Production
https://prod.org.br/doi/10.1590/0103-6513.027011?lang=en
Production
Article

Conforto e desconforto em cabines de aeronaves: um método baseado na análise da atividade

Comfort and discomfort in aircraft cabins: a method based on activity analysis

Ciaccia, Flavia Renata Dantas Alves Silva; Sznelwar, Laerte Idal

Downloads: 0
Views: 785

Resumo

A literatura mostra que as poltronas aeronáuticas usualmente são avaliadas por métodos objetivos em experimentos estáticos e realizados fora do seu contexto de uso. O objetivo deste artigo é apresentar um método que utiliza medição contínua de pressão de interface ocupante-poltrona em conjunto com outras técnicas, como observação, relato pós-experimento e filmagem para avaliar o conforto e o desconforto de poltronas e cabines de aeronaves em suas fases de concepção e desenvolvimento. Na primeira etapa do método, os participantes avaliaram as condições para realizar as atividades de ler e repousar em ensaios de 40 minutos, realizados em um simulador de interior de cabine de aeronave. Na segunda etapa, foi realizada uma sessão de brainstorming para gerar ideias e captar oportunidades de melhoria para a poltrona e a cabine da aeronave avaliada. Na última etapa, uma solução sugerida no brainstorming foi prototipada e avaliada em condição de uso.

Palavras-chave

Conforto, Ergonomia, Aeronaves, Mapeamento de pressão

Abstract

The literature shows that aircraft seats are usually evaluated by objective methods in static experiments and performed out of context of use. This paper aims to present a method based on continuous pressure measurement of the passenger-seat interface along with other techniques such as observation, post-experiment report and video recording to evaluate comfort and discomfort in aircraft cabins. In a first step of the method, participants evaluated the performance of reading and resting in 40 minutes tests conducted in a simulated aircraft cabin interior. In a second step, a brainstorming session was conducted to generate improvements in the aircraft seat and cabin. The last step of the method consisted of the prototyped and analysis of the solution proposed during the brainstorming in a condition of use.

Keywords

Comfort, Ergonomics, Aircraft, Interface, Pressure Measurement

References

Agência Nacional de Aviação Civil. (2009). Programa Selo de avaliação dimensional – Selo ANAC. Brasília: ANAC. Recuperado em 19 de Março de 2014, de http://www2.anac.gov.br/arquivos/pdf/2%20-%20Programa%20Selo%20de%20Avalia%C3%A7%C3%A3o%20Dimensional%20(vers%C3%A3o%20final).pdf

Bishu, R. R., Hallbeck, M. S., Riley, M. W., & Stentz, T. L. (1991). Seating comfort and its relationship to spinal profile: a pilot study. International Journal of Industrial Ergonomics, 8(1), 89-101. http://dx.doi.org/10.1016/0169-8141(91)90028-K.

Brown, T. (2010). Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: CAMPUS.

Ciaccia, F. R. D. A. S. (2013). Entre a vivência do conforto e desconforto em cabines de aeronaves: uma abordagem baseada na atividade (Tese de doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.

De Looze, M. P., Kuijt-Evers, L. F. M., & Van Dieën, J. (2003). Sitting comfort and discomfort and the relationship with objective measures. Ergonomics, 46(10), 985-997. http://dx.doi.org/10.1080/0014013031000121977. PMid:12850935.

Eklund, J. (2008). Biomechanics in Work Seating Design. In S. KUMAR, Biomechanics in ergonomics (2. ed.). Boca Raton: CRC Press.

Greghi, M. F., Rossi, T. N., Souza, J. B. G., & Menegon, N. L. (2012). Contributions from the activity analysis to the products development project: case study based on a project of innovation and comfort in aircraft’s cabins. In Proceedings of the 18th World Congress of Ergonomics, Recife, Brasil.

Helander, M., & Zhang, L. (1997). Field studies of comfort and discomfort in sitting. Ergonomics, 40(9), 895-915. http://dx.doi.org/10.1080/001401397187739. PMid:9306741.

Hertzberg, H. T. E. (1972). The human buttocks in sitting: pressures, patterns, and palliatives (SAE Technical Paper, 72005). Warrendale: Society of Automotive Engineers.

Kolich, M. (2008). Review: A conceptual framework proposed to formalize the scientific investigation of automobile seat comfort. Applied Ergonomics, 39(1), 15-27. http://dx.doi.org/10.1016/j.apergo.2007.01.003. PMid:17374355.

Lueder, R. K. (1983). Seat comfort: a review of the construct in the office environment. Human Factors, 25(6), 701-711. PMid:6368362.

Mergl, C. (2004). Mit welchen Bewertungsverfahren ist der Sitzkomfort im Auto zu ermitteln. Ergonomie aktuell, 5, 14-15.

Mergl, C. (2006). Entwicklung eines verfahrens zur optimierung des sitzkomforts auf Automobilsitzen (Tese de Doutorado). Technical University München, München.

Oborne, D. J. (1978). Techniques available for the assessment of passenger comfort. Applied Ergonomics, 9(1), 45-49. http://dx.doi.org/10.1016/0003-6870(78)90258-2. PMid:15677253.

Osborn, A. F. (1953). Applied Imagination: Principles and Procedures of Creative Thinking. New York: Scribner.

Richards, L. G. (1980). On the psychology of passenger comfort. In D. J. Oborne & J. A. Levis (eds), Human Factors in Transport Research (Vol. 2, pp. 15-23). London: Academic Press.

Richards, L. G., & Jacobson, I. D. (1977). Ride quality assessment III: Questionnaire results of a second - flight programme. Ergonomics, 20, 499-519.

Shen, W., & Parsons, K. C. (1997). Validity and Reliability of Rating Scales for Seated Pressure Discomfort. International Journal of Industrial Ergonomics, 20(6), 441-461. http://dx.doi.org/10.1016/S0169-8141(96)00068-6.

Souza, J. B. G., Greghi, M. F., Rossi, T. N., Volpe, L. A. A., & Menegon, N. L. (2010). Análise da atividade de passageiros durante voos aéreos: elaboração de uma ferramenta para reconstrução postural dinâmica a partir do registro de imagens em voo. In Anais do 14º Congresso Brasileiro de Ergonomia, Rio de Janeiro, Brasil.

Tan, C. F., Chen, W., Kimman, F., & Rauterberg, G. W. M. (2009). Sleeping posture analysis of economy class aircraft seat. In Proceedings of the 2009 World Congress on Engineering, London, UK.

Uenishi, K., Tanaka, M., Yoshida, H., Tsutsumi, S., & Miyamoto, N. (2002). Driver’s fatigue evaluation during long term driving for automotive seat development (SAE Technical Paper Series, 2002-01-0773). Warrendale: Society of Automotive Engineers.

Vianna, M., Vianna, Y., Adler, I., Lucena, B., & Russo, B. (2011). Design Thinking: inovação em negócios. Rio de Janeiro: Mjv Press. 161 p.

Vink, P., & Brauer, K. (2011). Aircraft interior comfort and design. Boca Raton: CRC Press.

Vink, P., Hallbeck, S. (2012). Editorial: comfort and discomfort studies demonstrate the need for a new model. Applied Ergonomics, 43(2), 271-276.

Werner, L., Van Der Linden, J. C. S., & Ribeiro, J. L. D. (2003). Análise da percepção sobre assentos de trabalho utilizando técnicas estatísticas multivariadas. Produção, 13(3), 34-49.

Wisner, A. (2004). Questões epistemológicas em Ergonomia e em análise do trabalho. In F. DANIELLOU, A Ergonomia em busca de seus princípios: debates epistemológicos (pp. 29-56). São Paulo: Edgar Blücher.

Zhang, L., Helander, M. G., & Drury, C. G. (1996). Identifying factors of comfort and discomfort in sitting. Human Factors, 38(3), 377-389. http://dx.doi.org/10.1518/001872096778701962.

Zurcher Junior, L. (1978). The airplane passenger: protection of self in an encapsulated group. Qualitative Sociology, 1(3), 77-99. http://dx.doi.org/10.1007/BF02429895.
5883a46c7f8c9da00c8b4903 production Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections