Production
https://prod.org.br/doi/10.1590/S0103-65132009000200011
Production
Article

Formação de competências para o desenvolvimento de produtos em subsidiárias brasileiras de montadoras de veículos

Building competencies for product development in Brazilian subsidiaries of the automotive industry

Amatucci, Marcos; Bernardes, Roberto Carlos

Downloads: 0
Views: 786

Resumo

O Desenvolvimento de Produtos (DP) em subsidiárias de multinacionais traz enormes ganhos para o país em termos do amadurecimento de fatores de produção avançados, aproveitamento e alavancagem de especialização de mão-de-obra, e inserção estratégica do país na divisão internacional do trabalho. Este trabalho analisa as condições de capacitação de subsidiárias de montadoras de veículos para o DP e apresenta um modelo explicativo do desenvolvimento desta capacitação. O estudo foi feito em duas montadoras que desenvolveram carros no Brasil, a GM e a VW, com a utilização de Grounded Theory. O modelo mostra que a capacitação é resultado de uma combinação da estratégia da matriz com a estratégia da subsidiária, tendo em vista fatores ambientais globais, a saber: a necessidade de adaptação de modelos globais e a impossibilidade de fazê-lo centralizadamente; e fatores locais, a saber, fatores locais do ambiente brasileiro, aprendizado gradualista por adaptação e as ligações com fontes de competências. Implicações para a teoria e para a prática são indicadas.

Palavras-chave

Indústria automobilística, desenvolvimento de produto, estratégia da subsidiária, formação de competências

Abstract

Product Development (PD) carried out in subsidiaries of multinational corporations (MNCs) located in countries with emerging economies provides advances in factors of production, creates high-quality jobs, increases specialisation of the workforce, and it is favourable to a strategic insertion of the host country in the international division of labour. This paper analyses the overall conditions of Product Development competence building at subsidiaries of automotive companies located in Brazil, and puts forward an aexplanatory model of this competence building process. The study was held at two Brazilian subsidiaries that had effectively developed new products - General Motors do Brasil and Volkswagen do Brasil - with the use of Grounded Theory. The model shows that competence building is caused by global factors such as the need for adapting global models and the impossibility of performing this adaptation in a centralised way; and local factors such as local conditions of Brazilian business environment, gradual learning by adaptation and links to competence sources. Implications for theory and managerial practice are discussed.

Keywords

Automotive industry, product development, strategy of the subsidiary, competence building.

References



AMATUCCI, M.; BERNARDES, R. C. O novo papel das subsidiárias de países emergentes na inovação em empresas multinacionais: o caso da General Motors do Brasil. RAI - Revista de Administração e Inovação, São Paulo, v. 4, n. 3, p. 5-16, 2007.

BARTLETT, C. A. Building and managing the transnational: the new organizational challenge. In: PORTER, M. E. Competition in Global Industries. Boston, MA: Harvard Business School Press, 1986.

BIRKINSHAW, J. Strategy and Management in MNE subsidiaries. In: RUGMAN, A.; BREWER. T. Oxford handbook of international business. Oxford: University Press, 2001.

BONACHE, J.; BREWSTER, C. Knowledge Transfer and the Management of Expatriation. Thunderbird International Business Review, v. 43, n. 1, p. 145-68, Jan./Feb. 2001.

BOYER, R.; FREYSSENET, R. Les modèles productifs. Paris: La Decouverte (reperes), 2000.

BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. Empresas multinacionais e interesses de classes. Encontros com a Civilização Brasileira, n. 4, p. 11-27, out. 1978.

BRYMAN, A.; TEEVAN, J. J. Social research methods. (Canadian Edition) Oxford: University Press, 2005.

CHANARON, JEAN-JACQUES. Automobiles: a static technology, a 'wait-and-see' industry? Technology Management., v. 16, n. 7, p. 595-630, 1998.

CHEVROLET. Máquina do Tempo. Agosto, 2007. Disponível em: http://www.chevrolet.com.br/sobregm/maquina_tempo.shtm. Acesso em: 4 ago. 2007.

CLARK, K. B.; FUJIMOTO, T. Product development performance: strategy, organization and management in the world auto industry. Boston, MA: Harvard Business School Press, 1991.

CLARK, K. B.; WHEELWRIGHT, S. C. Managing new product and process development: text and cases. New York, NY: The Free Press, 1993.

CONSONI, F. L.; QUADROS, C. R. As estratégias de produto das subsidiárias das montadoras no Brasil: adaptação ou desenvolvimento local? In: CONGRESSO SAE BRASIL. A competitividade do Brasil no cenário internacional - TI: meio ambiente e mercado. São Paulo, Anais... São Paulo, 2003.

______. Da adaptação ao desenvolvimento de novos veículos: uma análise da evolução das capacitações em desenvolvimento de produto na indústria automobilística a partir do projeto Meriva. In: ANAIS DO XXIII SIMPÓSIO DE GESTÃO DA INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, 23, 2004. Curitiba, Anais... Curitiba, 2004.

______. Desenvolvimento de produtos na indústria automobilística brasileira: perspectivas e obstáculos para a capacitação local. Revista de Administração Contemporânea, v. 6, jan./abr. p. 39-62, 2002.

CUCCIOLI, C. A. Projeto Meriva. Palestra proferida na Escola Superior de Propaganda e Marketing. São Paulo, 5 dez. 2005.

CUSUMANO; M. A.; NOBEOKA, K. Strategy, structure and performance in product development: observations from the auto industries. Research Policy, n. 21, p. 265-93, 1992.

DIAS, A. V. C.; SALERNO, M. S. International division of labour in product development activities: towards a selective decentralization? International Journal of Automotive Technology and Management, v. 4, n. 2/3, 2004.

DICK, Bob. Grounded theory: a thumbnail sketch, 2005. Disponível em: http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arp/grounded.html. Acesso em: 28 set. 2008.

EISENHARDT, Kathleen M. Building theories from case study research. Academy of Management Review, v. 14, n. 4, p. 532-50, 1989.

FROST, T. S.; BIRKINSHAW, J. M.; ENSIGN, P. C. Centers of excellence in multinational corporations. Strategic Management Journal, n. 23, p. 997-1018, 2002.

FUJIMOTO, T. Shortening lead time through early problem solving: a new round of capabilitybuilding competition in the auto industry. Tokyo: University of Tokyo. Discussion Paper, March 1997.

GALINA, S. V. R.; PLONSKI, G. A. Inovação no setor de telecomunicações no Brasil. Revista Brasileira de Inovação, Rio de Janeiro: FINEP, v. 4, n. 1, p. 129-55, 2005.

GLASER, B. G.; STRAUSS, A. L. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine, 1967.

HAMEL G.; PRAHALAD, C. K. Competindo pelo futuro. Rio de Janeiro: Campus, 1995.

KOTABE, M.; PARENTE, R.; MURRAY, J. Y. Antecedents and outcomes of modular production in the Brazilian automobile industry: a grounded theory approach. Journal of International Business Studies, v. 38, p. 84-106, 2007.

MANUCHAKIAN, P. Palestra proferida na Faculdade de Engenharia Industrial. São Paulo, dez. 2007.

MARIOTTO, F. L. Estratégias globais e locais na indústria automobilística brasileira. Relatório de Pesquisa. São Paulo: EAESP/FGV, n. 4, 2003.

MOORE, K.; BIRKINSHAW, J. Centers of excellence in global service firms: part one. Three models for managing knowledge. Knowledge Management Review, n. 9, Aug. 1999(a).

______. Centers of excellence in global service firms: part two. Managing centers as if they were living organisms. Knowledge Management Review, n.10, Sept. 1999(b).

______. Managing knowledge in global servirce firms: centers of excellence. Academy of Management Executive, v. 12, n. 4, p. 81-92, 1998.

PORTER, MichaeL E. The competitive advantage of nations. New York: The Free Press, 1990.

SALERNO, M. S.; MARX, R.; ZILBOVICIUS, M., et al. A nova configuração da cadeia automotiva brasileira. São Paulo: TTO/Poli/Usp: BNDES, 2002. Relatório de Pesquisa. Disponível em: http://www.poli.usp.br/pro/cadeia-automotiva. Acesso em: 4 ago. 2007.

VOLKSWAGEN. VW Annual Report 2006. Disponível em: http://www.volkswagen.de. Acesso em: 25 jun. 2007.

WOMACK, J.; JONES, D.; ROOS, D. A máquina que mudou o mundo. Rio de Janeiro: Campus, 1992.

5883a3dc7f8c9da00c8b468f 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections