Production
https://prod.org.br/doi/10.1590/0103-6513.118113
Production
Article

Proposta de seleção e priorização do portfólio de novos produtos em uma empresa têxtil

Proposal for selecting and prioritizing a portfolio of new products in a textile company

Loos, Mauricio Johnny; Miguel, Paulo Augusto Cauchick

Downloads: 0
Views: 868

Resumo

A gestão de portfólio de produtos é um dos processos responsáveis por manter a posição competitiva das organizações, alocar adequadamente os recursos de desenvolvimento e assegurar maior objetividade e eficácia na seleção dos projetos de novos produtos. Assim sendo, empresas de diversos setores industriais vêm estruturando seus processos de gestão de portfólio no processo de desenvolvimento de produtos (PDP). Nesse contexto, o presente trabalho objetiva desenvolver uma proposta de seleção e priorização de projetos de novos produtos voltada para uma empresa fabricante de produtos têxteis. Com base em um diagnóstico inicial para identificar oportunidades de melhoria na gestão de portfólio de produtos, é feita uma proposta baseada em critérios tais como: importância estratégica, margem de contribuição, volume de venda previsto, dentre outros. A proposta foi então confrontada com dados históricos advindos de situação real, onde constataram-se alterações significativas na priorização dos produtos a serem desenvolvidos, devido a alguns fatores, dentre os quais os principais foram o superdimensionamento das margens de contribuição e dos volumes de venda. Por meio da comparação na aplicação da proposta, conclui-se que esta possibilita que a seleção e priorização de produtos a serem desenvolvidos pela empresa ocorram de forma mais bem estruturada e criteriosa.

Palavras-chave

Gestão de portfólio, Desenvolvimento de produto, Seleção de novos produtos, Empresa têxtil.

Abstract

Product portfolio management is responsible for maintaining the competitive position of an organization, properly allocating resources for new product development, and assuring greater objectivity and effectiveness in the selection of new products. Companies in various industries have structured their portfolio management processes with these goals in mind when developing new products. In this context, this paper develops a proposal for selecting and prioritizing projects for new products for a manufacturer of textile products. After an initial assessment that identified opportunities for improvement in product portfolio management, the proposal was constructed based on criteria such as strategic importance, contribution margins, and sales volume forecasts. The proposal was then compared with historical data. It was found that significant changes were necessary in the prioritization of products to be developed due to factors such as the over-dimensioning of contribution margins and sales volumes. The proposal allows for a better structured process of the selection and prioritization of products to be developed while achieving a more rigorous selection process.

Keywords

Portfolio management, Product development, New product selection, Textile company.

References

Archer, N. P., & Ghasemzadeh, F. (1999). An integrated framework for project portfolio selection. International Journal of Project Management, 17(4), 207-216. http://dx.doi.org/10.1016/S0263-7863(98)00032-5.

Associação Brasileira da Indústria Têxtil e de Confecção – ABIT. (2011). Apresenta informações sobre o perfil do setor têxtil. São Paulo: ABIT. Recuperado em 7 de Julho de 2011, de http://www.abit.org.br/site/navegacao.asp?id_menu=1&id_sub=4&idioma=PT.

Castro, H. G., & Carvalho, M. M. (2010). Gerenciamento do portfólio de projetos: um estudo exploratório. Gestão & Produção, 17(2), 283-296. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200006.

Chen, H. H., Kang, H. Y., Xing, X., Lee, A. H. I., & Tong, Y. (2008). Developing new products with knowledge management methods and process development management in a network. Computers in Industry, 59(2-3), 242-253. http://dx.doi.org/10.1016/j.compind.2007.06.020.

Cheng, L. C. (2000). Caracterização da gestão de desenvolvimento do produto: delineando o seu contorno e dimensões básicas. In Anais do II Congresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produto, São Carlos, SP.

Coldrick, S., Longhurst, P., Ivey, P., & Hannis, J. (2005). An R&D options selection model for investment decisions. Technovation, 25(3), 185-193. http://dx.doi.org/10.1016/S0166-4972(03)00099-3.

Cooper, R. G., Edgett, S. J., & Kleinschmidt, E. J. (1997a). Portfolio management in new product development: lessons from the leaders – I. Research-Technology Management, 40(5), 16-28.

Cooper, R. G., Edgett, S. J., & Kleinschmidt, E. J. (1997b). Portfolio management in new product development: lessons from the leaders – II. Research Technology Management, 40(6), 16-27.

Cooper, R. G., Edgett, S. J., & Kleinschmidt, E. J. (1998). Portfolio management for new products. Reading: Addison-Wesley.

Cooper, R. G., Edgett, S. J., & Kleinschmidt, E. J. (2000). New problems, new solutions: making portfolio management more effective. Research Technology Management, 43(2), 18-33.

Cooper, R. G., Edgett, S. J., & Kleinschmidt, E. J. (2001a). Portfolio management for new product development: results of an industry practices study. R & D Management, 31(4), 361-380. http://dx.doi.org/10.1111/1467-9310.00225.

Cooper, R. G., Edgett, S. J., & Kleinschmidt, E. J. (2001b). Portfolio management for new products (2. ed.). New York: Basic Books.

Cooper, R. G., Edgett, S. J., & Kleinschmidt, E. J. (2004). Benchmarking best NPD practices - I. Research Technology Management, 47(1), 31-43.

Griffin, A. (1997). PDMA research on new product development practices: updating trends and benchmarking best practices. Journal of Product Innovation Management, 14(6), 429-458. http://dx.doi.org/10.1016/S0737-6782(97)00061-1.

Griffin, A., & Page, A. (1996). PDMA success measurement project: recommended measures for product development success and failure. Journal of Product Innovation Management, 13(6), 478-496. http://dx.doi.org/10.1016/S0737-6782(96)00052-5.

Gunasekaran, A. (1998). An integrated product development-quality management system for manufacturing. The TQM Magazine, 10(2), 115-123. http://dx.doi.org/10.1108/09544789810211425.

Hamilton, A. (2002). Considering value during early project development: a product case study. International Journal of Project Management, 20(2), 131-136. http://dx.doi.org/10.1016/S0263-7863(00)00052-1.

Kendall, G. I., & Rollins, S. C. (2003). Advanced project portfolio management and PMO multiplying ROI at warp speed. Boca Raton: J. Roos Publishing.

Lockett, M., De Reyck, B., & Sloper, A. (2008). Managing project portfolios. Business Strategy Review, 19(2), 77-83. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8616.2008.00540.x.

Loos, M. J., & Miguel, P. A. C. (2011). Análise da classificação de projetos de novos produtos e faturamento no desenvolvimento de produtos em uma empresa têxtil. RACE: Revista de Administração, Contabilidade e Economia, 10(2), 185-214.

Loos, M. J., & Miguel, P. A. C. (2012). Product portfolio management practices based on the PDMA survey: a diagnostic in a textile company. Espacios, 33(6), 6-12.

Mahdi, I. M., & Alreshaid, K. (2005). Decision support system for selecting the proper project delivery method using analytical hierarchy process (AHP). International Journal of Project Management, 23(7), 564-572. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijproman.2005.05.007.

McFarlan, F. W. (1981). Portfolio approach to information. Harvard Business Review, 59(5), 142-150.

McNally, R., Durmusoglu, S. S., Calantone, R. J., & Harmancioglu, N. (2009). Exploring new product portfolio management decisions: the role of managers’ dispositional traits. Industrial Marketing Management, 38(1), 127-143. http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2007.09.006.

Meyer, M. H. (1997). Revitalize your product lines through continuos platform renewal. Research Technology Management, 40(2), 17-28.

Miguel, P. A. C. (2008). Implementação da gestão de portfólio de novos produtos: um estudo de caso. Production, 18(2), 388-404.

Mikkola, J. H. (2001). Portfolio management of R&D projects: implications for innovation management. Technovation, 21(7), 423-435. http://dx.doi.org/10.1016/S0166-4972(00)00062-6.

Moore, S. (2010). Strategic project portfolio management: enabling a productive organization. Hoboken: Wiley.

Moraes, R. O., & Laurindo, F. J. B. (2003). Um estudo de caso da gestão de portfólio de projetos de tecnologia de informação. Gestão & Produção, 10(3), 311-328. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2003000300007.

Oliveira, G. N., & Cheng, L. C. (2007). Construindo um sistema de desenvolvimento de produto em empresa têxtil por intermédio de gestão de portfólio. In Anais do 6º Congresso Brasileiro de Desenvolvimento do Produto, Belo Horizonte, MG.

Padovani, M., Carvalho, M. M., & Muscat, A. R. (2010). Seleção e alocação de recursos em portfólio de projetos: estudo de caso no setor químico. Gestão & Produção, 17(1), 157-180. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2010000100013.

Padovani, M., Muscat, A. R., Camanho, R., & Carvalho, M. M. (2008). Looking for the right criteria to define projects portfolio: multiple case study analysis. Product: Management & Development, 6(2), 127-134.

Poolton, J., & Barclay, I. (1998). New product development from past research to future applications. Industrial Marketing Management, 27(3), 197-212. http://dx.doi.org/10.1016/S0019-8501(97)00047-3.

Product Development and Management Association. (2010). 2nd annual planview product portfolio management benchmark study. Austin: CHE Manager International.

Project Management Institute. (2008). The standard for portfolio management (2. ed.). Newton: ANSI.

Rabechini Junior, R., Maximiano, A. C. A., & Martins, V. A. (2005). A adoção de gerenciamento de portfólio como uma alternativa gerencial: o caso de uma empresa prestadora de serviço de interconexão eletrônica. Production, 15(3), 416-433.

Roussel, P. A., Saad, K. N., & Erickson, T. J. (1991). Third generation R&D: managing the link to corporate strategy. Boston: Harvard Business School Press/ Arthur D. Little.

Rozenfeld, H., Forcellini, F. A., Amaral, D. C., Toledo, J. C., Silva, S. L., Alliprandini, D. H., & Scalice, R. K. (2006). Gestão de desenvolvimento de produtos: uma referência para a melhoria do processo. São Paulo: Saraiva.

Turnbull, P. W. (1989). A review of portfolio planning models for industrial marketing and purchasing management. European Journal of Marketing, 24(3), 7-22. http://dx.doi.org/10.1108/03090569010000629.

Wei, C. C., & Chang, H. W. (2011). A new approach for selecting portfolio of new product development projects. Expert Systems with Applications, 38(1), 429-434. http://dx.doi.org/10.1016/j.eswa.2010.06.081.

Wit, A. (1988). Measurement of project success. International Journal of Project Management, 6(3), 164-170. http://dx.doi.org/10.1016/0263-7863(88)90043-9.
5883a46d7f8c9da00c8b4906 production Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections