Production
https://prod.org.br/doi/10.1590/S0103-65132008000300002?lang=en
Production
Article

Internet como fonte de vantagem competitiva: um caso na indústria portuária

Internet as source of competitive advantage: a case in the port industry

Oliveira, Claudio Luis C. de; Laurindo, Fernando José B.; Carvalho, Marly Monteiro de; Silva, Francisco de Vilhena M.

Downloads: 0
Views: 896

Resumo

A Internet tem sido reconhecida como uma fonte de vantagem competitiva. Em países emergentes, como o Brasil, a Internet representa novas possibilidades para empresas e para inserção da economia nacional em mercados globais. A presente pesquisa objetiva entender como uma empresa atuando no setor portuário no Brasil pode obter vantagens competitivas através de aplicações baseadas em Internet. Para isto, algumas questões devem ser respondidas: (i) Como uma empresa brasileira pode usar aplicações baseadas em Internet para estabelecer diferenciais frente à concorrência no setor portuário? (ii) Como as características do cenário brasileiro – instabilidade econômica, legislação, impostos, mão-de-obra, criatividade – afetaram as estratégias de aplicações on-line baseadas em Internet dessa empresa? Para tanto, foram utilizados diversos elementos presentes na bibliografia sobre estratégia e tecnologia da informação. O método aplicado foi o estudo de caso, realizado em um terminal de contêineres do Porto de Santos que tem usado intensamente a Internet em suas operações.

Palavras-chave

Internet, estratégia, logística, e-business

Abstract

Internet has been acknowledged as a source of competitive advantage. For development countries as Brazil, the Net can bring new possibilities for companies and for national economy insertion in global markets. For this reason, Internet strategic use was analysed in a Brazilian Port. This research aims to understand how a company of the ports industry in Brazil can obtain competitive advantages through Internet-based applications. For this purpose, the following questions should be answered: (i) How a Brazilian company can use Internet-based applications to establish differentials from its competitors in ports industry?(ii) How the characteristics of the Brazilian environment like economic instability, laws, taxes, workforce, creativity biased on-line strategies of this company? In order to clarify these points, concepts about strategy and information technology were analysed. The applied method was case study, performed in a container terminal in the Brazilian Port in Santos, which had used Internet intensively in its operations.

Keywords

Internet, logistics, value system, e-business

References



A TRIBUNA. Codesp inaugura sistema eletrônico para atracação. A Tribuna - Porto e Mar, edição de 24 de abril, p. C5, 2001

A TRIBUNA. Movimento de cargas no porto bate recorde. Disponível em www.atribuna.com.br, site acessado em abril, 2003.

BENBASAT, D.K. GOLDSTEIN, M. MEAD. The case research strategy in studies of information systems. MIS Quarterly, v. 11, n. 3, p. 369-386, 1987.

BNDES – Cadernos de Infra-estrutura – Banco Nacional de Desenvolvimento. Disponível em em www.bndes.gov.br, site acessado em abril 2003, 2001.

BNDES– Informe Infra-estrutura – Porto de Santos: Aspectos de competitividade. Disponível em www.bndes.gov.br, site acessado em abril 2003, 2000.

BOVET, D.; MARTHA, J. Redes de Valor- Aumente os lucros pelo uso da Tecnologia da Informação na cadeia de valor. São Paulo: Negócio Editora Ltda., 2001.

BUSSINGER, F. Reformas e regulação portuária. Pesquisa IPEA, 1998.

CARVALHO, M. M.; LAURINDO, F. J. B. Estratégias para Competitividade. São Paulo: Editora Futura, 272 p., 2003.

CARVALHO, M. M.; LAURINDO, F. J. B.; PESSÔA, M. S. P. Information Technology Project management to achieve efficiency in Brazilian Companies. In: KAMEL, Sherif. (Org.). Managing Globally with Information Technology. Hershey, p. 260-271, 2003.

CHANDRASHEKAR, A.; SCHARY, P. B. Toward the Virtual Supply Chain: the convergence of IT and Organization. International Journal od Logisitics Management, v. 10, n. 2, p. 27-39, 1999.

CLAVER, E.; GONZALEZ, R.; LLOPIS, J. An analysis of research in information systems (1981-1997). Information & Management, v. 37, n. 4, p. 181-195, 2000.

DUHAN S.; LEVY M.; POWELL P. Information systems strategies in knowledge-based SMEs: the role of core competencies. European Journal of Information Systems, v. 10, p. 25-40, 2001.

EVANS, P. B.; WURSTER, T. S. Strategy and the New Economy of Information. Harvard Business Review, v. 75, p. 71-82, 1997.

FARRELL, D. The Real New Economy. Harvard Business Review, v. 81, n. 10, p. 104-112, 2003.

HENDERSON, J. C.; VENKATRAMAN, N. Strategic alignment: leveraging information technology for transforming onganizations. IBM Systems Journal, v. 32, n. 1, p. 4-16, 1993.

GAZETA MERCANTIL, Porto de Santos se prepara para novo salto em 2005. Gazeta Mercantil – Transportes, edição de 10 de janeiro de 2005, p. A-12, 2005.

LAURINDO, F. J. B.; CARVALHO, M. M.; SHIMIZU, T. Information Technology Strategy Alignment: Brazilian Cases. In: KANGAS, Kalle. (Org.). Business Strategies for Information Technology Management. Hershey, p. 186-199, 2003.

LAURINDO, F. J. B. Tecnologia da Informação: eficácia nas organizações. São Paulo, Editora Futura, 2002, 248 p.

LAURINDO, F. J. B. Tecnologia da Informação como Suporte às Estratégias Empresariais. In: AMATO NETO, João. (Org.). Redes entre organizações. São Paulo, 2005, p. 240-257.

LEONARD-BARTON, D., A dual methodology for case studies: synergistic use of longitudinal single site with replicated multiple sites. Organization Science, v. 1, n. 3, p. 248-266, 1990.

MATTOS, C. A.; LAURINDO, F. J. B. New Products Development Based on Web Technology: Case Studies in Brazilian Companies. Brazilian Journal of Operations and Production Management, v. 4, p. 61-76, 2007.

MC FARLAN, W. F. Information technology changes the way you compete. Harvard Business Review, v. 62, n. 3, p. 98-103, 1984.

MIGUEL, P. A. C. Estudo de caso na engenharia de produção: estruturação e recomendações para sua condução. Revista Produção, v. 17, n. 1, p. 216-229, 2007.

OLIVEIRA, C. L. O.; LAURINDO, F. J. B.; CARVALHO, M. M.; SILVA, F. V. M., Integrating the Value System with the Internet: the Case of a Brazilian Harbour EuromaPoms. In: EUROMA&POMS – European Operations Management Association & Production and Operations Management Society – First Joint International Conference, 2003, Cernobbio. Procedings of EurOMA&POMS2003 - One world? One view of OM? The challenges of integrating research and practices, v. 3, p. 207-216, 2003.

PEREIRA, N. N.; LAURINDO, F. J. B. A importância da Tecnologia da informação na indústria de construção naval: Um estudo de caso. Revista Produção, v. 17, n. 2, p. 354-367, 2007.

PORTER, M. E. How Competitive forces shape strategy. Harvard Business Review, v. 57, n. 6, p. 137-145, 1979.

PORTER, M. E. Strategy and the internet. Harvard Business Review, v. 79, n. 3, p. 63-78, 2001.

PORTER, M. E.; MILLAR, V. E. How information gives you competitive advantage. Harvard Business Review, v. 63, n. 4, p. 149-160, 1985.

PORTO DE SANTOS (2005a). Santos e seu mercado, o grande porto do Brasil. www.portodesantos.com.br, acessado em fevereiro de 2005.

______________ (2005b). Santos e suas características, série histórica de movimentação. www.portodesantos.com.br, acessado em fevereiro de 2005.

______________ (2005c). História do Porto de Santos. www.portodesantos.com.br, acessado em fevereiro de 2005.

______________ (2005d). Santos e seus mercados, as oportunidades. www.portodesantos.com.br, acessado em fevereiro de 2005.

______________ (2005e). Santos e suas características, áreas arrendadas. www.portodesantos.com.br, acessado em fevereiro de 2005.

______________ (2005f). Projetos de infra-estrutura. www.portodesantos.com.br, acessado em fevereiro de 2005.

______________ (2005g). Supervia de Informações no Porto de Santos. www.portodesantos.com.br, acessado em fevereiro de 2005.

______________ (2005h). Santos e seus mercados, facilidade e acessos. www.portodesantos.com.br, acessado em fevereiro de 2005.

PRAHALAD, C. K.; RAMASWAMY, V. Co-opting Customer Competence. Harvard Business Review, v. 78, n. 1, p. 79-87, 2000.

RAYPORT, J. F.; SVIOKLA, J. J. Exploiting the Virtual Value Chain. Harvard Business Review, v. 73, n. 6, p. 75-85, 1995.

ROCKART, J. F. Chief executives define their own data needs. Harvard Business Review, v. 57, n. 2, p. 81-92, 1979.

SOUZA, C. R. Porto de Santos fecha 2004 com maior crescimento em dez anos. www.portodesantos.com.br, acessado em fevereiro de 2005, 2005.

TAPSCOTT, D. Rethinking Strategy in a Networked World (or how Michael Porter is wrong about the Internet) . Strategy + Business, issue 24, 8 p., 2001.

YIN, R. K. Case Study Research: Design and Methods. Newbury Park, Rev. ed. Sage Publications, 1991.

ZWASS, V. Foundation of Information Systems. Boston: Irwin McGraw-Hill, 1998.

5883a3e07f8c9da00c8b46a3 1574685864 Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections