Production
https://prod.org.br/doi/10.1590/0103-6513.005317
Production
Research Article

Analyzing the competences of production engineering graduates: an industry perspective

Santos, Patrícia Fernanda dos; Simon, Alexandre Tadeu; Guimarães, Gil Eduardo; Amorim, Marlene; Vieira Junior, Milton

Downloads: 0
Views: 750

Abstract

Abstract: This paper aims at conducting an analysis the competences of production engineering graduates, building on an industry view. To this end, we conducted a survey addressing 103 medium and large companies within the Brazilian manufacturing industry. The results suggest that companies do recognize the importance of competences. Some gaps in the competences of graduates were also pointed out by respondents. This study suggests the need for the development of efforts for providing the production engineer with a better professional background. The links between university and industry are likely to contribute towards such direction, notably as a starting point for institutions and industries to foster their student’s competences, aiming their aptitude for an ever-competitive job market, which values the flexible, creative being, who is capable of creating innovative solutions.


 

Keywords

Transversal competences, Technical competences, Production engineer, Industries

References

Acosta, C., Leon, V. J., Conrad, C., & Malave, C. O. (2010). Global engineering: design, decision making, and communication. Boca Raton: CRC Press Taylor & Francis Group.

Amorim, M. (2012). Brasileiros não sabem falar inglês: apenas 5% dominam o idioma. Retrieved in 2014, June 10, from http://oglobo.globo.com/economia/emprego/brasileiros-nao-sabem-falar-ingles-apenas-5-dominam-idioma-6239142

Araújo, U. P., Souza, M. D., Muniz, M. M. J., Gomes, A. F., & Antonialli, M. (2008). Expectativas e estratégias de ação em relação à inserção profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 9(2), 81-96.

Ayob, A., Osman, S. A., Omar, M. Z., Jamaluddin, N., Kofli, N. T., & Johar, S. (2013). Industrial training as gateway to engineering career: experience sharing. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 102, 48-54. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.712.

Bittencourt, H. R., Viali, L., & Beltrame, E. (2010). Engenharia de produção no Brasil: um panorama dos cursos de graduação e pós-graduação. Revista de Ensino de Engenharia, 29(1), 11-19. http://dx.doi.org/10.15552/2236-0158/abenge.v29n1p11-19.

Borchardt, M., Vaccaro, G. L. R., Azevedo, D., & Ponte Junior, J. (2009). O perfil do engenheiro de produção: a visão de empresas da região metropolitana de Porto Alegre. Revista Produção, 19(2), 230-248. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132009000200002.

Chiavenato, I. (2010). Gestão de pessoas. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier.

Chryssolouris, G., Mavrikios, D., & Mourtzis, D. (2013). Manufacturing systems: skills & competencies for the future. Procedia CIRP, 7, 17-24. http://dx.doi.org/10.1016/j.procir.2013.05.004.

Classification of Business Activities. (2014). Subclasses da indústria de transformação. Retrieved in 2014, May 13, from http://www.cnae.ibge.gov.br/secao.asp?codsecao=C&TabelaBusca=CNAE_200@CNAE%202.0@0@cnae@0

Cunha, G. D. (2002). Um panorama atual da engenharia de produção. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Engenharia de Produção. Retrieved in 2014, May 5, from www.abepro.org.br

Deshpande, A., & Huang, S. H. (2011). Simulation games in engineering education: a state-of-the-art review. Journal of Computer Applications in Engineering Education, 19(3), 399-410. http://dx.doi.org/10.1002/cae.20323.

Durand, T. (2000). L’alchimie de la compétence. Revue Française de Gestion, 127, 84-102.

Favéro, L. P., Belfiore, P., Silva, F. L., & Chan, B. L. (2009). Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier.

Federal Council for Engineering and Agronomy. (2005). Resolução nº 1.010, from August 22, 2005. Retrieved in 2014, January 20, from http://www.abepro.org.br/arquivos/websites/1/1010-05.pdf

Federation of Industry. (2014). Panorama da indústria de transformação brasileira. Retrieved in 2014, April 16, from http://www.fiesp.com.br/indices-pesquisas-e-publicacoes/panorama-da-industria-de-transformacao-brasileira

Fernandes, S., Mesquita, D., Flores, M. A., & Lima, R. M. (2014). Engaging students in learning: findings from a study of project-led education. European Journal of Engineering Education, 39(1), 55-67. http://dx.doi.org/10.1080/03043797.2013.833170.

Fleury, A. (2008) O que é Engenharia de Produção? In: M. O. Batalha (Org.), Introdução à Engenharia de Produção. Rio de Janeiro: Elsevier.

Fleury, M. T. L., & Fleury, A. (2001). Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, 5(spe), 183-196. https://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552001000500010.

Forza, C. (2002). Survey research in operations management: a process-based perspective. International Journal of Operations & Production Management, 22(2), 152-194. http://dx.doi.org/10.1108/01443570210414310.

Green, P. C. (2000). Desenvolvendo competências consistentes. Rio de Janeiro: Qualitymark.

Helleno, A. L., Simon, A. T., Papa, M. C. O., Ceglio, W. E., Rossa Neto, A. S., & Mourad, R. B. A. (2013). Integration University - Industry: Laboratory Model for Learning Lean Manufacturing Concepts in the Academic and Industrial Environments. International Journal of Engineering Education, 29(6), 1387-1399.

Invest São Paulo. (2014). Conheça as vantagens do Estado de São Paulo, os setores de negócios e a infraestrutura adequada para o seu empreendimento. Retrieved in 2014, April 20, from http://www.investesaopaulo.sp.gov.br

Klix, T. (2014). Inovando o ensino para formar engenheiros inovadores. Retrieved 2015, February 5, from http://porvir.org/porpensar/inovando-ensino-para-formar-engenheiros-inovadores/20140627

Magdalena, W., Uziak, J., Oladiran, M. T., Baeza, C. C., & Paez, P. T. (2013). Industry expectations of mechanical engineering graduates. A Case Study in Chile. International Journal of Engineering Education, 29(1), 181-192.

Mesquita, D., Lima, R. M., Flores, M. A., Marinho-Araujo, C., & Rabelo, M. (2015). Industrial engineering and management curriculum profile. Developing a Framework of Competences International Journal of Industrial Engineering and Management, 6(3), 121-131.

Miguel, P. A. C., & Ho, L. H. (2012). Metodologia da pesquisa científica em Engenharia de Produção e Gestão de Operações. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier; ABEPRO.

Ministry of Education System. (2013). Retrieved in 2013, November 11, from http://emec.mec.gov.br

Ministry of Education. (2002). Resolução CNE/CES 11, de 11 de março de 2002. Retrieved in 2014 October 1, from http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES112002.pdf

Ministry of Labor and Employment. (2014). Busca de ocupações. Retrieved in 2014, August 25, from http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/pesquisas/BuscaPorTituloA-Z.jsf

Nascimento, P. A. M. M., Maciente, A. N., Gusso, D. A., Araujo, B. C., & Pereira, R. H. M. (2014). Formação profissional e mercado de trabalho: a questão da disponibilidade de engenheiros no Brasil nos anos 2000. 32. ed. Brasília: IPEA/RADAR. Retrieved in 2014 May 10, from http://www.ipea.gov.br/agencia/images/stories/PDFs/radar/140508_radar32.pdf

Neri, A. A. (2010). Gestão de RH por competências e a empregabilidade. 5. ed. Campinas: Papirus.

Oliveira, V. F., Almeida, N. N., Carvalho, D. N., & Pereira, F. A. A. (2013). Um estudo sobre a expansão da formação em engenharia no brasil. Revista de Ensino de Engenharia da ABENGE, 32(3), 37-56. http://dx.doi.org/10.15552/2236-0158/abenge.v32n3p37-56.

Oliveira, V. F.; Pinto, D. P. (2006, Setembro) Educação em Engenharia como área do conhecimento. In: Anais do XXXIV Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia (pp. 12.56-12.67). Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo.

Oliveira, V., Vieira Junior, M., & Cunha, G. (2010). Trajetória e estado da arte da formação em engenharia, arquitetura e agronomia Arquitetura e Agronomia. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira / Conselho Federal de Engenharia, Arquitetura e Agronomia.

Paton, R. A., Wagner, R., & Macintosh, R. (2012). Engineer education and performance: the German machinery and equipment sector. International Journal of Operations & Production Management, 32(7), 796-828. http://dx.doi.org/10.1108/01443571211250086.

Ragusa, G. (2013). Engineering global preparedness: parallel pedagogies, experientially focused instructional practices. International Journal of Engineering Education, 30(2), 400-411.

Ramos, M. N. (2002). A educação profissional pela pedagogia das competências e a superfície dos documentos oficiais. Education et Sociétés, 23(80), 401-422. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002008000020.

Rea, L. M., & Parker, R. A. (2002). Metodologia de pesquisa: do planejamento à execução. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

Rouvrais, S., Ormrod, J., Landrac, G., Mallet, J., Gilliot, J. M., Thépaut, A., & Tremenbert, P. (2006). A mixed project-based learning framework: preparing and developing student competencies in a French Grande Ecole. European Journal of Engineering Education, 31(1), 83-93. http://dx.doi.org/10.1080/03043790500429500.

Salerno, M. S., Lins, L. M., Araujo, B. C. P. O., Gomes, L. A. U., Toledo, D., & Nascimento, P. A. M. M. (2014). Uma proposta de sistematização do debate sobre falta de engenheiros no Brasil. In: M. P. P. Oliveira, P. A. M. M. Nascimento, A. N. Maciente, L. A. Caruso, & E. M. Schneider (Eds.), Coletânea da rede de pesquisa “Formação e mercado de trabalho”. Brasília: ABDI / IPEA.

Sonmez, M. (2014). The role of technology faculties in engineering education. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 141, 35-44. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.009.

Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence work: models for superior performance. New York: John Wiley & Sons.

Streiner, S., Sacre, M. B., Shuman, L., & Bursic, K. (2014, June 10-11). An approach to evaluate engineering global preparedness in industrial engineering curricula. In: Y. Guan & H. Liao (Eds.), Proceedings of the 2014 Industrial and Systems Engineering Research Conference (pp. 2389-2396). Shanghai, China: Department of Industrial Engineering University of Pittsburgh.

Tomlinson, M. (2012). Graduate employability: a review of conceptual and empirical themes. Higher Education Policy, 25(4), 407-431. http://dx.doi.org/10.1057/hep.2011.26.

Zarifian, P. (2001). Objetivo por competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas.
 

5b86d9790e8825d212e4c89d production Articles
Links & Downloads

Production

Share this page
Page Sections