Method and Fanger Method. It was observed that there is a 90.9 per cent coincidence between the PMV calculated and the subjective value measured. It shows that the questionnaire is an effective tool for evaluating thermal comfort. It was observed that 70 per cent of the students evaluated manifested a positive output in attention and memory tests. Positive results were obtained in the test by students in comfortable conditions.

Keywords

Thermal comfort, attention, memory

References



American Society of Heating and Air Conditioning Engineers - ASHRAE. Physiological principles for comfort and health. In: Handbook Fundamentals. Atlanta, 2001. p. 8.1 - 8.2.

BATIZ, E. C.; GOEDERT, J. Avaliação do Conforto Térmico em Postos de Trabalho de Motoristas de Ônibus: Estudo de Caso. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ERGONOMIA, 14, 2006, Curitiba. Anais... Curitiba: ABERGO, 2006. ISBN: 85-89211-06-1

CAMPOS, J. A. A.; SANTACANA, M. F.; NEBOT, T. K. Repertorios cognoscitivos de atención, percepción y Memoria. Documento de trabajo. Barcelona, España: Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico, Facultad de Psicología, Universidad de Barcelona, s/d. Disponível em: . Acesso em: 23 dezembro 2008.

FANGER, P. O. Thermal comfort: analysis and applications in environmental engineering. United States: McGraw-Hill Book Company, 1970. 244 p.

GOEDERT, J.; BATIZ, E. C. Aspectos para Discussão de uma Proposta para Avaliação de Conforto Térmico em Postos de Motorista de Ônibus. São Paulo: SAE, 2004.

GOUVÊA, T. C. et al. Avaliação do Conforto Térmico: Uma Experiência de Campo. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE CONFORTO NO AMBIENTE CONSTRUÍDO (ENCAC), 7, e CONFERÊNCIA LATINO-AMERICANA SOBRE CONFORTO E DESEMPENHO ENERGÉTICO DE EDIFICAÇÕES (COTEDI), 2, 2003, Curitiba. Anais. ..

HOWELL, W.; STRAMLER, C. S. The Contribution of Psychological Variables to the Prediction of Thermal Comfort Judgments in Real World Settings. ASHRAE Transactions, v. 87, n. 1, p. 609-621, 1981.

INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR STANDARDIZATION. ISO7726: Thermal Environment - Instruments and method for measuring physical quantities. Geneva, 1998.

______. ISO7730: Moderate Thermal Environments - Determination of the PMV and PPD indices and specification of the conditions for thermal comfort. Geneva, 1994.

______. ISO7730: Ergonomics of the thermal environment - Analytical determination and interpretation of thermal comfort using calculation of the PMV and PPD indices and local thermal comfort criteria. Geneva, 2005.

______. ISO10551: Ergonomics of the Thermal Environment - Assessment of the influence of the Thermal Environment Using Subjective Judgment Scales. Geneva, 1995.

LAMBERTS, R.; XAVIER, A. A. P. Conforto térmico em ambientes internos. Florianópolis: Laboratório de Eficiência Energética em Edificações, 2003. (Material didático para disciplina conforto térmico). Disponível em: . Acesso em: 01 setembro 2006.

MENDELL, M. J.; HEATH, G. A. Do indoor pollutants and thermal conditions in schools influence student performance? A critical review of the literature. Indoor Air, v. 15, p. 27-52, 2005.

REY, A. Teste de cópia e de reprodução de memória de figuras geométricas complexas. Tradução de Teresinha Rey e Lucia C. F. Franco. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

RODRIGUEZ, A.; DELGADO, A. El método y las técnicas en Psicología del Trabajo y de las organizaciones. In: RODRIGUEZ, A. Introducción a la Psicología del trabajo y de las Organizaciones. Madrid: Pirámide, 1998. p. 71-84.

SANTOS, T. M. Manual de Psicologia. 2 ed. São Paulo: Editora Nacional, 1967.

SILVA, L. B. Análise da relação entre Produtividade e conforto térmico: o caso dos digitadores do centro de processamento de dados da Caixa Econômica Federal de Pernambuco. Florianópolis, 2001. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina.

STEFANO, P. C. et al. Thermal comfort in Italian classrooms under free running conditions during mid seasons: Assessment through objective and subjective approaches. Building and Environment, 2008. Doi:10.1016/j.buildenv.2008.05.23.

WARGOCKI, P. et al. The effects of classroom air temperature and outdoor air supply rate on performance of school work by children. Proceedings of Indoor Air I, v. 1, p. 368-72, 2005.

WOODS, J. E. et al. Relationships between measures of Thermal Environment and measures of Worker Productivity. ASHRAE Transactions, v. 87, n. 2, p. 117-144, 1981.

XAVIER, A. A. de P. Condições de conforto térmico para estudantes de 2º Grau na região de Florianópolis. Florianópolis, 1999. 198 p. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina.

5883a3d77f8c9da00c8b467c 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections