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https://prod.org.br/doi/10.1590/S0103-65132007000300014
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Melhoria contínua no ambiente ISO 9001:2000: estudo de caso em duas empresas do setor automobilístico

Continuous improvement in ISO 9001:2000 enviroment: case study in two companies of automotive sector

Gonzalez, Rodrigo Valio D.; Martins, Manoel Fernando

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Resumo

Este artigo avalia como duas empresas certificadas pela norma ISO 9001:2000, fornecedoras do setor automobilístico, realizam atividades de melhoria contínua em seus sistemas produtivos. É evidente que diferentes empresas apresentam diferenças quanto à condução de programas de melhoria contínua, e ainda, a motivação para a certificação neste sistema da qualidade também influi na amplitude e constância da melhoria dos processos. Nesse sentido, o artigo analisa como as organizações pesquisadas desenvolvem e estruturam internamente a melhoria contínua, enfatizando a organização do setor produtivo, o modelo de gestão e os principais programas e ferramentas utilizados.

Palavras-chave

Melhoria contínua, ISO 9001:2000, setor automobilístico

Abstract

This article evaluate how two companies certified by the norm ISO 9001:2000, supplier of the automotive sector, accomplish continuous improvement activities in its productive processes. It is obvious that the different industrials environments, presented by the companies in particular, shows differences in relation to the conduction of the continuous improvement programs, and also, the stimulus to get the certification in this quality system which also inspires in the amplitude and constancy of the processes improvement. At this way, the article analyses how the researched organizations develop and organize internally the continuous improvement, emphasizing the production organization, improvement management model and programs and techniques used to these activities.

Keywords

Continuous improvement, ISO 9001:2000, automotive sector

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